שאול גולדשטיין, מנכ"ל חברת נגה לניהול משק החשמל שוחח היום (חמישי) עם אריה מליניאק וליאת רון בתכניתם ב-103FM על ההערכות המצב לקראת השרב הצפוי בסוף השבוע, אחרי התראת השירות המטאורולוגי, ושיתף מה עתיד לקרות, כניסיון להפיק לקחים מהניתוקים בשבוע שעבר

כבישים נחסמו לתנועה; הפסקות חשמל יזומות ברחבי הארץ

"אנחנו במצב יותר טוב ממה שחשבנו בתחזית הקודמת, והרבה פחות משבוע שעבר, אני חושב שאנחנו לא נהיה בבעיה בכלל", הרגיע גולדשטיין בפתח הריאיון. 

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "השיא של ישראל היה 14,800 מגה ואט ושבוע שעבר הגענו ל־12,500 מגה ואט. לכאורה מה הבעיה? יש אלפיים הרבה יותר. אבל צריך לקחת בחשבון שתחנת כוח זה משהו מאוד גדול והוא צריך תחזוקה פעם בשנה לפחות. מתי ניתן להם לעשות את התחזוקה? עכשיו אני שוקל, אני אתן לו בחורף ואז הם יקפאו למוות, אני אתן להם ביולי אוגוסט וזה שיא החום? הזמן שתמיד אמרנו שטוב לתחזוקה אלה עונות הביניים סתיו ואביב, הבעיה היא שהתנודות בסתיו ובאביב עכשיו הן מטורפות, אם פעם היה יום אחד חם אז היום זה הרבה יותר קשה. דבר שני, התחנות בישראל מזדקנות ולחלקן יש תקלות".

"מה שהיה בשבוע שעבר, נכנסו בהתחלה עם רזרבה מספקת ותחנה אחרי תחנה החלו להיתקל. מה שעשינו הפעם כדי להיערך יותר טוב, זה שכינסנו את כל היצרנים, את כל בעלי התחנות ואנשים פרטיים, ישבנו איתם אחד-אחד, תחנה-תחנה, ניתחנו מה התקלות שלה וביקשנו מהם להיות מוכנים עם חלקי חילוף על מנת שהתחנה שלהם לא תיפול ואם היא נופלת שתחזור כמה שיותר מהר והשארנו לעצמנו עודף של רזרבה של יותר מאלפיים מגה ואט".
 
לשאלה כמה זמן לוקח להפעיל יחידה, השיב כי "יש תחנות של עשרים שניות, יש תחנות של חמש דקות ויש תחנות של שלושה ימים. הן מופעלות כולן. אני אשאל אותך שאלה, לפני שבועיים עבר חוק ההסדרים במשק ושם קיבלנו אישור להפעיל את התחנות למרות הגבלות של זיהום אוויר, ואז כולם באו אלינו בטענות 'אתם מפעילים יותר מידי את התחנות הפחמיות, זה גורם לזיהום אוויר שגורם למוות של אנשים'. מה אנחנו צריכים לעשות לאור המידע הזה? לצמצמם בהפעלה של הפחמיות, אותן תחנות שעולות תוך שלושה ימים, אלו התחנות הפחמיות. הפעלנו את כל הפחמיות שיש לנו ביד. מחר, מה שיכול לקרות, זה שלא יצטרכו אותן, תיאורטית. אז בעוד שבוע נקבל זימון למשרד להגנת הסביבה או לפוטש העיתונאי הרגיל..."  

לשאלת המראיינים, האם עכשיו אנחנו צריכים להיות במתח בכל פעם שהטמפרטורות עולות, והאם תמיד החרדים יקבלו קדימות על פני החילונים, ענה: "אני חושב שמשק החשמל בישראל הוא סביר, טוב. יש הרבה מה לתקן. אנחנו יודעים לנהל אותו מצוין, אבל אני חושב שכולם רתומים כדי שלא תהיינה הפסקות חשמל ונעשה את המקסימום כדי שזה לא יקרה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM