אאודי Q4 45: מהר יותר, רחוק יותר

לאחר שבחודש האחרון ראינו הוזלות של מכוניות חשמליות, כמו דגמי MG ומקסוס, על מלאים שכבר נמצאים בארץ, מושק בארץ דגם חשמלי מחודש שהמשלוח הראשון שלו נחת רק בינואר. בכמה התייקר, כשעל הפרק עליית מס הקנייה והתייקרות מקובלת בעקבות העדכון הטכנולוגי?

התשובה: בשווי עליית המס בלבד. אאודי 45 Q4 איטרון המחודש שמחליף את 45 Q4 איטרון המקורי התייקר ב־10,000 שקל, ומחירו מתחיל ב־320 אלף שקל. מחיר גרסת הספורטבק, הקרוסאובר קופה, התייקר ב־11 אלף שקל ל־346 אלף שקל.

החידוש העיקרי הוא מנוע חשמלי חדש, בהספק של 285 כ"ס לעומת 204 כ"ס של הדגם היוצא. התאוצה מ־0 ל־100 קמ"ש, שהייתה קצת אטית יחסית למתחרות, התקצרה מ־8.5 ל־6.7 שניות בגרסת ההנעה האחורית שתיובא. המהירות המרבית עלתה מ־160 ל־180 קמ"ש. במקביל טווח הנסיעה המשולב התארך ב־4 ק"מ שלמים ל־525 ק"מ בגרסת הבסיס ול־535 ק"מ בספורטבק האווירודינמי יותר. מהירות הטעינה המרבית נותרה ללא שינוי על 135 קילוואט.

רמת האבזור הבסיסית כוללת מסך מולטימדיה מרכזי 10.1 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי 10.25 אינץ', מערכת שמע עם 8 רמקולים, חלון גג חשמלי, מושבים קדמיים בעלי כוונון חשמלי, בקרת אקלים עם יציאה למושב האחורי, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען ומפתח חכם.

חבילת ה־Tech Pack מוסיפה תצוגה עילית בטכנולוגיית אוגמנטד ריאליטי, מערכת ניווט מקורית, תאורת LED Matrix, מצלמת 360, מע' עזר לעומסי תנועה, ומערכת שמע Sonos עם עשרה רמקולים 580W.

מערכות הבטיחות כוללות בלימת חירום אוטונומית (רק בנסיעה קדימה), בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת נגד סטייה מנתיב, התרעה על רכב בשטח מת ומניעת סטייה אליו, התרעה על התנגשות מאחור, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מצלמת רוורס ואור גבוה אוטומטי.

גם אחרי ההתייקרות יישאר ה־Q4 איטרון זול יותר ממרצדס EQA (מ־360 אלף שקל) וב.מ.וו ix1 (מ־350 אלף שקל) ומג'נסיס GV60 (מ־340 אלף שקל). עם זאת, וולוו XC40 החשמלי יהיה זול ממנו (מ־310 אלף שקל).

מתי בארץ: ינואר

אודי Q4 45  (צילום: יחצ)
אודי Q4 45 (צילום: יחצ)

אאודי Q6 איטרון:

פיתוח משותף ומסקרן עם פורשה. לפני חמש שנים הציעה אאודי קרוסאובר חשמלי בודד, האיטרון, שהפך ל־Q8. אבל מאז השוק התפתח וצריך לכסות כמה שיותר נישות.
Q6 איטרון מתברג בין Q4 ל־Q8 ומבוסס על פלטפורמה חדשה שפיתחה אאודי ביחד עם פורשה, בעקבות שיתוף הפעולה המוצלח בפיתוח ה־GT והטייקן. הפלטפורמה החדשה תאפשר בין השאר טעינה בקצב של 270 קילוואט, מערכות נהיגה אוטונומיות הרבה גבוהה וטווח של כ־600 ק"מ.

העיצוב יהיה אבולוציה של הקרוסאוברים החשמליים הקיימים של המותג, תוכלו לזהות שמדובר באאודי כבר ממבט ראשון. תא הנוסעים המרווח יעניק מקום לחמישה, עם מסכים מוגדלים לנוסעים ותצוגה עילית בטכנולוגיית מציאות רבודה לנהג.

מתי בארץ: רבעון אחרון

אודי Q6 איטרון (צילום: יחצ)
אודי Q6 איטרון (צילום: יחצ)

אאודי A6: גם הסלון מתחשמל

הפלטפורמה החדשה של אאודי ופורשה לא תשמש רק קרוסאוברים. ההצלחה של דגמי הסדאן היוקרתיים מסין והשקת ב.מ.וו i5 (ראו בהמשך) חייבה גם את אאודי להשיק מכונית סלון חשמלית, וכמקובל באאודי היא תהיה גם בסיס לגרסת סטיישן, אוונט בפי היצרן, שנחשפה כבר כמכונית קונספט.

מקדם גרר נמוך במיוחד אמור לאפשר טווח של 700 ק"מ, כדי להשתוות למה שמרצדס כבר מציעה עם ה־EQE המתחרה.

מתי בארץ: רבעון אחרון

אודי A6 איטרון (צילום: יחצ)
אודי A6 איטרון (צילום: יחצ)

אקספנג G6: כאב הראש של טסלה מודל Y

בסין מדובר במתחרה משמעותית לטסלה מודל Y, בישראל המיצוב ורמת השירות ישלחו את האקספנג להתמודד גם מול מותגי היוקרה הוותיקים. בסין הוא כבר הדגם הנמכר ביותר של אקספנג, הודות לתמחור אגרסיבי. הוא מבוסס על פלטפורמה חדשה והראשונה בתעשיית הרכב שעושה שימוש ביציקות אלומיניום ענקיות, מה שאמור לזרז את הייצור ולהוזיל עלויות.

עם אורך של 4.75 מטר מדובר באח קטן ל־G9 שכבר נמכר אצלנו, עם בחירה בין הנעה אחורית ו־296 כ"ס לכפולה עם 490 כ"ס. יש בחירה בין סוללת 66 ל־87 קוט"ש, עם טווח של 440 עד 525 ק"מ וטעינה מהירה בקצב של עד 280 קילוואט. בתא הנוסעים יש מסך מולטימדיה ותפעול 15 אינץ' ולוח מחוונים דיגיטלי 10.5 אינץ'. יש גם מערכות בטיחות אקטיבית מתקדמות.

מתי בארץ: מחצית ראשונה

אקספנג G6 (צילום: יחצ)
אקספנג G6 (צילום: יחצ)

ב.מ.וו i5: סוגרת פער

החבר'ה ממינכן לקחו פה את הזמן, הציגו קרוסאוברים חשמליים בזמן שמרצדס וג'נסיס מתחילות למכור מכוניות סלון חשמליות מרשימות. עכשיו הם סוגרים את הפער עם הדור השמיני של סדרה־5 והראשון שמצויד בגרסה מונעת סוללה. ההנעה האחורית נשמרה, עם 340 כ"ס, וגרסת ההנעה כפולה מקבלת עד 601 כ"ס במצב BOOST, משני מנועים. תאוצות? 6 ו־3.8 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש. אבל העיקר הן התנהגות הכביש ותא הנוסעים העכשווי, אם כי דווקא העיצוב פחות מרשים של מרצדס EQE המתחרה, אבל יותר מעניין מזה של טסלה מודל S. המחירים כבר נחשפו: מ־620 אלף שקל בהנעה אחורית, ומ־860 אלף שקל להנעה הכפולה המחוזקת.

מתי בארץ: פברואר

ב.מ.וו i5  (צילום: יחצ)
ב.מ.וו i5 (צילום: יחצ)

ב.מ.וו iX2: תראו אותי

הדור החדש של ה־2X והגרסה החשמלית שלו, iX2, קיבלו עיצוב מאוד לא אנונימי, לצד ממדים שגדלו ב־20 ס"מ לאורך למשל, ל־4.55 מטר. מערכת ההנעה הגיעה מה־iX1, עם שני מנועים, קדמי ואחורי, שיוצרים הנעה כפולה, הספק של 313 כ"ס, ותאוצה נאה מ־0 ל־100 קמ"ש ב־5.6 שניות.

סוללת 65 קוט"ש מספיקה לפי נתוני היצרן לטווח של כ־450 ק"מ, כאשר טעינה מהירה בהספק מרשים פחות של 130 קילוואט בלבד מאפשר טעינה מ־20% ל־80% בתוך 29 דקות. מסכים? 11 אינץ' למולטימדיה, 10.25 אינץ' בלוח המחוונים.

