אני בתחום הרכב כמעט 12 שנה, ואם בשנים הראשונות קיבלתי לידיי פה ושם כלי רכב עם מנועים בנפח 3, 3.5, ואף 5 ליטר, מגרגרים, גדולים, חזקים ומעשנים עם דירוג זיהום מרבי, 15, הכל השתנה לאחר שהתפוצצה פרשת דיזלגייט, שהציפה את נושא פליטות העשן מכלי רכב, שינתה סדרי עולם והכניסה לחיינו את תקנות זיהום האוויר המחמירות, ה־WLTP.

באירופה התקנות הללו מיושמות, כלי רכב מזהמים לא מורשים להיכנס למרכזי ערים, ויצרניות מחויבות לייצר מכוניות ירוקות, שעומדות בפרמטרים מחמירים, ומי שלא עומדת בתקני הזיהום נקנסת במיליוני דולרים. ההקדמה הזו באה לומר שיש שני דברים שנצטרך להיפרד מהם בעתיד הלא רחוק: מנועים גדולים, מגרגרים ו"מהנים לנהיגה", ומנועים מזהמים - בדרך כלל הם הולכים יחד.

האחות הקטנה והמוכשרת של המכונית המשפחתית הספורטיבית פולקסווגן גולף GTI, הלא היא הפולו GTI, הגיעה אליי למבחן דרכים לאחרונה והזכירה לי כמה התגעגעתי לתחושה הזו ולצלילים האלה, בתוך ים של מכוניות ירוקות ושקטות. הפולו GTI המחודשת של 2022 עלולה לבלבל, כי מזוויות מסוימות היא עשויה להיראות כמו הגולף האהובה (מזוויות אחרות, גם כמו איביזה), ולכן, חטאתי והשוויתי בין השתיים.

המתכון, בדרך כלל, למכוניות טובות ומהנות לנהיגה, הוא “גוף קטן" ומנוע גדול. אם זה מגיע עם היגוי טוב ומערכת מתלים טובה ומתקדמת - מצאתם את רכב המיני/סופר־מיני המושלם. מבחן הדרכים שלי עם פולו GTI התחיל להפתעתי ברגל שמאל, בקטע כביש בינעירוני פקוק, בין צפון תל אביב לרמת השרון, חשבתי שיהיה מגניב לבחור במצב נהיגה ספורטיבי וליהנות מהאצות חזקות בין קטע פקוק למשנהו - וטעיתי. מנוע ה־2 ליטר העצבני למדי, עם 207 כ"ס, והמומנט הממדי והגבוה, 32.6 קג"מ, כבר מ־1,500 סל"ד, מתנהג בעצבנות, כמו חיה רעה בכלוב.

מצב הספורט חידד את העצבנות, ובחיבור עם תיבת ההילוכים DSG בעלת שבעה יחסי העברה, ששואפת לעלות כמה שיותר מהר להילוך השביעי, לא לאמץ את המנוע ולחסוך בדלק, הביאו לעלייה מהירה בהילוך ואיבודי מומנט שלא רציתי בהם, לרבות משחק מעייף עם השיפטרים מאחורי ההגה כדי לשלוט על העברת ההילוכים באופן ידני ומיטבי, וכל זה ב־20 דקות של דרך עם תנועה מציקה. לא לזה ציפיתי.

לא חוזרים על טעות פעמיים. הנסיעה הבאה עם פולו GTI הייתה ארוכה יותר, מהירה יותר, ובעיקר בינעירונית. או! שם הפולו פורחת. מצב הספורט מיותר למדי. לרכב הזה יש מספיק כוח, מומנט מיידי וצלילים יפים, בלי לאמץ אותו. בקרביים של המתוקה הזו שוכן מנוע 2.0 ליטר, עם 207 כ"ס המושגים ב־4,600 סל"ד ומומנט מרבי של 32.6 קג"מ המושגים ב־1,500־4,500 סל"ד, תיבת הילוכים אוטומטית DSG, ותאוצה של 6.5 שניות מהמקום ל־100 קמ"ש. לדגם פולו GTI שלדה ספורטיבית יותר - המנמיכה אותה ב־15 מ"מ - שתורמת ליציבות.

פולקסווגן פולו GTI (צילום: יצרן)
פולקסווגן פולו GTI (צילום: יצרן)

הנסיעה בפולו זורמת, ויש למנוע כמה כוח שרק תבקשו. ההאצות והתאוצות מהירות. מחוץ לעיר, התיבה עובדת בתזמון טוב עם יחידת ההנעה, וכך, גם כשנסעתי בלי להתחשב בצריכת הדלק, התקבל נתון של 14.5 קילומטר לליטר במכונית עם מנוע לא קטן. מבחינת הנוחות ובידוד הרעשים, מדובר במכונית המכוילת באופן ספורטיבי, ולכן, לא ציפיתי לנוחות כלל, אבל המתלים משככים היטב את רוב המהמורות בדרך ותצליחו ליהנות מנסיעה בינעירונית נוחה ונטולת רעשי רוח, אך לא תפספסו את רעשי הכביש.

מתיחת הפנים שעברה לאחרונה כוללת עיצוב חדש ברוח השפה העדכנית של פולקסווגן, שמזכירה מאוד את המראה של גולף GTI. הבלבול גדל עם תוספת לוגו GTI מאחור, במקום כיתוב שם הדגם “פולו", ולכן, גם מעריצי גולף טעו לחשוב כי מדובר בדגם גולף.

מה עוד חדש? תאורת יום LED חדשה - פנסי LED קדמיים בטכנולוגיית מטריקס לד משופרת, פנסי LED אחוריים כולל איתות דינמי, חתימת תאורת יום חדשה עם עיצוב ספורטיבי לפגוש הקדמי, עיצוב חדש לגריל, פנסי ערפל קדמיים ותאורת פנייה, תאורת אווירה פנימית במגוון צבעים, סאן־רוף נפתח, חלונות אחוריים כהים וחישוקי סגסוגת בגודל 17 אינץ'. גרררר.

מתיחת הפנים והשינויים נכנסו גם פנימה לתאי הנהג והנוסעים האירופיים והאיכותיים, עם תוספת מערכות נוחות ובטיחות מתקדמות. בתא הנהג הגה חדש, עם גימורים אדומים, כמו גם על ידית ההילוכים, על גבי הריפודים ולרוחב כל התא. במרכז - מערכת מולטימדיה ותיקה ומוכרת עם מסך מגע צבעוני בגודל 8 אינץ' עם קישוריות מלאה לנייד באמצעות אפל Car Play - אוAndroid Auto. מולטימדיה חדשה ומתקדמת יותר הייתה מקפיצה לדעתי את המראה ואת התחושה הכללית בתא.

בנוסף, יש טעינה אלחוטית יעילה לטלפון החכם, מערכת שמע טובה הכוללת שישה רמקולים, מערכת בקרת אקלים מפוצלת לשני אזורים, ללא פתחי אוורור מאחור (?!), בעלת מתגים חדשים יחסית, שלא התרגלתי אליהם, אף שפגשתי אותם בגולף ובדגמים אחרים של הקונצרן. יש גם מצלמה אחורית, מערכת אוטומטית לסיוע בחניה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מראות צד מתכווננות ומתקפלות חשמלית, ולשמחת לא מעט אנשים מערכת Keyless לכניסה ולהנעה ללא מפתח.

מפרט הבטיחות כולל בקרת שיוט אדפטיבית עד 210 קמ"ש עם שמירה על מרכז נתיב הנסיעה והתאמת מהירות הנסיעה בהתאם, מערכת בלימה אוטומטית בעת חירום, מערכת לניטור מרחק לפנים, מערכת אקטיבית לבקרת סטייה מנתיב ראויה לשבח, שעבדה מצוין גם כשאתגרתי אותה ותיקנה אותי בלי לפגוע בחוויית הנסיעה הספורטיבית, מערכת סיוע בזיהוי רכב בשטח מת במעבר, מערכת פרואקטיבית להגנה על הנוסעים, שש כריות אוויר ועוד.

ועכשיו השוואה “בתוך הבית", לטובת מי שרוצה רכב ספורטיבי מקונצרן פולקסווגן: גולף מול פולו בגרסת GTI. שתיהן מספקות חוויית נהיגה טובה ומתאימות גם למשפחות עם שני ילדים עם יתרון של מרווח פנים לגולף כמובן. מחיר פולו GTI אחרי אגרות הוא 192 אלף שקלים, מה שאומר שאם תקרת התקציב שלכם נמוכה ממחיר הגולף GTI, 245 אלף שקלים, פולו GTI יספק את מבוקשכם. ואם התקציב נמוך יותר, לא הייתי מוותרת על הדגם, אלא על הגרסה הספורטיבית, ומבקשת להתרשם מגרסאות מנוע הליטר, עם 95/110 כ"ס, כי הפלטפורמה (איביזה, פאביה) מצוינת, המרכב יפה והדגם מוצלח.

חדשות ואירועים

יבואנית הדו־גלגלי מטרו מוטור ממשיכה בהרחבת פעילות הרכב החשמלי שלה בישראל: לאחרונה חתמה על הסכם הפצה עם מותג הרכב VOYAH מחטיבת היוקרה של קונצרן הרכב DONGFENG MOTOR הסיני. הדגם הראשון שישווק בישראל הוא VOYAH FREE (בצילום מימין), דגם SUV חשמלי, סופר־פרמיום, בעל עיצוב יוקרתי ספורטיבי עם מנוע חשמלי בהספק של 490 כ"ס וסוללה בקיבולת של 103 קוט"ש. כלי הרכב הראשונים צפויים להגיע עד סוף השנה.

VOYAH (צילום: יצרן)
VOYAH (צילום: יצרן)

אחרי אייווייז (AIWAYS), קבוצת בליליוס חותמת על הסכם לייבוא מותג חשמלי חדש לישראל, Neta AUTO, מקבוצת Hozon הסינית - לארץ ייובאו בשלב הראשון (צפי לחצי השני של 2023) הדגמים החשמליים המלאים “נטע" U ו־V.