הישראלים נוהגים להתלבט אם לרכוש רכב חדש בחגים או להמתין לדגמי השנה הבאה. אלא שהעלאת המס על רכבים חשמליים ופלאג-אין הצפויה בינואר הקרוב הופכת את החודשים הבאים למשתלמים במיוחד עבור מי שיחליף את משאבת הבנזין בעמדת טעינה לפני 2024. מעריב עושה לכם סדר עם הדגמים החדשים, המשפחתיות המשתלמות, הרכבים היוקרתיים והטיפים הקטנים לרכישה נכונה. 

סדאן על הזמן

הכירו את EVEASY לימו, רכב סדאן חשמלי תוצרת רנו וג'יאנגלינג מוטורס, שנותן גם לנהגי הבנזין השמרנים לחוות את עולם החשמל. ביצועים מרהיבים לא תמצאו אצלה; יעילות, נגישות ומחיר אטרקטיבי – בהחלט כן

כל סדאן חשמלית שמושקת בעולם, בעיקר בסין, מקבלת מיד את התואר “מתחרה חדשה לטסלה מודל 3". למעשה, בחודשים הקרובים ינחתו כאן שתיים סיניות כאלה, BYD סיל ואורה לייטנינג קאט, שעשויה בכלל להיקרא אצלנו אורה ספורט. ככה זה כשמודל 3 היא הסדאן החשמלית הנמכרת והמדוברת בעולם.

רק שכבר כמה חודשים נמכרת אצלנו סדאן חשמלית סינית אחרת, בלי יחסי ציבור של החשמלית האמריקאית, כמעט באותם ממדים, ועם תג מחיר זול ביותר מ־30 אלף שקל: EVEASY לימו, שמייבאת פריסבי (לשעבר קרסו), היא תוצאה של שיתוף פעולה בין רנו לג'יאנגלינג מוטורס הסינית.

לישראל היא הגיעה כמכונית לשוק הליסינג והפרטי, והחידוש הוא ניסיון להציע אותה גם במתכונת המינוי, שזוכה להצלחה באירופה: רכב חדש בתשלום חודשי, שאפשר לקחת גם ל־3־12 חודשים וגם לשנה. לעומת ליסינג פרטי מדובר בחיסכון על תשלום מקדמה, ובגמישות גדולה בהרבה באורך השימוש. אבל רגע, איך האוטו?

עיצוב: הלימו היא אולי סדאן חשמלית, אבל היא ההפך מטסלה. היא מיועדת לשוק שמרן ומנסה לקרוץ ללקוחות דגמי סדאן בנזין או היברידיים. אין לה יומרות ספורטיביות או טכנולוגיות, והתוצאה היא סדאן נאה אבל חסרת ייחוד, עם קצת השקעה עיצובית בפנסים (ו"השראה" מוולוו), קטע מרכזי ארוך שמוקדש לתא הנוסעים, וחלק אחורי טיפה יותר מעניין, שקצת מזכיר קופה ארבע דלתות, ועם ספוילר שמשולב במכסה תא המטען.

תא נוסעים: ידיות הדלתות נשלפות החוצה ברגע שפותחים את האוטו בשלט, מה שקצת מזכיר את טסלה, אבל הרושם נעלם ברגע שמתיישבים. בניגוד לעיצוב הפשוט והנקי וריכוז כל אפשרויות התפעול במסך מגע ענק, הלימו נועדה לאפשר גם למי שנהג כל חייו בטויוטה קורולה להבין מיד מי נגד מי.

לוח המחוונים דיגיטלי ויש מסך מולטימדיה גדול באותה שורה, אבל עבור בקרת האקלים יש צג נפרד, עם כפתורי ניקל פיזיים שאפשר לסובב או ללחוץ עליהם תוך כדי נסיעה גם בלי להוריד את העיניים מהכביש. מי שבכל זאת מתעקש לעשות את כל סידורי המיזוג מהמסך יועבר למסך התפעול בצג המרכזי בכל לחיצה על אחד מהכפתורים הפיזיים.

מושב הנהג חשמלי, וכמו מושב הנוסע, הוא מהסוג הקשיח. הפלסטיקה היא מהסוג הפשוט אך העמיד. הצגים ברורים וקלים לתפעול. המרווח טוב מלפנים וגם מאחור, שם נהנים הנוסעים מרצפה שטוחה ומיציאת מזגן, עם שליטה על הטמפרטורה ושני שקעי USB. הפתח של תא המטען נמוך ורחב, ועם נפח של 411 ליטר יש גדולים ממנו. אבל יש ללימו משהו נדיר מאוד בחשמליות: גלגל רזרבי ועוד בגודל מלא.

בסך הכל כוללת רשימת האבזור חישוקי 17 אינץ' קלים, מסך 12.3 אינץ' עבור מערכת המולטימדיה, עם תאימות לאנדרואיד אוטו ולאפל קארפליי, מסך 10.25 אינץ' המשמש כלוח מחוונים דיגיטלי, 2 שקעי USB מלפנים ו־2 מאחור, טעינה אלחוטית לנייד, מושב נהג בעל אפשרות כוונון חשמלי, ריפוד עור מלאכותי ותא אחסון מקורר בנפח 5.6 ליטר בין הנהג לנוסע מלפנים. אין חלון שמש פנורמי שיש בחשמליות רבות.

בטיחות: הלימו קיבלה ציון של 4 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי העדכני. יש לה 8 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי רכב בשטח מת ותיקון סטייה מנתיב, התרעת תנועה חוצה מאחור, מצלמת 360 מעלות וחיישני חנייה מלפנים ומאחור.

ביצועים: עם 160 כ"ס, אפילו לא ההספק שהפך כמעט לתקן של 204 כ"ס (ובטח שלא ה־283 כ"ס של טסלה מודל 3), הלימו היא מכונית שתהיו רגועים לתת לנהג צעיר לבילוי עם החברים. היא אולי זריזה יחסית למשפחתיות בנזין אוטומטיות, אבל לא יחסית לחשמליות.

ההבטחה הרשמית היא לטווח משולב של 450 ק"מ, אבל בימי המבחן החמים, עם מזגן (מצוין) שפועל כל הזמן, הרבה נהיגה בין־עירונית וקצת נהיגה מבצעית, השיגה הלימו טווח מעשי של 330 ק"מ בלבד. נהיגה רגועה יותר הייתה משיגה 350 ק"מ. יש אפשרות לטעינה מהירה, אבל אטית יחסית, בקצב מרבי של 60 קילוואט בלבד. ב־20 דקות הרכב נטען מ־9% סוללה ל־39%. יש טעינת AC תלת־פאזית בקצב המקובל של 11 קילוואט.

נוחות והתנהגות: רוב החשמליות, בעיקר הסיניות, לא מרשימות בסעיף הזה, בגלל הצורך לרסן את משקל הסוללה, ולעתים בשל מחסור במהנדסי שלדה טובים. כאן רנו תרמה כמה, כי נוחות הנסיעה טובה יחסית והריסון בכביש גלי מוצלח. מצד שני, התנהגות הכביש משלימה את הביצועים: לא באנו ליהנות. ההנעה קדמית ולא אחורית, ההגה חסר תחושה, וגם אם ריסון הגוף בסיבובים טוב, זה כמו לנהוג בסימולטור. גם ההשקעה בצמיגי מישלן פרימסי במקום צמיג סיני אלמוני מסייעת כאן.

השורה התחתונה: בניגוד לשם היומרני שלה, ה־EVEASY היא לא לימו. היא לא מפונפנת ועתירת יומרות כמו הרבה חשמליות אחרות. זוהי משפחתית יעילה, נטולת חוכמות והתחכמויות, שנועדה לספק לנהג או לנהגת שלה מעבר קל לעולם החשמל. המחיר הופך אותה לנגישה יחסית, העיצוב מעניק לה מכובדות בקרב הקהל שעוד מחפש את התצורה הקלאסית, או שמדיניות המעסיק שלו היא לשמור את הקרוסאוברים לדרגים בכירים יותר. היינו שמחים לקצת יותר כוח, אבל גם כמו שהיא הלימו מעניקה תמורה טובה והוגנת לכסף עם אחד מתגי המחיר הזולים ביותר בשוק החשמליות. 

תעודת זהות / EVEASY לימו

מנוע: חשמלי, 160 כ"ס, 23 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה. הנעה קדמית
חשמל: סוללת 60 קוט"ש, מהירות טעינה מהירה מרבית 60 קילוואט
ביצועים: 9.6 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 140 קמ"ש מהירות מרבית, 450 ק"מ טווח משולב
בטיחות: 4 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי, חבילה אקטיבית מלאה
אחריות: 5 שנים או 150 אלף ק"מ, 8 שנים או 160 אלף ק"מ
מחיר: 160 אלף שקל
אהבנו: מחיר, אבזור, הנדסת אנוש, נוחות
לא אהבנו: ביצועים, עיצוב
ציון: 8/10