מתי בארץ: רבעון שני

ב.מ.וו iX2 (צילום: יחצ)
ב.מ.וו iX2 (צילום: יחצ)

בנטלי בנטאיגה EWB:

למתוח את הרגליים

יש אנשים שקרוסאובר עם בסיס גלגלים של 3 מטר לא מספיק מרווח עבורם, ורובם אינם שחקני NBA. עבורם משיקה בנטלי גרסת בסיס גלגלים ארוך לבנטאיגה, עם תוספת של 18 ס"מ, ל־3.18 מטר.

וכשהדגש הוא על הנוחות ליושבים מאחור, יש גם מושבים אחוריים חדשים שנקראים פשוט מושבי מטוס, וההשראה עבורם לא מגיעה ממחלקת התיירים: יש 16 אפשרויות כיוון חשמליות, כולל אפשרות להטיית המשענת בזווית של 40 מעלות לאחור. במושבים יש חיישנים לחום גופו של הנוסע, והמערכת מקררת או מחממת אוטומטית את האוויר בתא.

מערכת היגוי לכל ארבעת הגלגלים מפצה על תוספת האורך, כדי להקל על הנהג להתמודד ברחובות צפופים.

מתי בארץ: רבעון ראשון

בנטלי בטאיגה  (צילום: יחצ)
בנטלי בטאיגה (צילום: יחצ)

ג'נסיס G90: גאוות קוריאה

הדור החדש לספינת הדגל של קבוצת יונדאי קרוב מתמיד לב.מ.וו סדרה 7 ולמרצדס S קלאס, אם כי מעט יותר צנוע, ולא רק בזכות הסמל. יש בחירה בין דגם רגיל באורך 5.28 מטר וארוך באמת עם 5.47 מטר מקצה לקצה.

בניגוד לגרמניות אין עדיין יחידת הנעה חשמלית, אלא רק מנוע V6 עם 415 כ"ס, עם מערכת הנעה אחורית או כפולה. רשימת האבזור ארוכה יותר מהאוטו, ומיועדת למי שמוכן להוציא מיליון שקל על רכב חדש, אבל מעדיף שהשכנים לא יידעו על זה.

מתי בארץ: רבעון ראשון

ג'נסיס G90  (צילום: יחצ)
ג'נסיס G90 (צילום: יחצ)

ג'נסיס GV80: מתיחת פנים

וגרסת קופה

ג'נסיס רוצה להיות כמו הגרמניות והולכת בדרכם, והשקת מתיחת הפנים הראשונה ל־GV80 מביאה איתה גם גרסת קופה לקרוסאובר הגדול.

בהתאם למיצוב הספורטיבי יש מערכת בלימה מחוזקת, לצד הנעה כפולה ומנוע 3.5 טורבו בנזין שמקבל מגדש־על לצד הנעה היברידית קלה ו־415 כ"ס בסך הכל. סביבת הנהג החדשה כוללת מסך 27 אינץ' ענק המשמש כלוח מחוונים, מסך מולטימדיה, ונקודת ציון שאפשר לראות מתחנת החלל הבינלאומית.

מתי בארץ: רבעון אחרון

ג'נסיס GV80 ו-GV80C (צילום: יחצ)
ג'נסיס GV80 ו-GV80C (צילום: יחצ)

וויה דרים: חללית חשמלית

אחרי לקסוס LX נוחת בארץ עוד רכב יוקרה מסוג אחר, במבנה של ואן. הרבה יותר מקום לשבעה נוסעים מהסדאן הקלאסי, ולא פחות מפואר.

בניגוד ללקסוס ההיברידי, כאן ההנעה כבר חשמלית לגמרי, מבוססת על האח הקטן והגדול כשלעצמו, הקרוסאובר היוקרתי וויה פריי שכבר בשנה הראשונה שלו מכר בארץ 140 יחידות.

עם 434 כ"ס והנעה כפולה ולמרות משקל של 2.7 טונות הוא מאיץ מ־0 ל־100 קמ"ש ב־5.8 שניות, כשסוללת 109 קוט"ש מאפשרת טווח של 480 ק"מ למרות הממדים הנדיבים. האבזור כולל מושבי מסז' וטונה של אבזור נוסף.

ועוד בניגוד ללקסוס שעולה כמעט מיליון שקל, הוויה עולה 478 אלף שקל, עבור אנשי עסקים שיודעים לחשוב בגדול.

מתי בארץ: ינואר

וויה דרים (צילום: יחצ)
וויה דרים (צילום: יחצ)

זיקר X: לא תנחשו שהוא סיני

בין שפע המותגים הסיניים שממשיכים לנחות בארץ, זיקר, מבית ג'ילי, בולט בהשקעה הטכנולוגית והעיצובית שלו. ה־X הוא דגם הכניסה, עם עיצוב נקי ומודרני, סביבת נהג מתקדמת, שלא שוכחת להשאיר לצד מסך מולטימדיה 14.6 אינץ' גם אחד קטן יותר לנהג.

ה־X הוא דגם תאום לוולוו EX30 ולסמארט 01, שגם הם מותגים בבעלות ג'ילי, אך מעט יותר גדול מהם. את סוללת ה־69 קוט"ש אפשר לקבל עם הנעה אחורית ו־272 כ"ס, או כפולה עם 428 כ"ס וטווח של 440 ו־400 ק"מ. והנקודה הישראלית: מובילאיי היא בעלת מניות בזיקר וספקית לב מערכת הבטיחות האקטיבית שלה. המחיר: מ־185 אלף שקל.

מתי בארץ: ינואר

זיקר 001: סלון, ולא קופי של טסלה מודל S

מכונית סלון לא שגרתית, בתצורה שהיא ספק האצ'בק ספק שוטינג ברייק (סטיישן ספורטיבית), ובכל מקרה עם חמש דלתות. למרות המבנה של מכונית קומפקטית, הממדים ממש אינם כאלה: 4.955 מטר אורך, 2 מטר רוחב, 1.56 מטר גובה, ובסיס גלגלים של 3 מטר.

אפשר לבחור בין 272 כ"ס והנעה אחורית ל־545 כ"ס והנעה כפולה, 0־100 קמ"ש ב־7.2 או 3.8 שניות בהתאמה, וטווח נאה של 620 או 590 ק"מ.

רשימת האבזור יותר ארוכה מהאוטו, כולל מסך מולטימדיה 15.4 אינץ', אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי שאין בכל סינית, דלת תא מטען חשמלית, גג פנורמי ועוד. המחיר: מ־270 אלף שקל להנעה אחורית, מ־295 אלף שקל לכפולה.

מתי בארץ: ינואר

זיקר 001 (צילום: יחצ)
זיקר 001 (צילום: יחצ)

לקסוס LBX: אלוהי הדברים הקטנים

אחרי וולוו וסמארט גם ללקסוס יש קרוסאובר קטן וזול יחסית, רק שהוא עדיין היברידי בלבד. טויוטה יאריס קרוס סיפק את הבסיס המכני, לקסוס קצת הגדילה אותו ודחפה בו שפע של אבזור ואיכות מתבקשת לפני שהשיקה את ה־LBX.

מנוע בנזין 1,500 סמ"ק ומנוע חשמלי מספקים יחד 156 כ"ס וצריכת דלק משולבת של 22 ק"מ לליטר. נתון נאה, ואף פעם לא תסבלו מחרדת טווח. בסוף לא כולם רוצים כבר רכב חשמלי, ויכולים לטעון אותו בבית. הביצועים, עם זאת, רחוקים משל המתחרים החשמליים, עם 0־100 ב־9.2 שניות. לדגם הכניסה החדש למותג היוקרה היפני יש מחיר בסיסי של 200 אלף שקל, וגם אם תעמיסו אותו באבזור לא תעברו את ה־226 אלף שקל.

מתי בארץ: פברואר

לקסוס LBX  (צילום: יחצ)
לקסוס LBX (צילום: יחצ)

מיני קופר וקאנטרימן: לוקחות את החשמל ברצינות

בבת אחת משיקה החטיבה הצעירה של ב.מ.וו דור חדש לקופר הקומפקטית ולקרוסאובר קאנטרימן.

הקופר שומרת על עיצוב הרטרו, אבל סביבת הנהג השתדרגה משמעותית כולל מחווה ללוח המחוונים העגול של המיני 1959 המקורית: עכשיו הוא בנוי כמסך דיגיטלי עגול. ברוח הזמן הדגש הוא על הדגמים החשמליים, עם סוללות 41 ו־54 קוט"ש וטווחים של 300 ו־400 ק"מ. בנוסף חלק מהייצור, גם לשווקים אחרים יתבצע בסין.

גם הקאנטרימן שומר על עיצוב הרטרו אבל גדל משמעותית, ויתייקר בהתאם. כעת הוא מבוסס על ב.מ.וו X1, ומיוצר לצדו בגרמניה. לדגם החשמלי סוללת 65 קוט"ש, ועם הנעה אחורית יש לה 204 כ"ס ו־460 ק"מ. עם הנעה כפולה יש לה 313 כ"ס ורק 430 ק"מ. לממהרים הסובלים מחרדת טווח יש גרסת JCW עם טורבו בנזין 2,000 סמ"ק, הנעה כפולה ו־300 כ"ס.

מתי בארץ: מחצית שנייה

מיני קופר וקנטרימן (צילום: יחצ)
מיני קופר וקנטרימן (צילום: יחצ)

מרצדס EQG: מהפך חשמלי

ה־G קלאס הקלאסי מקבל גרסה חשמלית, שלפחות לפי המפרט לא מתפשרת על ביצועי השטח, אפילו להפך. יש מנוע נפרד לכל גלגל, מה שאמור לייצר אחיזה והנעה באתגרי עבירות, כולל אפשרות לבצע סיבובי 360 מעלות כמו של טנק: גלגלים בצד אחד מסתובבים קדימה ובצד השני לאחור. מעבר לגימיק, הדבר יסייע בתמרון במקומות צפופים.

סוללת 100 קילוואט אמורה לטפל בנושא הטווח, שמרצדס טרם חשפה כמה ארוך הוא יהיה. היא תמוגן ממים כדי לאפשר ל־G להמשיך לחצות נחלים, ותקבל הגנת פלדה וסיבי פחמן נגד פגיעות סלעים.

מתי בארץ: רבעון שלישי

מרצדס EQG (צילום: יחצ)
מרצדס EQG (צילום: יחצ)

NIO EL6 ו־EL7: מודל Y, קצת אחרת

אחרי השקה עם צמד דגמי סדאן וקרוסאובר 7 מושבים גדול, תרחיב NIO את ההיצע המקומי עם צמד קרוסאוברים קטנים יותר.

ה־EL6 מקביל לטסלה מודל Y ולקסוס RZ אך מקפיד על עיצוב שונה, יותר ג'יפון ופחות קופה. יש בחירה בין סוללת 75 קוט"ש ו־400 ק"מ, ל־100 קוט"ש ו־530 ק"מ, כאשר הסוללות ניתנות להחלפה בתחנות הייעודיות של החברה, שיוקמו גם בארץ. חיישני הליידאר ואחרים ממוקמים על הגג, לטובת הארכת הטווח שלהם ומניעת נזקים בתאונה.
במקביל יושק ה־EL7 הגדול יותר, גם כן עם חמישה מושבים, בחירה בין שתי סוללות זהות וטווח קצר ב־20 ק"מ לעומת האח הקטן.

מתי בארץ: רבעון ראשון

NIO EL6  (צילום: יחצ)
NIO EL6 (צילום: יחצ)

פולסטאר 3 ו־4: בלי חלון אחורי

פולסטאר 3 הוא הדגם השני של המותג הספורטיבי־חשמלי של וולוו, שמיוצר בסין, מתבסס מכנית על ה־EX90 החדש, אבל מציע רק חמישה מושבים והרבה מרווח. סוללת 111 כ"ס וצמד מנועים חשמליים, שיוצרים הנעה כפולה, מספקים 610 ק"מ טווח.

פולסטאר 4 קטן יותר, בתצורת קרוסאובר קופה ייחודית: אין לו כלל חלון אחורי, והראות לאחור מתבצעת רק באמצעות מצלמה ומסך. לדגם הבסיסי יש 272 כ"ס, סוללת 102 קוט"ש והבטחה ל־600 ק"מ טווח משולב.

מתי בארץ: רבעון שני

פולסטאר 4 (צילום: יחצ)
פולסטאר 4 (צילום: יחצ)

פורשה מקאן: שלום לבנזין

בחודשים הקרובים תפסיק פורשה למכור באירופה ואצלנו את גרסת הבנזין של הקרוסאובר הפופולרי שלה. לא רק בגלל השקת דור חשמלי חדש, אלא גם משום שהבנזין כבר לא עונה לתקינה הגנת הסייבר החדשה.

גרסת הפרידה מקאן T תזכיר לנו למה אהבנו את המקאן בנזין, עדיין הדגם הנמכר ביותר של היצרן: היא מונמכת ב־15 מ"מ לטובת שיפור התנהגות הכביש והביצועים הדינמיים, וכדי שגם השכנים יבינו יש צמד אגזוזי ספורט כפולים, מושבי ספורט והגה שונה.

מתי בארץ: רבעון ראשון

פורשה מקאן (צילום: יחצ)
פורשה מקאן (צילום: יחצ)