הסערה המושלמת

לאחר עשר שנות ייצור מכוניות חשמליות, אף אחד כבר לא מתייחס אל טסלה כאל גימיק. טסלה שינתה את עולמנו המוטורי, ולא רק מבחינה טכנולוגית. היא העבירה את המכונית החשמלית משלב בוסר לסטטוס של טכנולוגיה בוגרת וחשוב מכך, נחשקת ומקובלת. היא מעוררת סקרנות וסוחפת באותה מידה שועלי אספלט ותיקים ופעוטות בני 5. כולם מכירים את טסלה וכולם מתייחסים אליה באמוציונליות מפתיעה בעוצמתה.

הטסלה שאותה אנו פוגשים היום אינה חדשנית או משודרגת, אלא להפך, הולכת אחורה - תרתי משמע; גרסת ההנעה האחורית (Rear Wheel Drive) מוותרת על המנוע ומערכת ההנעה הקדמיים, מצמצמת את קיבולת המצבר מ־75 ל־60 קוט"ש ואת טווח הנסיעה הרשמי מ־533 ל־455 קילומטרים WLTP. המחיר ירד מ־278 אלף שקל לגרסת Long Range, ל־224 אלף שקל לגרסת ההנעה האחורית המוטלת לפנינו - וזו הוזלה משמעותית.

רכב המבחן כולל שתי תוספות משמעותיות: צבע "דובדבן מטאלי" העולה 20 אלף שקל, וחישוקי 20 אינץ' שיעלו לכם 14 אלף שקל. המתחרים הישירים הם איוניק 5 וקיה EV6 היקרים יותר. המספרים נשמעים מבטיחים, אז יצאנו לבדוק איך הם משתקפים במציאות הלוהטת של קיץ 2023.

יונדאי איוניק 6 וטסלה מודל 3 (צילום: יצרן)
יונדאי איוניק 6 וטסלה מודל 3 (צילום: יצרן)

עיצוב: גם בלילה נטול ירח אתם תזהו את המרכב המוכר של טסלה. מודל Y גבוה וארוך יותר מטסלה מודל 3, אבל החרטום של שתיהן כמעט זהה - הוא קצת מוזר וחתום, נטול כונסי אוויר ומשדר הבעה אטומה. למודל Y אין האלגנטיות הזורמת של 3 אבל הוא שימושי ומרווח יותר, בעל מבנה קרוסאובר נחשק. גון הדובדבן מוציא אותו מהאנונימיות של עדרי הטסלות הלבנות, אבל 20 אלף שקל? על צבע?

תא נוסעים: בהיעדר בליטות ברצפה וללא ידית הילוכים מרכזית, תא הנוסעים של מודל Y מרווח ומסביר פנים. הישיבה גבוהה יחסית, המושבים נוחים ומתכווננים היטב, הגג המוגבה מעניק מרווח טוב מאחור. תאי אחסון גדולים יכילו בקלות את מה שאתה סוחב איתך ביומיום, או בטיול. תא הנוסעים נראה בדיוק כמו בגרסאות פרפורמנס ולונג ריינג' הבכירות - הוא נקי ומינימליסטי, נשלט על ידי צג ה־15 אינץ' המרכזי.

ניכרת השקעה במגוון חומרי דיפון - פלסטיקים במרקמים שונים, פס דמוי עץ לרוחב החלק הקדמי, עור וזמש, זה קצת פשטני אבל יש משהו מרגיע בניקיון הוויזואלי הזה. עם 853 ליטרים, תא המטען נשאר ענקי ושימושי, כולל תא אחסון סמוי מתחת לרצפה. יש שקעי טעינה ופתחי מיזוג מלפנים ומאחור, משטחי טעינה לשני טלפונים ומערכת צליל טובה.

מה פחות טוב? יותר מדי מאמץ להיות מיוחד ייחודי וגימיקי, החל בפתיחת הדלתות (מבפנים ומבחוץ), הגלגלות הפשטניות על ההגה, והתחכום הכללי של צג ה־15 אינץ'.

יש שתי בעיות מטרידות אפילו יותר - החלון האחורי קטן ואינו מאפשר תצפית טובה לאחור. בעיה לוהטת יותר היא היעדרו של וילון גג. חלון הגג הפנורמי נחמד, אבל בקיץ ישראלי הוא מטגן לך את המוח גם כאשר המזגן פועל במלוא עוצמתו. דווקא בגלל היעדרו, אהבתי את האפשרות להפעיל מזגן בעזרת האפליקציה, עשר דקות לפני שאני יוצא לדרך.

ביצועי מנוע / תצרוכת אנרגיה: העידן החשמלי קצת בלבל את כולנו, עם נתוני תאוצה מסחררים שלא באמת נחוצים לנהג היומיומי. עד לפני שנים ספורות (וגם היום, עבור רוב הנהגים) הסתדרנו מצוין עם משפחתיות שאינן מאיצות כמו מכוניות־על.

