בחודשים האחרונים איבדה שברולט ישראל את להיט המכירות שלה, הספארק הקטנה, שעדיין נמכרה היטב ללקוחות רכבי מיני שהעדיפו להימנע מהתיבה הרובוטית של קיה פיקנטו ויונדאי i10. הסיבה: ג'נרל מוטורס החליטה להשתמש באותו פס ייצור בקוריאה הדרומית למוצר רווחי יותר, קרוסאובר משפחתי חדש.

טראקס נושא את שמו של קרוסאובר ששווק כאן בין 2013 ל־2020, והיה דגם תאום לאופל מוקה, כאשר החברה הגרמנית הייתה בבעלות האמריקאים. הדגם החדש קיבל שם ישן אבל פלטפורמה חדשה, שמשמשת גם את שברולט טרייל בלייזר, גדל משמעותית וכעת הוא מתייצב במרכז שוק הקרוסאוברים המשפחתיים.

הוא דומה בממדיו לקיה ספורטאז' וליונדאי טוסון ואף גדול מהם בחלק מהפרמטרים, אבל זול בכ־20 אלף שקלים במחיר הבסיס שלו, קרוב למתחרים כמו קיה סלטוס, רנו ארקנה וסוזוקי S קרוס.

האם לשברולט יש להיט מכירות חדש ביד?

עיצוב: רכבי פנאי הם עניין של אופנה מעצם מהותם. בעבר שלטו כאלה שניסו להיות יותר ג'יפונים, גבוהים וקשוחים. טראקס הקודם תוכנן לפי המתכון ההוא. אבל כיום הטרנד הוא קרוסאוברים, רכבי פנאי גבוהים יותר ממשפחתיות אבל נמוכים יותר מרכבי שטח קשוחים או המתחזים אליהם, לטובת עיצוב ספורטיבי יותר, והתנהגות כביש משופרת.

הטראקס החדש שייך לקבוצה השנייה, שאליה משתייכים גם מאזדה CX30. עם חישוקי 18 אינץ', גימור RS הספורטיבי ובתי גלגלים מנופחים מאחור הוא אפילו מזכיר קצת את קופרה פורמנטור הסמי־יוקרתי. הצבע השחור של רכב המבחן רק הוסיף לנוכחות שלו על הכביש, משהו שהיה חסר לטראקס הקודם.

וכך גם הממדים: עם 4.54 מטר לאורך, 1.82 מטר לרוחב ו־1.56 מטר לגובה הוא גדול משמעותית מהטראקס הקודם. תא נוסעים ומרווח: בפנים הטראקס שודרג מאוד לרכב מודרני: מסך מולטימדיה 11 אינץ' ואפילו לוח מחוונים דיגיטלי 8 אינץ'. ברמת הגימור הגבוהה RS2 הוא מגיע עם מושבים בתפירה אדומה ומרשימה.

היא מרשימה קצת פחות אחרי שמשתמשים בה. לוח המחוונים אומנם דיגיטלי וצבעוני וכולל אפילו את תצוגת המרחק מהרכב שלפניכם בשניות, אבל נעדר אפשרויות בחירה בין תצוגות שונות. הנדסת האנוש לא מתחכמת, יש למשל כפתורים פיזיים לשליטה בבקרת האקלים ובעוצמת הקול של הסטריאו, אבל יש כל מיני מוזרויות כמו שליטה על מחשב הדרך רק מתוך מסך המגע ולא מכפתורים על ההגה והיעדר שליטה על ההילוכים מעבר למצב L, או כפתור על הידית שמאפשר הורדה והעלאת הילוך בלחיצה עליו, תוך תגובה אטית מאוד של התיבה. העיצוב מודרני אבל התחושה היא שאת הכפתורים האלה הביאו ממחסן החלפים של GM, ולא מהאזור של קאדילק.

הישיבה לא ממש גבוהה, אבל גבוהה מספיק כדי להרגיש “גבוה". מכסה מנוע ארוך עם הגבהה שרירית במרכזו - אף שמתחתיו נמצא מנוע טורבו בנזין 1,200 סמ"ק 3 צילינדרים, לא איזה V8 - מעניקים תחושה של רכב גדול. והוא גם די גדול מבפנים, בעיקר במושב האחורי, שנהנה ממפתח כניסה טוב, אם כי כזה המחייב העברת רגל ארוכה, ומתכנון מודרני עם רצפה שטוחה - כי אין באמת הנעה כפולה - ושפע של מקום לרגליים. גם מרווח הראש טוב, והמושב רחב יחסית. שני מבוגרים מרגישים כאן מצוין, וגם שלישי יחזיק מעמד. שינוי גדול מהטראקס הקודם והצפוף.

