שיעור בגיאומטריה

מותג רכב חשמלי חדש נוסף נחת בארצנו הקטנה, וגם דגם חשמלי חדש. רכב פנאי קומפקטי, העונה לשם Geometry C. רכב פנאי טוב, אפילו טוב מאוד, עם טווח חשמלי אמיתי של 450 קילומטרים ומחיר שובר שוק - החל מ־133,900 שקלים. אבל הרכב הזה הוא סיפור קטן בתוך תמונה גדולה, גלובלית, שמשקפת את העידן שבו אנו חיים.

יצרנית הרכב החשמלי החדש היא Geely, קונצרן סיני ענקי, עם שם מתוק, שאוכל חברות רכב בינוניות בגודלן, וגם חברות גדולות, לארוחת בוקר. זוהי יצרנית הרכב הפרטי הגדולה בסין, שב־2010 קנתה את וולוו, ובכך עשתה לשוודים שירות מצוין: וולוו קיבלה בוסט כלכלי אדיר והוציאה דגמים טובים - וטבלאות המכירות לא משקרות.

ג׳ילי רכשה גם את פולסטאר, חטיבת הספורט והביצועים של וולוו, את חברת לוטוס, לינק אנד קו ועוד. ג׳ילי מחזיקה גם בכ־10% מחברת Daimler מרצדס, ו־%50 ממותג Smart.

ג׳ילי היא קונצרן שמסתכל קדימה ולצדדים, משקיע הון עתק בכל תחום רותח בענף הרכב - תחבורה שיתופית, תחבורה חכמה, אנרגיה חלופית, אוטומציה, מערכות בטיחות ועוד. היא מפתחת ומייצרת לעצמה את המערכות השונות בכלי הרכב או חוברת ליצרניות הגדולות ביותר בתחום.

חסרים בעולם שבבים? אין בעיה, נפתח שבבים באחד מחמשת מרכזי המחקר והפיתוח שלנו מסביב לעולם. עד אז נחבור לענקית השבבים הטייוואנית פוקסקון. בא לנו כלי רכב אוטונומיים? היי Baidu (ענקית אינטרנט סינית, ה"גוגל של סין"), בואו נשתף פעולה, תביאו את הטכנולוגיה, ואנחנו נייצר לכם מכוניות אוטונומיות.

ג'ילי הוא מותג הרכב הנמכר בסין כבר ארבע שנים ברציפות, והחברה נמצאת ברשימת עשר קבוצות הרכב המובילות בעולם, בעלות ערך המותג, על פי Finance Brand הבריטית. ב־2021, שנת קורונה, היא הורידה לייצור שני מיליון כלי רכב של כל מותגיה, הודות ל־50 אלף מעובדיה ו־12 המפעלים שבבעלותה. 

ויש גם רכב חשמלי חדש לדבר עליו. נציגי ג'ילי שקפצו לארץ לאירוע השקת המותג והרכב, בהם מנכ"ל החברה מייקל סונג, הגיעו לימים ספורים, שלאחריהם יחזרו לסין, ושם ישהו בבידוד של חודש ימים. חברי המשלחת יישנו שלושה שבועות במתקנים ממשלתיים ויקומו בוקר־בוקר לבדיקות.

זה מראה עד כמה היה חשוב למשלחת המכובדת הזו להגיע לאירוע בישראל. שוק הרכב הישראלי הוא בעל פוטנציאל לניסויים ברכבים חשמליים שיכולים לבדוק איך עובדים כלי רכב חשמליים חדשים, מה איכותם ומה כדאיותם הכלכלית. מכאן, אחרי שיוסקו המסקנות ויופקו הלקחים, ניתן יהיה לבחור את הדגמים שיימכרו ברחבי אירופה.

גיאומטרי C הוא הדגם החשמלי הראשון המלא של ג׳ילי, שמשווק מחוץ לסין, לשוק הבינלאומי. הדגם הראשון שיוצא מהמעצמה הענקית מגיע ישירות אלינו, הראשונים בעולם. זהו רכב פנאי באורך 4.4 מטר ובסיס גלגלים של 2.7 מטר, שמתחרה בקיה נירו החשמלי, פיג׳ו 2008 בגרסה החשמלית, ו־MG ZS EV הפופולרי, ויושב על פלח שוק גדול ומשמעותי.

