למרות הזינוק במכירות חשמליות, הן עדיין לא לכולם. אבל מאחר שכולם מבינים היום את החשיבות של הקטנת צריכת הדלק, מי בגלל משבר יוקר המחיה ומי בגלל משבר האקלים, ההיברידיות עדיין נמכרות יותר מהחשמליות, אף על פי שהמדינה חיסלה כבר בשנה שעברה את הטבות המס שלהן.

יונדאי הייתה שם עוד באמצע העשור הקודם עם האיוניק המשפחתית, שבהמשך הורישה את מערכת ההנעה שלה לקונה קרוסאובר, ואת אפשרות הבחירה בין גרסאות בנזין, היברידית וחשמלית. לג'וק העניין ההיברידי חדש דנדש, והוא נחת בשבועות האחרונים בארץ, בניסיון להיכנס לנעליו של טויוטה C-HR המזדקן, שהיה ההיברידי הראשון בקבוצת הג'יפונים.

המחירים דומים: הג'וק התייצב בגרסה המאובזרת ב־154 אלף שקלים, הקונה בגרסת הביניים, במחיר זהה, ושניהם עולים כמו קורולה היברידית, גבוהים ואופנתיים יותר. אבל איזה מהם עדיף?

בזכות מתיחת הפנים שעבר הקונה בשנה שעברה הוא עדיין נאה בשנה האחרונה של הדגם, כאשר יורש כבר הוצג בחו"ל, וקונה חדש ינחת כאן ברבעון האחרון של השנה. החזית ספורטיבית, העיצוב קשוח. אבל הג'וק החדש נאה ומודרני יותר. כבר ממבט ראשון מזהים שזה הג'יפון האייקוני של ניסאן, ממייסדי פלח השוק הזה לפני כמעט 15 שנה. אבל עם הניקל בחזית, הפנסים העגולים והצביעה הדו־גוונית הוא פשוט נאה יותר. רק מה, פחות ידידותי לילדים עם ידיות הדלתות האחוריות שחבויות בקורת הדלת, וילד קטן פשוט לא יצליח להגיע כדי ללחוץ עליהן ולפתוח לעצמו את הדלת.

פער הגילים בולט עוד יותר בסביבת הנהג. הניסאן מעוצב נקי יותר, מודרני יותר, ועם פלסטיקים איכותיים יותר. אף שגודל המסך בשתיהן זהה, הגרפיקה בניסאן נקייה והתפעול פשוט ויעיל יותר. לניסאן יש גם יותר פתחי אוורור, וקל יותר לתפעל אותם. לניסאן יש גם יתרון במרווח, גם במושב האחורי וגם בתא המטען, אם כי לפי הנתונים הרשמיים, יש דווקא יתרון קטן לקונה, 374 ליטר לעומת 354 ליטר. אף על פי שהג'וק ארוך בס"מ, עם 4.21 מטר אורך כולל, בסיס הגלגלים שלו ארוך ב־4 ס"מ, עם 2.64 מטר, מה שמורגש במרווח הפנימי. שניהם עם זאת יהיו צרים מדי לשלושה מבוגרים או לילדים בהתקני ריסון.

אבזור: הג'וק נמכר בשתי רמות גימור. הבסיסית, Acenta-Tech, מגיעה עם מסך מולטימדיה 8 אינץ' עם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מסך 7 אינץ' בלוח המחוונים, בקרת אקלים, חישוקי 17 אינץ' קלים, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני תאורה וגשם, קיפול חשמלי למראות הצד וריפודי עור סינתטי. רמת Acenta-Tech TT היקרה יותר, שבה נהגנו, משדרגת לחישוקי 19 אינץ', צבע דו־גווני ופנסי ערפל LED.

הקונה מציעה בחירה מבין שלוש רמות אבזור. בכולן מסך מולטימדיה אינץ' עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בקרת אקלים קיפול חשמלי למראות הצד, חיישן תאורה וחיישני חנייה אחוריים. פרימיום, הרמה הבסיסית, מגיעה עם חישוקי 16 אינץ' קלים, ולכן היא קצת חסכונית יותר מהשאר. פרסטיז', שבה נהגנו, משדרגת לחישוקי 18 אינץ' ומוסיפה לוח מחוונים דיגיטלי 10.25 אינץ', מפתח חכם לכניסה והתנעה וחיישן גשם. רמת הגימור סופרים מוסיפה גם אפשרות כוונון חשמלי למושב הנהג, כרית גב תחתון מתנפחת, כוונון גובה למושב הנוסע וגג שחור.