עם כ־300 כ"ס וכ־43 קג"מ, ה־RWD מאיצה מעמידה ל־100 קמ"ש ב־6.9 שניות. זה נתון מצוין, רוב הנהגים יסתדרו נהדר גם עם פחות. הזינוק קצת הססני, אבל תאוצות הביניים - זה מה שחשוב - חזקות וחריפות.

אהבתי מאוד את מצב Hold המאפשר נהיגת i–pedal נינוחה בדוושה אחת. דוושות ההאצה והבלימה נותנות תחושה נעימה וטבעית מאוד, גם בזחילה עירונית.

תצרוכת האנרגיה הרשימה לטובה. בנהיגה בינעירונית רגועה (110־130 קמ"ש) צרכנו 13.4 קילוואט שעה ל־100 ק"מ, זה מייצג טווח נסיעה של כ־440 קילומטרים - קרוב מאוד לנתון הרשמי של 455 ק"מ. בנסיעה קצת יותר סוערת צרכתי 17.9 קילוואט שעה ל־100 ק"מ, המייצגים טווח ריאלי של 335 קילומטרים.

ל־RWD יש קצב טעינה אטי במקצת מזה של ה־Y הבכירות, 170 קילוואט (לעומת 250). אל חוות הטעינה של טסלה הגענו עם 13% טעינה, והסופר צ'רג'ר נזקק ל־39 דקות בלבד כדי למלא את המצבר ל־100% טעינה. זה טוב ומהיר. העובדה שלרשות לקוחות היצרנית לא מעט עמדות טעינה הבלעדיות להם, ובפיזור מצוין, מאפשרות ביטחון רב בתכנון נסיעות ארוכות.

נוחות והתנהגות: ככל שאהבנו את ביצועי המנוע והטעינה, אנחנו פחות מאושרים מנוחות הנסיעה. מלכתחילה מכוניות טסלה נוקשות ומכוילות לנהיגה ספורטיבית יחסית, שלא תמיד מעניינת את הלקוחות. כך גם המצב ב־RWD. מכונית המבחן צוידה בחישוקי 20 אינץ' אופציונליים, עם צמיגים נמוכי חתך במידה 255/40R20. החישוקים יפים למראה, אבל הם פוגעים קשות בנוחות הנסיעה (וברמת הרעש הפנימי, ואפילו בטווח הנסיעה). הצמיגים הסטנדרטיים במידה 255/45 R19, מתאימים יותר לשימוש משפחתי "נורמלי".

ה־Y לא אוהבת כבישים משובשים. היא קשוחה ומעבירה לישבנך כל סדק אספלט. בסעיף הנוחות, טסלה עוד לא שם, לצערי הרב. נוקשות המתלים דווקא מסייעת להתנהגות הכביש של ה־RWD: משקל ההגה נעים, בקרת המרכב טובה (מדי), ואחיזת הצמיגים גבוהה מכל מה שיבקש הלקוח הטיפוסי.

השורה התחתונה: טסלה מודל Y RWD עשויה להיות הקנייה המושלמת: במחיר אטרקטיבי יחסית היא מאוד נחשקת על ידי הציבור הרחב, ממותגת ומוכרת הרבה יותר מהחשמליות הסיניות המציפות אותנו לאחרונה. ביצועי המנוע טובים מאוד וטווח של 350־400 ק"מ אמור לספק את הלקוח הטיפוסי.

אז כן, לפעמים "פחות הוא יותר" וגרסת ה־RWD תתאים ללקוחות רבים שישמחו לחסוך למעלה מ־50 אלף שקל, בלי לוותר על שום דבר מוחשי. תוכלו לקבל חבילה דומה אך לא "קרוסאוברית" בדמות טסלה 3 RWD, העולה 192,633 שקל "בלבד". 

תעודת זהות / טסלה מודל Y

מנוע: חשמלי, כ־300 כ"ס, כ־42 קג"מ
תיבת הילוכים: אוט', תמסורת ישירה, הנעה אחורית
חשמל: סוללת 60 קוט"ש, קצב טעינה מהירה 170 קילוואט
ביצועים (יצרן): 6.9 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש, 217 קמ"ש מהירות מרבית, 455 ק"מ
בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בטיחות אקטיבית מלאה
אחריות: 4 שנים או 80 אלף ק"מ לרכב, 8 שנים או 160 אלף ק"מ לסוללה
מחיר (בסיס/מבחן): 258/224 אלף שקל
אהבנו: ביצועי מנוע וטעינה, מרחב פנים ושימושיות, טכנולוגיה, בטיחות
לא אהבנו: נוחות נסיעה, בידוד רעשים, תפעול מסך מרכזי
ציון: 9/10