על הנייר, לקסוס ES היא מכונית סלון יוקרתית, במרכב סדאן לרוב. אפשר גם לכנות אותה “מכונית מנהלים". אבל אם תשאלו אותי, מדובר באחת מהמכוניות האידיאליות למשפחה. ב־2018 דגם ה־ES הושק בדור שביעי חדש בישראל, אז לראשונה, אחרי כמעט 30 שנה, הוא נכנס לשוק הרכב הישראלי במקביל לשוקי רכב אירופיים.

כעת לקסוס ES, בעל המרכב הנמוך והרחב, עם עיצוב דמוי קופה, עבר מתיחת פנים ומקצה שיפורים, שגולת הכותרת שלהם היא הטמעת מערכת המולטימדיה החדשה של לקסוס, שנכנסה לדגמים החדשים של המותג, כמו לקסוס NX, וכעת משולבת בהדרגה בכל הדגמים החדשים או אלה שעוברים מתיחת פנים.

אם זה נשמע לכם שולי, כדאי לדעת שעם כל ההנאה שבנהיגה בדגמי לקסוס, בעיקר הספורטיביים והיוקרתיים, מערכת המולטימדיה הישנה עמדה לה לרועץ שנים רבות, בשל הסרבול של התפעול, שהעיב על החוויה הכללית. המסך המיושן עם התפעול המיושן תמיד הוזכרו כחוליה החלשה של הרכב. לכן כניסת מערכת המולטימדיה החדשה היא סיבה למסיבה, כמובן לצד השיפורים הנוספים בדגם.

למערכת המולטימדיה החדשה מסך מגע בגודל 12.3 אינץ', מערכת הפעלה מודרנית ותפעול אינטואיטיבי מבעבר, אם כי יכול היה להיות אינטואיטיבי יותר. מערכת המולטימדיה כוללת כעת סייעת קולית Hey Lexus, המאפשרת מתן פקודות קוליות כדי לבצע שיחות טלפון ותפעול מערכות רכב שונות התומכות בפונקציה, וחיבור נוח לסמארטפון באמצעות Apple CarPlay (חיבור אלחוטי) או Android Auto (חיבור חוטי).


הפתעה מצננת מגיעה מכיוון לוח המחוונים, שנותר לקסוס יפני קלאסי של פעם עם תצוגה אנלוגית עם נגיעות דיגיטליות, ומתחת למסך המולטימדיה, פאנל מתגים עמוס יחסית, שעם הזמן יצטמצם וייעלם, כשהתפעול כולו יעבור למסך המגע. עוד בסביבת הנהג: כניסות USB ו־C־USB, ושקע V12 (שקע המצתים של פעם), מקום לשתי כוסות או בקבוקים, בשני גדלים. ייאמר לזכות הדגם שהשילוב של ישן־חדש עובד טוב ולא פוגם בתחושה היוקרתית והאלגנטית של פנים הרכב.

היוקרה בלקסוס ES ההיברידית באה לידי ביטוי בכל חלק ובכל פינה ברכב. הופתעתי לגלות שפתח משענת היד, בין הנהג לנוסע שלצדו, כולל מנגנון המאפשר לפתוח את התא לרווחה מצד הנהג וגם מצד הנוסע. תא הנהג והנוסעים בהיר ויפה. מושב הנוסעים רחב ומרווח גם לשלושה נוסעים בוגרים, עם משענת יד רחבה במרכז ופתחי אוורור לנוסעים. תא המטען שימושי מאוד, בנפח 454 ליטרים.

ה־ES המחודשת זכתה לשיפור נוסף: יחידת הנעה היברידית מהדור הרביעי של לקסוס, הכוללת מנוע בנזין ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר ולצדו מנוע חשמלי קטן, עם הספק משולב של 218 כוחות סוס. המנוע החשמלי נכנס לפעולה במצבי שיוט - שלא מצריכים עוד כוח מהמנוע - או בנסיעה במהירות עירונית נמוכה.

