שוק רכבי ה־7 מקומות עבר ועודנו עובר ימים לא קלים, עוד מתחילת הקורונה ב־2020. המכה הקשה של הפסקות ייצור, בשל חוסרים בכל משאב אפשרי לייצור כלי רכב, ניחתה ב־2021, כשהשקת דגמים חדשים שהיו רגע לפני תחילת שיווק, נעצרה או נדחתה, ובמקביל אספקה של דגמים קיימים, המשווקים בשוטף לישראל, פשוט לא הגיעה. המלאי שכן היה ליצרנים נותב לשווקים אחרים באירופה, ומעט כלי הרכב שכן הגיעו לארץ לא עזר לספק את הביקוש הגבוה שהחל להצטבר.

רק בשנתיים האחרונות הצלחנו להבין כמה נתח השוק הזה מבוקש, כשכל רכב 7־8 מקומות פשוט נחטף. דגם אחד בולט בקטגוריה, ניסאן אקסטרייל, אף אינו משווק יותר בארץ, ולא מעט ממתינים לדור החדש שיפתיע ויגיע. רכב עם 7 מקומות זה צורך של ממש, עוד לפני הבחירה בדגם מפנק כזה או אחר, יש צורך אמיתי ב־6־7־8 מקומות כדי שיהיה מקום לכל בני המשפחה בנסיעות משותפות.

דגמי 7 מקומות, ובעיקר 8 או 9, שמאפיינים רכבי מיניוואן (כתבה בהמשך), משמשים גם קהלים נוספים, כמו נהגים של רכבי היסעים ועוד. כשאין רכבי 7 מקומות חדשים באולמות התצוגה, פונים לשוק היד השנייה, שם כבר אין הרבה היצע, ואם יש, הוא מתומחר במחיר מופרז, או שמצבו המכני מחייב בדיקה במכון בדיקה לפני קניית רכב (כך כדאי לנהוג עם כל רכב מיד שנייה שאתם פוגשים).

עוד אפשרות לרכב עם 7־8־9 מקומות תמצאו בגזרת המסחריות, מכוניות להסעת נוסעים שיכולות לשמש משפחה גדולה או משפחה קטנה יותר שאוהבת לטייל. בדגמים המסחריים האירופיים תמצאו מכוניות עם עיצוב "פנאי שטח" יפה, רשימת אבזור מכובדת מאוד שלא מביישת אף קרוסאובר משפחתי, פתחים ותאים שימושיים, כניסות USB, אוורור לכל הנוסעים ומערכות בטיחות בסטנדרט גבוה. בקיצור, לא תרגישו שהתפשרתם על דבר. כן, בעתות משבר צריך להסתכל מעבר לחור במנעול, לפתוח את הראש, ומי יודע, אולי תגלו את רכב חלומותיכם.

דאצ'יה ג'וגר

השקה ישראלית מעניינת עם דגם חדש של מותג דאצ'יה, בשם דאצ'יה ג'וגר. רכב עם 7 מקומות ומחיר מעולמות הסופר־מיני - שלוש רמות גימור, החל מ־105 אלף שקלים ועד 120 אלף שקלים.

מדובר ברכב מיניוואן עם 7 מושבים, המשווק עם מנוע בנפח 1.0 ליטר טורבו עם הספק של 110 כ"ס, מומנט מרבי של 20.4 קג"מ ב־2,900 סל"ד, המשודכת לתיבת הילוכים ידנית. כן. "זן מוזר מזן". מידותיו של הג'וגר הן: אורך של 4,547 מ"מ, רוחב של 1,784 מ"מ, גובה של 1,632 מ"מ ובסיס גלגלים של 2,897 מ"מ. בתחום הבטיחות, בג'וגר מפרט בטיחות חסר, שאותו משלימה מערכת בטיחות ישראלית המותקנת בארץ.

טויוטה היילנדר

טויוטה היילנדר הוא דגם היברידי עם 7 מקומות, פרקטי ונוח מאוד להתנהלות יומיומית וגם לנסיעות ארוכות. הדור החדש השתדרג ביעילותו, עם שורת מושבים שנייה הנעה על מסילה ומספקת מרווח טוב בין השורות, וכניסה ויציאה קלה מהרכב. גם תא המטען שימושי, בנפח 305 ליטר, והוא מגיע ל־1,882 ליטר (עד גובה הגג) עם קיפול המושבים. יש חבילת בטיחות Toyota Safety Sense 2.0 ושתי רמות גימור, גרסאות הנעה 4X4. החל מ־294,990 שקל.

מיצובישי אאוטלנדר  (צילום: יחצ)
מיצובישי אאוטלנדר (צילום: יחצ)

יונדאי סנטה פה

יונדאי סנטה פה החדש, דגם ה־SUV בעל 7 מקומות של המותג חזר בשנים האחרונות לדור חמישי חדש שהקפיץ את הדגם למחוזות יוקרתיים שלא ציפינו להם, הפתעה טובה נוספת למותג. ב־2021 עבר מתיחת פנים, ששיפרה את מרווח הפנים, אבזור הנוחות (בקרת מיזוג מפוצלת, משטח טעינה אלחוטי לנייד ועוד) ומערכות בטיחות מתקדמות. סנטה פה מאופיין בהנדסת אנוש טובה ויעילה למשפחה, ומוצע במספר גרסאות הנעה ורמות גימור גבוהות, החל מ־269,900 שקל.

מיצובישי אאוטלנדר

מיצובישי אאוטלנדר, רכב ה־SUV בעל 7 מקומות, חזר ב־2021 בדור רביעי חדש, עם עיצוב חיצוני מודרני ומרשים. הוא קיבל חזית אגרסיבית ורחבה, "מותניים רחבים" יותר, ומידותיו צמחו בהתאם. "הצמיחה" במידות והתכנון החדש של חלל הרכב אפשרו להגדיל את מרווח הפנים בשלוש שורות המושבים, עם תוספת גובה למרווח הראש של היושבים בשורת המושבים האמצעית, ותוספת למרווח בין היושבים בשורה האמצעית. יש מנוע חזק, וגרסאות 4X4 כמובן, למשפחות המטיילות. רמות הגימור של הדגם רבות ומגוונות, עם המלצה חמה להתקדם לרמות הגימור הגבוהות, כדי להרגיש במודרניות ובתחושות יוקרה. החל מ־183,900 שקל.

סקודה קודיאק

סקודה קודיאק, קרוסאובר אירופי 7 מקומות, דגם מאוד מוכר ופופולרי בישראל, מעוצב יפה, ומאובזר למדי, המשווק בשתי גרסאות מנוע, 1.5 ליטר, ו־2.0 ליטר, עם גרסאות הנעה כפולה, ולא מעט רמות גימור. שורת מושבים שלישית קיימת, אך זו תתאים בעיקר לילדים. מאחור, תא מטען בנפח של 233 ליטר, ועם קיפול השורה השלישית תקבלו תא מטען גדול ומכובד. אחד היתרונות המובהקים בדגם הקודיאק הוא הביצועים המהנים וחוויית הנהיגה, בדגש על גרסאות ה־4X4. החל מ־188,500 שקל.

פולקסווגן טיגואן אולספייס

פולקסווגן טיגואן אולספייס הוא גרסת 7 מושבים של דגם הטיגואן המוצלח של המותג. עיצוב הדגם ותא הנהג והנוסעים נעים לשהייה ויפה למראה. לאחרונה זכה למתיחת פנים, הכוללת עיצוב עדכני ואבזור מתקדם. אורכו של טיגואן אולספייס הוא 4,728 מ"מ, עם בסיס גלגלים של 2,789 מ"מ, לטובת שלוש שורות מושבים. שורת המושבים השלישית ניתנת לקיפול לקבלת נפח תא מטען נדיב, בנפח של כ־700 ליטר. הדגם משווק עם מנועי 1.5 ליטר (החל מ־187,352 שקל), ו־2.0 ליטר של הקונצרן, וגרסת 4X4 (במחיר 233,321 שקל).

פורד אקספלורר

פורד אקספלורר הוא הרכב היחיד מבין דגמי ה־7 מקומות שחוצה את רף ה־300 אלף שקל, כשברמות הגימור האמצעית והגבוהה הוא חוצה עמוק לעבר הספרה הבאה (רמת ה־ST Street pack במחיר של 389,900 שקל). אולי כי בדור השישי החדש שלו הוא חזר מגונדר ומאובזר יותר מאי־פעם. האקספלורר קיבל פלטפורמה חדשה, יחידות הנעה חדשות ועדיין מגרגרות, טכנולוגיות עדכניות לנוחות ובטיחות, ועיצוב חדש ומודרני לתא נהג והנוסעים. המחיר ההתחלתי הוא 329,900 שקל.

פיג'ו 5008

דגם ה־SUV (רכב פנאי שטח) הגדול של מותג פיג'ו בעל 7 מקומות זכה ללא מעט עניין מהקהל הישראלי, וגם לא מזמן זכה למתיחת פנים הכוללת עדכוני עיצוב קלים, צבעים חדשים, שדרוג מפרט האבזור ותוספת מערכות בטיחות מתקדמות. שורת המושבים האמצעית מורכבת משלושה מושבים נפרדים, מודולריים, שיכולים לנוע לפנים ולאחור על מסילה באופן עצמאי, ולהם כיוון משענת. ה־5008 משווקת עם מנועי 1.2 ליטר ו־1.6 ליטר טורבו בנזין עם 130 ו־180 כ"ס ומנוע 1.5 ליטר טורבו דיזל עם 130 כ"ס. החל מ־194,990 שקל.

קיה סורנטו

קיה סורנטו היה פעם רכב עם אוריינטציית שטח מובהקת, והפך עם השנים לרכב פנאי, 7 מקומות, חביב ומשפחתי מאוד. סורנטו בדור הרביעי החדש הוא רכב מעוצב יפה יותר, גדול ומרווח במעט מהדגם היוצא, עם בסיס גלגלים גדול יותר, שצמח עם השנים. לדגם יש גרסה היברידית מאובזרת מאוד וגרסת דיזל בסיסית יותר. השורה השנייה מרווחת מאוד, ושתי שורות המושבים ממוזגות. המחיר, החל מ־234,900 שקל לגרסת הבנזין הבסיסית, ועד 304,900 שקל לגרסת הפלאג אין הייבריד.

שברולט טראוורס

שברולט טראוורס הוא רכב פנאי גדול המוצע עם 7 או 8 מושבים. מרווח הפנים שלו מהגדולים בקטגוריה, ותא המטען שלו ללא קיפול המושבים בנפח שימושי מאוד של 651 ליטר. לטראוורס נתוני ביצועים טובים: מנוע בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר עם הספק של 310 כ"ס. יש כאלה שיעריכו זאת מאוד. בתחילת השנה טראוורס עבר מתיחת פנים, וזכה לגרסת RS מעניינת, עיצוב ספורטיבי, גרסאות הנעה כפולה ומערכות בטיחות מקוריות בכל רמות הגימור. המחיר, החל מ־270,392 שקל. 

ויש גם חשמלית עם 7 מקומות

קבוצת צ'יינה מוטורס, יבואנית מותגי תחבורה, משווקת דגם חדש נוסף של המותג החשמלי MAXUS (חברת בת של SAIC, יצרן הרכב הסיני הגדול), גרסה 100% חשמלית נוספת למקסוס אי יוניק 5, הדגם הקיים עם 7 מקומות, מקסוס אי יוניק 5 פלוס - רכב עם 6 מקומות ישיבה, שלוש שורות מושבים מרווחים (שורה שנייה עם שני "מושבי קפטן" נפרדים) ומערכות בטיחות ומולטימדיה מתקדמות, סוללה בעלת קיבולת של 70 קוט"ש, המעניקה טווח נסיעה חשמלי ארוך יותר, של עד 437 ק"מ בנסיעה עירונית, 360 ק"מ טווח בנסיעה משולבת.

מקסוס יוניק5 (צילום: יחצ)
מקסוס יוניק5 (צילום: יחצ)

היצרן מעיד שבנסיעה במהירות 60 קמ"ש במצב ECO (לפי תקן WLTP), ניתן להפיק עד 560 ק"מ של טווח. המותג MAXUS משווק ומופץ ב־42 מדינות ברחבי העולם וידוע כיום כמותג סיני מוביל במדינות כמו אוסטרליה, ניו זילנד ובריטניה. מקסוס הוא מותג חדש שנכנס לישראל בשנה שעברה, עם מספר דגמים חשמליים וגם דגמים שאינם חשמליים. 

פרויקט מיוחד של ענת דניאל ואתר הרכב והצרכנות מלכת הכביש