בטיחות? לשתיהן רמה גבוהה של מערכות אקטיביות, כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי מהירות ואור גבוה אוטומטי (לא ביונדאי הבסיסי). לקונה יש בשתי הרמות הגבוהות גם ניטור רכב בשטח מת ותנועה חוצה מאחור. בשתיהן, באופן שכבר חריג בקבוצה היום, יש בקרת שיוט רגילה, לא אדפטיבית. תיאלצו לשמור מרחק בעצמכם. לשתיהן מערכות היברידיות סביב מנועי בנזין 1.6 ליטר, כאשר הג'וק (143 כ"ס) מעט יותר חזק מהקונה (141 כ"ס). יש לו תיבה אוטומטית בת ארבעה הילוכים שמשולבת במערכת ההיברידית, ליונדאי תיבה רובוטית כפולת מצמדים עם שישה הילוכים. לשתיהן הנעה קדמית.

הג'וק מעט יותר זריז, את הביצועים בקונה משאירים לגרסת הבנזין הפראית. אבל למרות התחכום והיחידה ההיברידית הצעירה יותר, הג'וק היה דווקא פחות חסכוני, עם 18.7 קילומטר לליטר בשיוט לעומת 22.2 ביונדאי, ו־14.3 קמ"ל בסיכום יום הנהיגה לעומת 16.6 ביונדאי. מצד שני, הג'וק קצת יותר נוח ובעל התנהגות כביש טובה יותר, שני סעיפים נוספים שבהם היונדאי ממשיך להראות את גילו. הוא גם מבודד פחות את רעשי הכביש והמתלים.

בשורה התחתונה, היונדאי, גם כמה חודשים לפני ההחלפה, הוא עדיין רכב שימושי וחסכוני. יש מי שזה יספיק להם כדי להעדיף אותו.
אבל את התמורה הטובה יותר מספק הניסאן. הוא איכותי ומודרני יותר, עדכני בעיצוב, באיכות, בביצועים ובהתנהגות הכביש. הוא לא מושלם, בעיקר בצריכת הדלק שלא הייתה החסכונית ביותר כאן כפי שאפשר היה לצפות מגילו ומהייעוד. אבל הוא קרוסאובר חכם ומוצלח, ולכן הוא המנצח במבחן. 

השתתף במבחן: קינן כהן 

יונדאי קונה אפורה מול ניסאן ג'וק לבנה (צילום: קינן כהן)
יונדאי קונה אפורה מול ניסאן ג'וק לבנה (צילום: קינן כהן)

תעודת זהות / יונדאי קונה היברידי

  • מנוע: 1,598 סמ"ק + חשמלי, 141 כ"ס הספק, 27 קג"מ מומנט
  • תיבת הילוכים: רובוטית כפולת מצמדים, 6 הילוכים. הנעה קדמית.
  • ביצועים (יצרן): 11 שניות ל־100 קמ”ש, 161 קמ"ש מהירות מרבית, 25.6 ק"מ לליטר במשולב
  • בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בלימה אוטונומית
  • זיהום אוויר: 114 גרם CO2 לק"מ, קבוצת זיהום 3 מ־15
  • אחריות: 5 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 7 שנים או 150 אלף ק"מ לסוללה
  • מחיר: 150־157 אלף שקל
  • פלוס: צריכת דלק, מרווח
  • מינוס: מזדקן בשאר הפרמטרים
  • ציון:5\4


תעודת זהות / ניסאן ג'וק היברידי

  • מנוע: 1,598 סמ"ק + חשמלי, 143 כ"ס הספק, 20.9 קג"מ מומנט
  • תיבת הילוכים: אוט', 4 הילוכים. הנעה קדמית
  • ביצועים (יצרן): 10.1 שניות ל־100 קמ”ש, 166 קמ"ש מהירות מרבית, 19.6 ק"מ לליטר במשולב
  • בטיחות: 5 מ־5 כוכבים במבחן הריסוק האירופי. בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אקטיבית
  • זיהום אוויר: 114 גרם CO2 לק”מ, קבוצת זיהום 4 מ־15
  • אחריות: 3 שנים או 100 אלף ק"מ לרכב, 5 שנים או 100 אלף ק"מ לסוללה
  • מחיר: 148־153 אלף שקל
  • פלוס: עיצוב, סביבת נהג, מרווח
  • מינוס: צריכת דלק
  • ציון: 5\4.5