ב־ES יש אפשרות לנסיעה בעזרת המנוע החשמלי בלבד, אבל כדאי לקחת את זה בעירבון מוגבל. זהו רכב היברידי ולא חשמלי, והנסיעה במצב החשמלי מוגבלת לזמן קצר. יחידת ההנעה אחרי מקצה השיפורים שעבר הדגם מפיקה יעילות גבוהה יותר ופולטת פליטות מזהמים נמוכות יותר מבעבר, הודות לממיר קטליטי משופר וצמיגים חדישים. לפיכך אחרי נסיעה ארוכה, משולבת כבישים עירוניים ובינעירוניים, נתון צריכת הדלק של המכונית המסיבית הזו היה 15.8 ק"מ לליטר, בלי שניסיתי לחסוך או להיזהר עם הלחיצות על דוושת הגז. זהו נתון מצוין שיכול לעלות למחוזות ה־18־19 ק"מ לליטר בקלות.

הנסיעה ברכב נעימה ומהנה. המנוע חזק מספיק כדי להזיז במהירות את החיה המסיבית הזו, ואם תרצו ליהנות יותר מהנהיגה, תוכלו לבחור בין מצבי הנהיגה ולשלוט בהעברת ההילוכים. המתלים של ה־ES מצליחים לשכך כמעט כל כביש וכמעט כל סוג אספלט, בעיקר בכבישים בינעירוניים. בכל הקשור לרעשי דרך, לקסוס שמה דגש על שלושה דברים: צמצום רעש ורטט בעזרת מערכת אקטיבית לבליעת רעשי דרך, בידוד אקוסטי למניעת רעשים בתא הנוסעים, וספיגת רעשים באמצעות שימוש נרחב בחומרים מיוחדים הסופגים רעש בלתי רצוי.

בכבישים שסלילתם חדשה כמעט ולא נכנסו רעשי כביש מהגלגלים אל תוך הרכב, אך בכבישים מיושנים רעשי הכביש חדרו במהירות של נסיעה בינעירונית וחברו לרעשי הרוח. רעשי מנוע נשמעו רק עם לחיצה משמעותית על דוושת הגז, והזכירו שמתחת למכסה המנוע שוכן מנוע אטמוספרי גדול למדי.

MY23 ES EU studio (צילום: יצרן)
MY23 ES EU studio (צילום: יצרן)

ההיגוי הקשיח של ה־ES עזר לשלוט על הרכב במהירות גבוהה. הבלמים ברכב הגיבו בהשהיה מסוימת בבלימות מיידיות, ובלמו טוב יותר בבלימות נינוחות. לא מפתיע שבמהלך השנים נמכרו כמעט שלושה מיליון יחידות מהדגם הזה ברחבי העולם. גם בישראל הוא נמכר היטב. זהו רכב מפנק, ומאובזר, וגם למוטיבים הישנים שבו יש קסם, שכבר לא מוצאים בכלי רכב מודרניים.

ה־ES זוכה לשיפור חבילת הבטיחות, עם שדרוג מערכת ה־+Lexus Safety System, הכוללת מערכת קדם־התנגשות, המצוידת בסיוע בפניות בצומת וסיוע היגוי במצב חירום, שעוזר לנהג לנווט על מנת להימנע ממכשולים ומבלי לעזוב את נתיב הנסיעה. גם מערכת בקרת השיוט הדינמית שופרה, מערכת הכוללת רדאר שיודע להאט את מהירות הנסיעה בכבישים מעוקלים, בהתאם לרדיוס עיקול הכביש.

הלקסוס משווק בשלוש רמות גימור, החל מ־294,900 שקל. רכב המבחן היה ברמת הגימור Takumi, הגבוהה מבין השלוש, שמחירה 349,900 שקל, והיא כוללת רשימת אבזור ארוכה: בין מערכות הנוחות יש אוורור וחימום במושבים הקדמיים, מצלמת 360, זיכרונות למושב הנהג, מושבים מעור טבעי, חישוקים אווירודינמיים, מערכת שמע Mark Levinson שציפיתי שתהיה יותר איכותית, מערכת עמעום אורות גבוהים אדפטיבית, תא מטען חשמלי ועוד. 