בחינות לימודי שמאות המקרקעין נחשבות לבחינות קשות , שאחוז הנכשלים בהן גבוה. על פי דיווחים מהשנים האחרונות רק רבע מהניגשים עוברים את הבחינות. מדובר ב-14 (כולל 2 סופיות) בחינות לא פשוטות וזאת עוד לאחר לימודי  תואר ראשון, תנאי הכרחי לקבל תעודת שמאי מקרקעין. מכללת אפיק, המלמדת בין היתר גם שמאות רכוש, פיצחה את השיטה.

מה השיטה? דגש על התלמידים, פוקוס על הבחינות, לימודים מקוונים שאפשר לחזור עליהם עד הבחינה, שלל חומרים ותרגילים מקוונים זמינים. הדגש, הם אומרים, הוא  על התוצאות ואחוזי המעבר.

הישגים תוך זמן קצר

קחו לדוגמה את  גיא אבירם, סטודנט למשפטים ולמנהל עסקים. הוא  הצליח בד בד עם לימודיו האחרים לסיים את בחינות השמאות העיקריות: "תוך שנה סיימתי את כל הבחינות החיצוניות לשמאות מקרקעין".

הוא מספר לנו על הליך הלימודים באפיק אונליין ואיך הוא עשה את זה:

איך היו הציונים?
"בין היתר קיבלתי 95 בבחינה במימון, 90 בתכנון ובנייה א'. ובמיסים 88".

איך אפיק  עזרו לך?
"היתרון בלימודי שמאות מקרקעין באפיק הוא היכולת ללמוד מקוון. אני לומד שני תארים, במשפטים ובמנהל עסקים, ועובד. לימודי האונליין  עזרו לי לקצר את הזמנים. בלי האופציה הזו אפילו לא הייתי יכול לגשת לבחינות".

איך היו השיעורים?
"הקורסים היו מסודרים ומאורגנים. המרצה העביר הכול בצורה ברורה.  למרות שהלימודים מקוונים כמעט לא הייתי צריך עזרה. לעיתים נדירות שלחתי מייל, ואז החזירו לי תשובה מיד. כל המערכת הייתה מקיפה ומאוד תומכת  כך שאפשר לגשת לבחינה מוכנים. ההכנה למבחן מאוד פרקטית, אתה יודע בדיוק למה לצפות ומגיע לבחינה מוכן פרפקט".

היית ממליץ על המכללה?
בוודאי. המרצים ברמה גבוהה. החוויה שלי אישית בלמידה שיש מענה להכל. ומה שחשוב שמכינים אותך לבחינה בצורה טובה".

אחוזי מעבר גבוהים

אחת השיטות במכללה היא לעקוב אחר שיעורי המעבר להשוותם לממוצע באותה שנה ובאותו סמסטר לאחת הבחינות הקשות ביותר. הנה כמה מהתוצאות המפתיעות שגילו במכללה:

מבדיקה שערכה המכללה באפריל 2019 עלה נתון מדהים של כ-95% הצלחה  בבחינות לסטודנטים של אפיק. 

בעקבות התוצאות בוצעו שוב כמה בדיקות עומק של כלל נבחני המכללה. מהן עלו נתונים גבוהים של 93% הצלחה לעוברים את קורס יסודות התכנון העירוני ו-75% להנדסת בניין והנדסה אזרחית *מסך כל הסטודנטים במכללה.

באותה שנה ובאותו סמסטר לאחת הבחינות הקשות,ביותר,  מיסוי מקרקעין, ניגשו 199 מועמדים בפברואר  בשנה שעברה בסמסטר הראשון. מתוכם עברו 36  נבחנים. 12 סטודנטים, שליש מהעוברים, הם תלמידים של אפיק אונליין.  התוצאות ממשיכות להיות טובות, בפברואר  2020 הממוצע באפיק בתחום הנדסת בניין היה 72.1 לעומת 67.1  בארצי. גם בדינים הממוצע 71 לעומת 64 בארצי. אפילו בבחינה הקשה מיסוי מקרקעין הממוצע 68 לעומת 61 בארצי.

לימודי שמאות מקרקעין המלצות

באפיק בודקים גם את הסטודנטים המצטיינים ואת הפער לעומת הנבחנים בממוצע הארצי. כך למשל אביאל סוויסיה קיבל בבחינה בתכנון ובנייה א' את הציון המושלם 100 לעומת 81.7 בבחינות הארציות. על כך הוא אומר:

"ניגשתי לארבע בחינות באותו סמסטר, ואת כולן עברתי בציונים גבוהים. זה מעיד הרבה על המכללה ועל הרצינות שלה". 

אביאל סוויסה. ציון 100 לעומת 81 בארצי (צילום: מכללת אפיק)
אביאל סוויסה. ציון 100 לעומת 81 בארצי (צילום: מכללת אפיק)

גם אמיר היימן, שקיבל 95 במדידה ומיפוי לעומת 79.4 בממוצע הארצי, שם לב שהדגש באפיק אונליין הוא אחר: "אני חושב שהמרצים באפיק פתוחים, ומאוד חשוב להם לעזור לך. הם הרבה יותר שמים דגש על אחוזי המעבר, והם רוצים לעזור לך להגיע למבחנים מוכן”.

אמיר היימן. ציון 95 לעומת 79 בארצי (צילום: מכללת אפיק)
אמיר היימן. ציון 95 לעומת 79 בארצי (צילום: מכללת אפיק)

גם חן סלטי, לאחר סמסטר אחד בלבד, הצליחה לקבל 92 בבחינה הקשה במיסוי מקרקעין, בפער עצום לעומת 63 בממוצע הארצי. היא מוסיפה לדברי חבריה גם את איכות המרצים בדרך לתוצאות:

"בינתיים הקורסים שעשיתי היו ברמה גבוהה. המרצה היה מעולה. והלימודים ענו על הציפיות. לא סתם קיבלתי ציון כזה, זה הכול בגלל המרצה המעולה. ואני מאמינה שגם הקורסים האחרים יעמדו בציפיות”.

נועם לוסטיגמן, שקיבל בקורס דינים 80 לעומת 64 במבחן הארצי, מוסיף גם את היחס האישי של המרצים כמשפיע על התוצאות: "היחס הרבה יותר טוב מאיפה שלמדתי, יותר עונים לך על השאלות שאתה שואל, השירות ברמה אחרת, עונים לך ולא שולחים אותך לחפש את התשובה”.

איתן כלפון,  שקיבל 90 בהנדסת בניין לעומת 67 בממוצע הכללי, מדגיש את יתרונות השיטה גם בבחינות הקשות ביותר: "הדגש באפיק הוא שמכינים אותך לבחינות. למשל הבחינה במיסוי, שהייתה הכי קשה, וקיבלתי בה ציון מעולה”.

איפה לומדים שמאות מקרקעין

אפיק אונליין הם לא הגוף היחיד שמלמד שמאות מקרקעין. אפשר ללמוד שמאות מקרקעין גם בתואר ראשון או בלימודי תעודה  במוסדות ברחבי הארץ, באוניברסיטאות ובמכללות. אפיק אונליין הם חלוצים בתחום לימודי שמאות המקרקעין אונליין אבל כבר הם לא היחידים. 

מכללות נוספות שמלמדות את התחום הן אוניברסיטאות ומכללות אקדמיות כגון הטכניון, אונ' בר אילן, אונ' אריאל ועוד. כמו כן, יש עוד מכללות פרטיות חדשות המנסות לשלב בין לימודי האונליין לבין כיתה.

אתר המכללה גדוש בכל חומרי הלימוד הנחוצים לבחינות השמאות, קורסים מקוונים ומקיפים עם כל הדגשים החשובים בבחינות, תרגילים ומבחנים, הכול בצורה פשוטה, מהירה ומאורגנת כמו ששמאי העתיד אוהבים.

בנוסף, לאפיק מערכת לומדה ייחודית שמהווה רשת חברתית לימודית ומעשירה שמוסיפה גם ברמה החווייתית וגם ברמה המקצועית.

איך לבחור מכללת שמאות?

אתם עדיין מתלבטים? הנה כמה טיפים לבחור מכללת שמאות. קודם כל המלצות. שאלו סטודנטים שלומדים, קראו את הביקורת באינטרנט ותקשיבו למה שאמרו הסטודנטים. סטודנטים מרוצים הם הדבר הראשון שצריך לבדוק כשבאים לבחון מכללה. אלו עוד דגשים שיש לשים אליהם לב:

