אחד מכלי הרכב הבולטים בישראל, גם השנה, הוא סקודה אוקטביה. דגם משפחתי ששלט בראש מצעדי מכירות הרכב בישראל, שם את סקודה כמותג־על המפה בשוק הישראלי, ושווק בשלל גרסאות מנוע, לטובת משפחות, נהגי מוניות ואף צעירים, עם מנועי 1.0 ליטר קטנים וזריזים. עד שהגיעה הקורונה, ובעיות הייצור והאספקה, שריפה של מפעל ייצור ועוד כמה “מכות" קלות בכנף, שטרפו את הקלפים ושיבשו מעט את התוכניות של סקודה להמשיך להשתלט על עולם הרכב.

האוקטביה היא עדיין דגם נמכר ופופולרי מאוד בארץ, יעידו על כך 2,888 מכוניות חדשות שעלו לכבישים בתשעת החודשים האחרונים. לאחרונה נוספה גרסת פלאג־אין הייבריד, לסקודה אוקטביה, כלומר יחידת הנעה משולבת מנוע בנזין בנפח 1.4 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק משולב כולל של 204 כ"ס, ותיבת הילוכים DSG המוכרת של קונצרן פולקסווגן, האבא של סקודה, אם תרצו.

נתוני הביצועים טובים ומבטיחים: למנוע הבנזין מומנט של 25.49 קג"מ המושג ב־1,550־3,500 סל"ד, עם הספק מרבי של 150 כ"ס, ולמנוע החשמלי מומנט של 33.65 קג"מ. התאוצה מ־0 ל־100 אורכת כ־7.6 שניות, והמהירות המקסימלית היא 220 קמ"ש. כרכב היברידי נטען בחשמל, יש גם סוללה ברכב, וזו קיבולת של 13 קוט"ש וטווח נסיעה חשמלי מרבי של כ־60 קילומטר (WLTP), על פי היצרן, נתון שלא רחוק בהרבה מהטווח הריאלי - 50 קילומטר. טעינה ביתית, AC, של הרכב תביא לטעינה מלאה בתוך 3.5 שעות. כך שבתוך לא הרבה זמן ניתן למלא את הסוללה החשמלית ולצאת לסידורים ברחבי העיר וסביבתה, בלי להשתמש בטיפת דלק.

מבחוץ, אין הפתעות מיוחדות, האוקטביה מוכרת מכל זווית. גרסת הפלאג־אין משווקת עם חישוקי סגסוגת 17 אינץ', חלונות אחוריים כהים Sunset וחבילת Ambient Light לעיצוב פנימי הכוללת תאורת אווירה עם מגוון צבעים לבחירה, תאורת רגליים מלפנים ומאחור ותאורה בסוככי שמש. ברמת הגימור Style (הגבוהה), תקבלו חישוקי סגסוגת בגודל 18 אינץ' וחבילת כרום עם גריל קדמי ומסגרת לחלונות הצד.

מה מבפנים? אותם יתרונות מרווח פנים משמעותיים למי שמתלבטים ומחפשים רכב משפחתי מרווח לארבע־חמש נפשות. המושבים הקדמיים רחבים ותומכים עם אפשרות כיוון גובה ותמיכה לגב התחתון, ומאחור לא יתלוננו על מרווח הברכיים או הכתפיים. תא המטען, בנפח 450 ליטר, מצומצם יותר מאלה של דגמי בנזין של אוקטביה שהגיעו עד לכ־560 ואף 600 ליטר, אבל הוא עדיין גדול עם מספיק מקום גם לצרכים משפחתיים.

במרכז תא הנהג מערכת המולטימדיה החדשה למדי של סקודה, פשוטה יחסית לתפעול והתמצאות וכוללת מסך מגע צבעוני בגודל 10 אינץ' עם תפעול מלא בעברית, מערכת שמע עם שמונה רמקולים, בקרת אקלים דיגיטלית המפוצלת לשני אזורים, הנעה, נעילה ופתיחה ללא מפתח, חמישה שקעי USB Type C ובלם יד חשמלי. ברמת הגימור Style (הגבוהה) יתווספו לוח מחוונים דיגיטלי, משטח טעינה אלחוטי למכשירים תומכים ובקרת אקלים מורחבת עם שלושה אזורי אקלים.

הנסיעה ברכב מהנה וחלקה, יחידת ההנעה חזקה, והנוחות נשמרת במהלך הנסיעה, אם כי היא לא חפה לגמרי מרעשי דרך. זוהי סקודה אוקטביה במיטבה, או לכל הפחות גרסת הנעה שכדאי להביא בחשבון.

סקודה אוקטביה iV - דגם פלאג אין הייבריד (צילום: יצרן)
סקודה אוקטביה iV - דגם פלאג אין הייבריד (צילום: יצרן)

מה שמיוחד במכונית הזו הוא צריכת הדלק, שהיא הסיבה לכך שמי שהזמינו את הרכב מחכים לא מעט זמן להגעתו לארץ. צריכת דלק כזו לא ראינו במכוניות פלאג־אין אחרות. איכשהו, עם האוקטביה פלאג־אין, כמה שניסיתי - וניסיתי - לדרדר את צריכת הדלק, לא ממש הצלחתי. יצאתי לדרך עם סוללה מלאה, שמאפשרת נסיעה מלאה על חשמל לכ־50 קילומטר ופחות, אם תבחרו במצב חשמלי מלא ותנהגו בלי חשבון. כשבחרתי במצב היברידי משולב, שבו הרכב משתמש במנוע הבנזין או החשמלי לפי הצורך, הגעתי לנתון של 28 קילומטר לליטר בתוך העיר, ואין ספק שהנתון יכול להיות אפילו טוב יותר. מחוץ לעיר, בנסיעה בינעירונית מהירה, איבדתי את הטווח החשמלי אחרי 100 קילומטר של נסיעה משולבת בנזין וחשמל, ו"הצלחתי" לדרדר את נתון צריכת הדלק עד לכ־18 קילומטר לליטר, נתון שאני זוכרת ממכוניות היברידיות מצוינות, אך כזה שהייתי צריכה להתאמץ עבורו ולנסות לנהוג יותר רגוע בשביל להגיע אליו, מה שלא קרה במבחן הזה.

מלבד מצבי הנהיגה "חשמלי מלא", "בנזין מלא" ונסיעה משולבת של שני המנועים, יש גם אפשרויות דינמיות, כמו ספורט, NORMAL ואקו, החסכוני בדלק. הנסיעה במצב ספורט מהנה, עם תגובות חדות יותר ותחושה ספורטיבית, אך מיותר להשתמש בה. הרכב מספיק אוחז גם במצבו הנוח והרגיל. מצב אקו יחסוך עוד יותר בצריכת דלק, אך יפגום מעט בביצועים. ולכן גם הוא מיותר בעיניי.

במפרט הבטיחות של אוקטביה החדשה תמצאו מערכות בטיחות מתקדמות כסטנדרט כמו מערכת Front Assist לניטור מרחק מלפנים, שבולמת את הרכב בעת זיהוי סכנה להתנגשות, הכוללת זיהוי של הולכי רגל, מערכת Lane Assist לתיקוני היגוי למניעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית Maneuver Assist לזיהוי מכשולים מאחורי הרכב ולבלימה בעת זיהוי סכנה להתנגשות, פנסים קדמיים ואחוריים בטכנולוגיית LED, שבע כריות אוויר, מצלמה אחורית וחיישני חניה אחוריים. רמת הגימור Style מוסיפה מערכת להתרעה על כלי רכב בשטח מת, מערכת אקטיבית להתרעה על תנועה חוצה מאחור ובלימה בעת חירום, פנסים קדמיים Full Led עם טכנולוגיית Matrix למיסוך רכבים במצב של אורות גבוהים, לתאורה מרבית לנהג ללא סנוור משתמשי הדרך, חיישני חניה קדמיים ומערכת לזיהוי מכשולים באחורי ובחזית הרכב עם בלימה בעת חירום.

אז המכונית טובה, ותשלמו איתה פחות על דלק ביומיום, אבל תאריכי האספקה של דגם האוקטביה בגרסתו ההיברידית נטענת יאלצו אתכם להמתין לפחות עד מאי־יוני 2023. האם זה דיל ברייקר? לאו דווקא. סקודה אוקטביה iV ההיברידית פלאג־אין נמכרת בשתי רמות גימור: מחיר רמת הגימור Ambition הוא 178,990 שקלים, ומחיר רמת הגימור Style הוא 188,990 שקלים, בתוספת אגרת רישוי בסך 2,452 שקלים. 

חדשות ואירועים

כלמוביל מרצדס משיקה בישראל את הדגם הספורטיבי האייקוני מרצדס SL AMG החדש (בצילום למטה). לגרסת המנוע הבכירה של הדגם, מרצדס SL 63 4MATIC+, מנוע V8 עם הספק של 585 כוחות סוס, נתון האצה ל־100 קמ"ש של 3.6 שניות, ומהירות מרבית של 315 קמ"ש.  לדגם החדש רשימת המתנה של לקוחות בישראל, שהזמינו את הרכב, וצפויים לקבל את הרכב עוד השנה. יש לו שלוש גרסאות, החל מ־1,190,000 שקלים.

מרצדס SL מהדורה מיוחדת (צילום: יצרן)
מרצדס SL מהדורה מיוחדת (צילום: יצרן)

לקסוס משיקה מתיחת פנים לרכב הסלון ההיברידי של המותג, לקסוס ES עם נתוני פליטה משופרים ומערכת מולטימדיה משופרת ואינטואיטיבית יותר. ללקסוס ES החדש 2023 יחידת הנעה היברידית מהדור הרביעי של לקסוס, עם הספק משולב של 218 כ"ס. משווק בשלוש רמות גימור, מ־296,900 שקלים.

רגע לפני שהיא עוברת לייצר דגמים חשמליים בלבד (מהלך שיתחיל ב־2025), יגואר מציגה לעולם את הגרסה האחרונה לרכב הספורט יגואר F־Type. רכב הספורט האחרון שמייצרת יגואר בעל מנוע בעירה פנימית, ה־F־Type 75 בעל שני מושבים, יגיע לישראל במהלך 2023 בשני דגמים: F־Type 75 וכן F־Type 75R, עם 450 כ"ס לדגם הרגיל ו־575 כ"ס לדגם ה־R, בגרסאות קופה וקבריולה.