מצד אחד, יונדאי i10 הידנית היא המכונית הזולה ביותר בישראל. 79 אלף שקל לפני מיקוח, הנחות ומבצעים. מצד שני, יש בה אבזור שעד לפני כמה שנים לא היה סטנדרטי אפילו במכוניות משפחתיות שעולות כמעט פי שניים: בלימת חירום אוטומטית, למשל. הגה שיודע לשמור שלא תסטו מהנתיב. ואפילו מסך מחשב במקום לוח מחוונים אנלוגי של פעם.

לאחרונה נחתה אצלנו היונדאי הקטנה אחרי מתיחת פנים קלה. הדור הנוכחי הושק ב־2019, ובשנה שעברה נחשפה מתיחת הפנים המתבקשת, שבעיקר שדרגה את האבזור. בדגמים האוטומטיים שלה היא כבר עולה כמעט 90 אלף שקל. אבל בדגם הידני היא עולה 11 אלף שקל פחות, מגיעה עם אותה תיבת חמישה הילוכים, ואפילו תקבלו דוושה שלישית במתנה, קלאץ'. זוכרים מה עושים איתו?

עיצוב: במסגרת מתיחת הפנים עודכנו החזית והאחוריים, אבל בגרסה הבסיסית קשה להבחין בכך, ללא פנסי לד ועם חישוקי פלדה כמו פעם. אבל ה־i10 נאה גם כך, ואם הייתה מתייצבת למבחן בצבע שאינו לבן ליסינג הייתה מפגינה יותר אופי ונוכחות.

תא נוסעים: אם לא ישבתם קודם בגרסאות המאובזרות יותר של ה־i10, תחושו פחות שסביבת הנהג קודרת ונטולת המשטחים הצבעוניים שאפשר למצוא בהן. אבל עדיין יש מסך מולטימדיה 8 אינץ' מודרני שיכול להציג בגדול מפה של Waze, ועוד אחת בגודל 4.2 אינץ' בלוח המחוונים. ומכיוון שמדובר במכונית לא מתחכמת, יש כפתורים פיזיים לתפעול המזגן הידני - אין כאן בקרת אקלים - בלי ללכת לאיבוד בין מסכים ולהסיט את המבט מהכביש.

תנוחת הישיבה גבוהה יחסית, והמרווח טוב מאוד. גם מאחור הוא מפתיע לטובה. זו מכונית מיני, אבל מבוגר ממוצע ירגיש בנוח גם בספסל האחורי וגם הכניסה והיציאה קלות. יש שלוש חגורות בטיחות, אבל זה רק למקרה שאתם מסיעים ילדים בתקופת הגיל הקצרה שבה הם כבר לא זקוקים לבוסטר ועדיין לא תוקעים לכם את הברכיים בגב. תא המטען, בנפח 252 ליטר, גדול יחסית ושימושי. החיסכון מורגש במדף כיסוי שאינו מתרומם בפתיחת הדלת האחורית, אבל לפחות יש כיסוי. וגם גלגל רזרבי.

אבזור: המולטימדיה מגיעה עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, יש מצלמת רוורס, צמד שקעי USB־c בקונסולה המרכזית, שליטה על הסטריאו מההגה מצופה העור, כוונון גובה למושב הנהג, ומפתח עם שלט, אבל כזה שצריך להכניס למפתח ההצתה כדי להתניע.

בטיחות: יש בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי אופניים, הגה שמתקן סטייה מנתיב ומערכת התרעה מעייפות לנהג. במבחן הריסוק האירופי היא קיבלה רק 3 מ־5 כוכבים.

מנוע וביצועים: כאן אין שינוי: 1,200 סמ"ק, ללא טורבו, עם ארבעה צילינדרים כאשר לרוב הקטנות היום יש מנועי שלושה צילינדרים רועשים ורועדים יותר. לגיר הידני חמישה הילוכים, בדיוק כמו לגרסה האוטומטית, שמגיעה עם תיבה רובוטית חד־מצמדית.

והגיר הזה הוא אחד היתרונות הגדולים של המכונית הזאת. אחיו האוטומטי אומנם מעודן יחסית לגירים חד־מצמדים מסוגו, אבל במחיר של העברת הילוכים אטית ומוקדמת. וכך הגרסה הידנית (12.6 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש) הרבה יותר זריזה מהאוטומטית־רובוטית (15.8 קמ"ל). זו מכונית זריזה וקלילה, עם גיר מדויק. כן, צריך לעבוד קצת עם רגל שמאל, אבל הנהג מתוגמל בקצת נהיגה אמיתית אך לא מעיקה. זו ידנית מודרנית, עם מערכת נגד התדרדרות בעלייה, כך שזינוק בעלייה הוא משהו מההיסטוריה.

נכון, המנוע לא חזק במיוחד, מגיע לשיאו בסל"ד גבוה, וברכב עמוס תיאלצו להוריד לרביעי או לשלישי בעליות. אבל זו לא עבודה, זה תענוג. תנו לנו להחליף קצת הילוכים לפני שניאלץ כולנו לנהוג במכונית צעצוע חשמלית. זו אכן לא מכונית חשמלית וגם לא היברידית, אבל היא חסכונית למדי. אנחנו השגנו 17 ק"מ בימי המבחן, שכללו בעיקר נהיגה בין־עירונית.

נוחות והתנהגות: כמו כל מכונית קטנה, התמרון בעיר ובחנייה מצוין. אבל זו גם לא מתביישת בכבישים מאתגרים, עם אותו כושר תמרון ויציבות טובה של הגוף. בזכות חישוקי ה־14 אינץ' והצמיגים הקטנים - שגם יהיו זולים להחלפה כשתצטרכו - נוחות הנסיעה טובה יחסית למכונית עם בסיס גלגלים קצר. היא סבירה בעיר וטובה יותר מחוצה לה. מצד שני, חלק מהחיסכון בגרסה הזו הוא בחומרי בידוד, כך שהנסיעה אינה שקטה.

השורה התחתונה: הרבה קוראים דפדפו הלאה כשראו את המילה “ידנית". ההפסד כולו שלהם. המכונית הכי זולה בארץ היא תשובה מצוינת ליוקר המחיה, עוד יותר בידנית בת שנתיים־שלוש אם תמצאו אחת, הן נעלמות מהר מאוד מלוחות המכירה, אבל גם כחדשה, אם אתם חייבים לקלף ניילונים מהמושבים באוטו הבא שלכם.

לא חסר בה שום דבר חשוב לעומת המיני האוטומטיות, היא גדולה כמו סופר־מיני מלפני עשור, שימושית וזולה לאחזקה. היינו שמחים לאופציה לשלם עוד קצת ולקבל את הגג השחור של הגרסאות המאובזרות, אבל קחו אותה בצבע בורדו או אפילו לבן פנינה, והיא תהיה גם נעימה יותר למראה.

ועם צריכת דלק נמוכה וללא סוללה חשמלית יקרה שצריך להשקיע רבות בכריית חומרי הגלם היקרים שלה, בעיבוד שלהם וביצירת הסוללה עצמה, היא גם לא הרבה פחות ירוקה מכל מיני חשמליות מהודרות שעולות הרבה יותר. אם יש מכונית שראויה לקלישאה פחות זה יותר, זו המכונית הישירה הזאת.