נקודת הפתיחה של גיאומטרי טובה מאוד. לפני מעלותיו הרבות, יש לו גב בדמות קונצרן ויבואן חזקים - גיאו מוביליטי, מקבוצת יוניון (יבואנית טויוטה בישראל). יוניון מוטורס מביאה איתה את פתרונות הטעינה - חברת EV EDGE שבבעלותה, על שירות הלקוחות והניסיון שלה. ויש גם חברת ליסינג, טרייד אין, חלפים, סוכנים, מוסכים ושירות לקוחות - כל מה שנותר כעת הוא למכור.

לג'ילי גיאומטרי C עיצוב נאה מאוד. במבט לחזית וגם לצדדים אפשר להתבלבל ולחשוב שמדובר בדגם חשמלי אחר מבית יונדאי. הייחוד שלו מתבטא בעיקר בעיצוב מאחור. יש לו ידיות נשלפות מרשימות מבחוץ, עם חתימת המותג GEELY עליהן, ותא הנהג והנוסעים מרווח, נעים ומעוצב באופן מודרני, טכנולוגי ויוקרתי.

ברחבי הרכב נגיעות גיאומטריות, בצורת כוורת, ולמושבים יש ריפודי בד בהירים, שמאוד אהבתי. מערכת המולטימדיה שבמרכז הרכב מרכזת שפע מערכות מתקדמות מדהימות, ממצלמת 360 מעלות עם אפשרות צילום חד ומדויק, הקלטה של הנסיעה מכל זווית ושמירת הקלטות קודמות (עד שבוע אחורה), ועד מצלמת דרך איכותית בילד אין.

את מערכות הבטיחות המתקדמות אפשר לכבות ולהדליק בלחיצה, ויש אפשרות להתאמה של מצב ההגה והבלימה (שלוש רמות רגנרציה). כמו כן, יש שלושה מצבי נהיגה: אקו הסטנדרטי, ספורט, שמאיץ את הרכב קדימה ומחדד את ביצועי המנוע, ואקו פלוס, שהוא מצב “חירום", שבו, חלילה נותרתם עם טווח נסיעה מצומצם ויש עוד דרך לפניכם, או אז הרכב יכבה כל מערכת חשמלית אפשרית שעלולה לנגוס לכם בטווח.

למערכת המולטימדיה מסך מגע בגודל 12.3 אינץ׳ ומערכת דוברת אנגלית, שתעבור עברות בהמשך. תחתיה מתגים קטנים לתפעול בקרת האקלים האפקטיבית, כזו שתוכלו להדליק וליהנות ממנה, מבלי שתפגע לכם בטווח הנסיעה. אהבתי את האפשרות להגדיר ולהתאים כמעט כל דבר לרצון הנהג והנוסעים. תאורת האווירה והשמע מותאמים גם הם ומשתנים בהתאם למהירות הרכב. כך לדוגמה, תאורת הרכב תהפוך אדומה במהירות, ועוצמת השמע תיחלש בהאטה ועצירה.

המנוע החשמלי בגיאומטרי בעל הספק של 204 כ"ס, 31.6 קג"מ, המשודך לתיבת הילוך אחד, ומאיץ ל־100 קמ"ש ב־7.7 שניות. נהניתי מהנהיגה, בעיקר אחרי שכיביתי את מערכת השמירה על נתיב, שלא עבדה באופן מיטבי ויצרה התנגדות שהפריעה לנסיעה. הגדרתי את מצב ההגה NORMAL, את מצב הנהיגה סטנדרטי ואת מצב הרגנרציה, אחזור אנרגיה בהאטה - HIGH, כך שכמעט לא נגעתי בבלמים. היה נוח, הודות למתלים המשככים, ואת רעשי הדרך התחלתי לשמוע מעל 80 קמ"ש, רעשי דרך סבירים, שהגיעו מהכביש, דרך צמיגי מישלן על חישוקי 18 אינץ׳, פנימה לרכב.

בשורה התחתונה: גיאומטרי C מביא איתו מפרט ארוך ומכובד של כל מה שאתם יכולים לבקש לעצמכם ויותר. הספק גבוה, ביצועים טובים, תקינה אירופית מלאה, מערכות בטיחות מתקדמות (דירוג ישראלי 7), ציון גבוה במבחני ריסוק מחמירים של ארגון הבטיחות C CUP, טווח נסיעה חשמלי ריאלי של 450 קילומטר, ומחיר שמתחיל ב־133,900 שקלים לגרסת הסוללה המצומצמת C350, ו־142,900 שקלים לגרסת הסוללה C460, גרסה שתכלול גם כיוון חשמלי למושב הנוסע ומערכת תצוגה עילית.

עד סוף השנה, רוכשי הרכב החשמלי של ג׳ילי יקבלו גם עמדת טעינה ביתית וכבל לטעינה מהירה. ג׳ילי רוצה להיות ראשונה בכל, כמו גם המותג המוביל בארץ, ועם דגם ראשון מוצלח שכזה, ועוד דגמים חשמליים בדרך, היא בהחלט עשויה להיות.

• הסוללה מגיעה עם אחריות לשמונה שנים או 150 אלף קילומטרים. קיימת אפשרות להארכת תוקף האחריות על הסוללה לעשר שנים, או עד 200 אלף קילומטרים.
• טיפול לרכב אחת לשנה (כולל בעיקר אבחון ובדיקה כללית).
• זמן טעינה אטית (11 קילוואט, תלת–פאזי), כשש שעות; טעינה מהירה DC, 20%־80%, תארך כחצי שעה. אם הזמן שלכם קצר, דעו ש־100 קילומטר טווח יושגו ב־13 דקות טעינה מהירה. 

הריינג'רובר החדש (צילום: יח''צ חו''ל)
הריינג'רובר החדש (צילום: יח''צ חו''ל)

חדשות ואירועים

כנס התחבורה החכמה 2021 השמיני במספר יתקיים במלון "דיוויד אינטרקונטיננטל" תל אביב, בתאריכים 8־9 בנובמבר. גם השנה האירוע הגלובלי יכלול יותר מ־5,000 משתתפים מ־60 מדינות, ויציג רשימה מגוונת של דוברים ודוברות בכירים/ות: נשיא ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע, כריסטיאן סנגר, חבר הנהלת VW ואחראי תחום הנהיגה האוטונומית בקונצרן, הילדגרד מולר, נשיאת איגוד יצרניות הרכב הגרמני, יוסי מטיאס, סגן נשיא בגוגל ואחראי על תחום הבינה המלאכותית, יונסאונג הוואנג, ראש תחום החדשנות ביונדאי ועוד.

הרכב החשמלי הראשון של טויוטה נחשף בבכורה עולמית - טויוטה bZ4X קרוסאובר (SUV) חשמלי מלא, עם מערכת הנעה חשמלית לכל הגלגלים 4X4, ביצועים מרשימים על פי היצרן, לוח סולארי על הגג, לטובת יצירת אנרגיה נוספת לסוללה, וטווח נסיעה מוצהר של למעלה מ־450 קילומטר. זהו הדגם הראשון המושק תחת תת־המותג החדש של טויוטה bZ - beyond Zero ובתרגום לעברית “מעבר לאפס". הרכב צפוי להגיע לישראל במחצית השנייה של 2022.

ריינג׳ רובר החדש נחשף לראשונה ברחבי העולם, בדור חמישי חדש, והוא כולל לראשונה גם גרסה חשמלית מלאה (בתמונה מימין). בדור החדש הוטמעה ארכיטקטורת MLA־Flex החדשה, המספקת בסיס גלגלים ארוך, ולפיכך, תהיה אופציה לשבעה מושבים. תא הנהג והנוסעים ישודרג, ויכלול טכנולוגיית טיהור אוויר בתא, וטכנולוגיית ביטול רעשי דרך (פיתוח ישראלי). הריינג׳ רובר החדש יגיע לישראל במהלך הרבעון הראשון של 2022. הגרסה החשמלית תצטרף להרכב הדגמים (היברידיים והיברידיים נטענים) רק ב־2024.