תא מטען: הוא רשום בספרים כבעל נפח עצום של 725 ליטר, אבל רק כי הוא נמדד לפי התקינה האמריקאית עד הגג ולא עד גובה המושבים. הוא אכן גדול ומרווח ומתאים היטב לשימוש משפחתי, אבל בתקינה האירופית הוא היה נמדד לפי 450־500 ליטר. הרצפה שטוחה ומתחתיה יש גלגל רזרבי קטן, אבל אין מתקני קשירה ושאר פטנטים לייעול השימוש. אין גם שקע V12 ופתח תא מטען צר יותר בתחתיתו. אפשר לקפל את המושבים האחוריים לקבלת משטח מטען ארוך.

שברולט טראקס  (צילום: קינן כהן)
שברולט טראקס (צילום: קינן כהן)


אבזור: הרמה הבסיסית RS1 (ב־151 אלף שקלים) כוללת הנעה מרחוק, חישוקי 18 אינץ', פנסי לד מסך 8 אינץ' ותמיכה באפל ואנדרואיד. רמת האבזור הגבוהה RS2 משדרגת ממזגן מכני לבקרת אקלים, ממפתח רגיל לכניסה ולהתנעה - לכניסה ולהתנעה ללא מפתח, מריפוד בד - לבד משולב עור וכיסוי לתא המטען. רכב המבחן צויד גם בחלון שמש חשמלי אופציונלי, המגיע כחבילה ביחד עם טעינה אלחוטית לנייד (תוספת של 5,700 שקלים) ומוצע כאופציה רק ברמת האבזור הגבוהה, שמגיעה גם עם פסי גגון שמשדרגים את ההופעה.

בטיחות: שתי רמות האבזור מיישרות קו עם המתחרים הבכירים, וכוללות כסטנדרט בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על רכב ב"שטח מת", התרעה על תנועה חוצה מאחור וגם מצלמה אחורית. הטראקס החדש טרם נבחן במבחן ריסוק פומבי.

ביצועים: למנוע יש רק 1,200 כ"ס, אבל הספק נאה של 139 כ"ס, והוא משודך לתיבה אוטומטית קלאסית עם שישה הילוכים. הביצועים טובים, עם זינוק נחוש מהמקום ותאוצות עקיפה זריזות. למנוע צליל נעים, אם כי הוא לא ממש שקט.

צריכת דלק: בשיוט בין־עירוני רשם הטראקס 13.5 ק"מ לליטר, ו־11 קמ"ל אחרי קטע הנהיגה האגרסיבי יותר. כאשר חלק מהמתחרים כבר מגיעים עם מנועים היברידיים קלים, ואחרים עם מנועי טורבו בנזין יעילים יותר, אלה לא מספרים מרשימים. דווקא על ההיבט האמריקאי הזה היינו מוותרים.

נוחות: מכוניות אמריקאיות ידועות בכיול המתלים הרך שלהן. הטראקס אינו שונה, ומצליח לספק נוחות נסיעה טובה בדרך כלל, מתמודד יפה עם בורות קטנים ופסי האטה. עם זאת הוא טוב פחות בכביש גלי, וכיול המתלים הרך גובה את שלו בעיקולים. הוא לא ממש נמרח שם כמו אמריקאיות של פעם, אבל תנועת הגוף לא מספיק מרוסנת. גם בידוד הרעשים יכול היה להיות טוב יותר.

שברולט טראקס  (צילום: קינן כהן)
שברולט טראקס (צילום: קינן כהן)

השורה התחתונה: הטראקס יבלבל את חובבי שברולט, בשל קרבתו לטרייל בלייזר. הוא יותר ארוך ומרווח, אבל פחות גבוה ופחות “קשוח". כמו שסוזוקי שולחת שני רכבי פנאי שונים לאותה נישה, ויטארה וקרוסאובר, עכשיו זה קורה גם בשברולט.

הוא לא מושלם: למרות המנוע הקטן הוא צמא מדי, ונופל בפרטים הקטנים מהמתחרים האירופיים והיפניים הבכירים. אבל הטראקס מספק תמורה טובה מאוד לכסף, עם מרווח פנימי מצוין ושימושי, הרבה מקום גם בתא המטען, וגם ביצועים טובים ואבזור עשיר. ובעיקר, הוא מוסיף גם אופי ועיצוב, אישיות שחסרה להרבה מרכבי הפנאי המתרבים.