בשעה טובה התקבלת לעבודה. לצד השמחה וההתרגשות מהשינוי, החששות מהאתגרים שבדרך, הכמיהה והרצון להצליח ולהצטיין בתפקיד החדש ולמקסם את הפוטנציאל שגלום בך, ככל הנראה כניסה לתפקיד חדש לרוב מסמלת יציאה מאזור הנוחות עבור רוב האנשים. כל שינוי, גם אם נעשה לטובה, הוא מאתגר. רגע לפני שמתחילים תפקיד חדש יש לבצע הכנה מוקדמת. ככל שההכנה המוקדמת תהא טובה ויסודית יותר, כך הכניסה לתפקיד החדש תהא חלקה וטובה יותר.

הרשימה המ(ס)ריחה: המאכלים שיגרמו לזיעה שלכם להריח ממש רע
"ברבי" או "אופנהיימר"? זה הסרט שהקהל הישראלי העדיף

מה ההכנה הנדרשת לפני התחלת תפקיד חדש בעבודה?

דני נוה, המרצה במיזם הדיגיטלי ללימוד ניהול, פרקטיקה ארגונית, ניהולית ומיומנויות מבכירים במשק, כיהן כשר הבריאות והוביל את יציאת מערכת הבריאות ממשבר כלכלי קשה, וכיו"ר דירקטוריון כלל החזקות עסקי ביטוח, כשחברת הבת שלה כלל ביטוח ופיננסים מנהלת כ-200 מיליארד שקל של נכסים פיננסים. כיום מכהן כנשיא ומנכ"ל הבונדס. 

נוה סיפר בין היתר בהרצאתו "משולחן הממשלה לשולחן הדירקטוריון" במיזם, על הכנה נכונה לתפקיד חדש. לדבריו חמש פעולות עשויות להפוך כניסה לתפקיד חדש לטובה וחלקה יותר.

1. "הצבת יעדים - הצב קודם כל לעצמך יעדים ברי השגה בתפקיד. יתכן והחברה בה תעבוד או המנהלים שלך הם שיציבו לך יעדים - ובמקרה כזה, תפעל למימושם. בנוסף עליך לתכנן מה השלבים הנדרשים להשגת היעדים - מה נדרש ממך וכיצד ביכולתך להשיגם ולהצליח בהם?".

2. "שאל את עצמך מי האנשים שיכולים לסייע לך, תמיד ניתן ללמוד מניסיונם של אחרים בתפקידם דומים".

3. "תלמד היטב את תחומי האחריות שלך, תתכונן, תבוא מוכן לתפקיד, קרא חומר ודבר עם אנשים".

4. "תלמד על החברה שבה אתה צפוי להשתלב, מה הביצועים שלה, אם זו חברה ציבורית תעבור על הדוחות הכספיים שלה ותקרא את הדיווחים שלה, מי הם בעלי השליטה מה המוניטין שלהם. תשתמש במקורות גלויים ברשת ובשיחות עם אנשים שאתה סומך עליהם ושמכירים את החברה".

5. "בכל תפקיד מעבר לנושאים ולתחומי האחריות יש היבט אישי חשוב ביותר שיכול לקבוע אם תצליח או תיכשל וזו סביבת העבודה האנושית -עליך להבין למי תהיה כפוף ישירות, מה הרקע שלו, מה ניתן לדעת על האופי שלו. אם יש צוות תחתיך - מי הם האנשים? תקדיש זמן להכירם אישית".

לסיכום, "סוף מעשה במחשבה תחילה". יש גורמים רבים שמובילים להצלחה בעבודה, ולא רק מקצועיות גרידא. כבר הוכח מחקרית שכישרון ועבודה קשה מובילים לביצועים טובים יותר, אך הצלחה היא מושג גדול יותר ותלויה במרכיבים נוספים מעבר למקצועיות ועבודה קשה.
אין ספק שהכנה וכניסה נכונה לתפקיד חדש ובשפה המקצועית (on boarding) בהחלט יכולה להוות אבן דרך נוספת להצלחה.

הכותבת היא מפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד פרקטיקה ניהולית, פרקטיקה ארגונית ומיומנויות בעולם העבודה, לפיתוח עובדים ומנהלים שמועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי מקבוצת אל הנכס

עו''ד שרון הר זהב (צילום: פרטי)
עו''ד שרון הר זהב (צילום: פרטי)