  • הדבר הראשון הוא התוצאות - סטודנטים מרוצים הם סטודנטים שעמדו ביעדים שלהם והגיעו להישגים.
  • הדבר השני הוא התמחות- אם אתם רוצים ללמוד באונליין, אתם חייבים לוודא שאתם לומדים במקום שחי אונליין, מדבר ונושם אונליין. מה זה אומר, שהאתר ממנו אתם הולכים ללמוד, יהיה מקצועי, מקיף, ומאפשר לכם השתתפות עם קהילה לימודית, גישה מהירה למרצים ולא חצי חצי.
  • הדבר השלישי הוא זמינות- היום להרבה מאיתנו קשה ללמוד, ודאי לבוגרי תארים, שהרבה פעמים הם אנשים עובדים ועם ילדים. אם פעם היינו צריכים לכתת רגליים לכיתות או ללון במעונות, היום המידע העצום זמין לנו בלחיצת כפתור. רק צריך מישהו שיארגן את כל זה.
  • הדבר הרביעי הוא המחיר- מוסד שמלמד אונליין וחוסך על כיתות, הרצאות ועוד יכול לספק מחירים משתלמים. אם עד לא מזמן מי שרצה ללמוד שמאות מקרקעין בשיעורים פרונטליים נאלץ להיפרד מסכום בן חמש ספרות שרק התחיל ב-17 אלף שקל, היום, על ידי האונליין, המכללות מעלות רווחיות על ידי פניה לקהל גדול יותר. עולם המכללות השתנה ואיתו גם המחירים והתנאים.
  • ההיבט האחרון הוא איכות ומקצועיות המרצים- המרצים צריכים להכיר את החומר באופן מדויק, להכיר את המקצוע גם כעובדים בתחום וגם את הפן האקדמי. יש יתרון מובהק למרצים שהם שמאי מקרקעין בפועל. כמובן שגם איכות ההוראה צריכה להיות טובה ולעזור גם למתקשים ביותר.

"האונליין, חד משמעית, זה עתיד הלימודים בישראל"

אלי קאופמן הוא מייסד מכללת אפיק - קורסים מקצועיים אונליין , הקיימת כבר מ-2008, שעברה מלימודיים פרונטליים ללימודיים מקוונים כמעט לגמרי. קאופמן מתמחה גם בשוק ההון וכתב את הספר "נינג'ה של סוחר".

מה מייחד את אפיק אונליין לעומת מוסדות אחרים?
"חד משמעית פרצנו דרך בתחום לימודי האונליין בארץ, מכללות רבות הולכות בעקבותינו, ואנחנו מברכים על זה.

"יש לנו מתודולוגיית למידה שפותחה במשך שנים. המתודולוגיה הזו מאפשרת לנו לקחת כל מקצוע, להנגיש ולפשט אותו עד לרמה שכל אחד יוכל ללמוד כל מקצוע, לא משנה מה המורכבות שלו, בצורה קלה מהירה ונוחה. מה גם שחשובות לנו הנגישות והיעילות".

אם יש תלמיד שבכל זאת מתקשה בהבנת החומר, איך אתם עוזרים לו?
"כל הזמן תרגולים, חזרות, יצירת קשר ישירות עם המרצים.  עושים הכל, באמת הכל כדי שהסטודנטים ייגשו לבחינות ויעברו בציונים גבוהים".

אלי קאופמן (צילום: מכללת אפיק)
אלי קאופמן (צילום: מכללת אפיק)

מה התוכניות לעתיד?
"נכון להיום יש לנו עשרות רבות של קורסים באתר, החל משמאות מקרקעין וכלה בלימודי שמאות רכוש, שוק ההון, קריפטו  ועוד. שנת הקורונה אפשרה לנו לקחת עשרה צעדים קדימה בתחום לימודי האונליין ולבנות תשתית להכנסה של עשרות רבות של קורסים נוספים בטווח הקרוב.

בנינו אתר מקצועי המבוסס על מערכת (LMS). במשך שנה עבדו עליו הצוותים הטובים בעולם, בהשקעה מטורפת ונכון להיום אנחנו המוסד היחיד בארץ שמחזיק מערכת מתקדמת כזו in house 

מערכת הלומדה שלנו היא למעשה רשת חברתית לימודית שמאפשרת  מלבד הלימוד גם הווי חברתי באמצעות פרופיל אישי  של כל סטודנט, יצירת קבוצות, חיבור לקבוצות, יצירת קשר עם סטודנטים נוספים, עם המרצים, העלאת שאלות, שיתוף חומרים ועוד.

להערכתי אלו הדברים שמבדילים אותנו מהמכללות האחרות נכון להיום. השיטה של לימודים בכיתות לאט לאט נעלמת מהעולם - האונליין, חד משמעית, זה עתיד הלימודים בישראל ובעולם".

גם אתם רוצים לסיים את הלימודים במהירות שיא ובעלות שפויה?
השאירו פניה ואחד מנצגי אפיק אונליין יחזור אלכם עם כל הפרטים: