עשרות אלפי צעירים שמיועדים לשירות ביטחון (מלש"בים) מתגייסים בכל שנה לצה"ל בשלושה מחזורי גיוס עיקריים: במרץ, באוגוסט ובנובמבר. אלפים מתוכם יהפכו לחיילים בשירות חובה כבר במחזור הנוכחי, שהחל השבוע (31.7) ויסתיים בתחילת ספטמבר (4.9).

הגיוס לצה"ל הוא אירוע מרגש עבור מתגייסים והוריהם, אך כרוכה בו הוצאה כספית משמעותית. עם תום "שרשרת החיול", המתגייסים הצעירים יעלו על מדי א' לראשונה בחייהם ויעשו צעד ראשון אל תוך תקופת השירות הצבאי, לא לפני שערכו מסע קניות ושילמו מאות שקלים, מהכיס של ההורים, עבור הציוד הנדרש לטירונות.

תיק רחצה נתלה מחיר 55 ש''ח  (צילום: סטודיו קל גב)
תיק רחצה נתלה מחיר 55 ש''ח (צילום: סטודיו קל גב)

לכאורה אפשר להתחיל את השירות גם ללא קניות, שכן צה"ל אמור לספק לחיילים את כל הציוד הנדרש לרווחתם ולעמידה במשימות המוטלות עליהם, אבל תדע כל אם עברייה שבתכל'ס, אי אפשר בלי קניות מקדימות, לא כולן זולות. יצאנו לבדוק: מה נאלצים המתגייסים החדשים לקנות וכמה זה עולה?

הציוד שצה"ל מספק לחיילים עם התייצבותם בבסיס הקליטה והמיון, כולל פריטים בסיסיים: קיטבג (שמקבלים ביום הגיוס, ולא פותר את הצורך בתיק גדול שמביאים מהבית), סטים של מדים, נעליים, מעיל, חגורה, כומתה, דסקיות, מנעול, גומי לנעליים, סכיני גילוח, מברשת שיניים, אזיקונים, משרוקית, כיסוי לשעון, תרסיס שמן לנשק, כפפות, גרביים, חולצה קצרה ו"חם צוואר". חיילים המיועדים ללוחמה, יקבלו ציוד נוסף שיתאים לתנאי שטח.

נראה כי רשימת הציוד שצה"ל מספק היא מקיפה ומספקת, אך בפועל ההורים נאלצים להוציא עוד מאות ואף אלפי שקלים על השלמות חיוניות, כמו למשל: חולצות לבנות וירוקות ללבוש מתחת למדים, גרביים צבאיים, בגדי ספורט (כולל נעליים) לאימוני כושר, הלבשה תחתונה, שעון יד (רצוי דיגיטלי עם סטופר), תרופות שלא ניתן להשיג במרפאות הצבאיות, פלסטרים, תרסיס נגד יתושים, שק בד לכביסה, כלי רחצה, כפכפים, מגבת למקלחת, מברשת ומשחת שיניים, גומיות לשיער, מוצרי היגיינה, סדין, שמיכה וכרית למיטה (גם בתנאי שטח, עם לינה בשק־שינה, מומלץ להביא לפחות ציפה כדי שיהיה נעים יותר בשעות השינה המועטות), מברשת ומשחת נעליים, מטען לפלאפון ואביזרי עזר כמו פנס, סוללות, מצית, טוש שחור לסימון ומנעול נוסף (רשימת הציוד המומלצת נלקחה מאתר "מתגייסים" של מיט"ב) שאת רובם הם ייאלצו לקנות.

הכוכבים של צה"ל

קשה לומר שצה"ל לא מתאמץ למען החיילים. כחלק ממגמה כוללת לשיפור תנאי השירות של חיילי החובה בצה"ל, יקבלו המועמדים לשירות הביטחון זכאות דיגיטלית עם סכום כסף לשימוש עבור צורכיהם. את "כרטיס הכוכבים" הם יקבלו כחודשיים לפני הגיוס, באמצעות מסרון לטלפון הנייד, עם תקציב כללי שהותאם מראש לרכישת ציוד אישי ברשתות אזרחיות על פי העדפותיהם. "הכוכבים" הטעונים לזכותם ניתנים למימוש מרגע קבלתם ועד יום לפני השחרור.

ארבע חולצות ב-99 ש''ח (צילום: סטודיו ריקושט)
ארבע חולצות ב-99 ש''ח (צילום: סטודיו ריקושט)

קיימים שלושה סוגי כוכבים: "כוכבים אישיים" שנועדו לרכישת הלבשה תחתונה ופריטי חורף. "כוכבי ספורט" שנועדו לרכישת ציוד, ביגוד והנעלת ספורט ונקודות כספ"ר (כסף פרטי) שמקנות הנחות לרכישות בתנאי מכרז, כלומר במחירים מיוחדים שצה"ל השיג עבור החיילים.

כל המתגייסים לשירות הביטחון יקבלו סך ראשוני זהה של כוכבים לשימוש בכל תקופת השירות (215 כוכבים, שווה ערך ל־287 שקל). תומכי לחימה ולוחמים יקבלו כוכבים נוספים בשתי פעימות: חודש לאחר הגיוס ושנה לאחר הגיוס. במהלך השירות כולו, תומכי הלחימה יקבלו 695 כוכבים (שווי ערך ל־927 שקל) ולוחמים יקבלו 1,515 כוכבים (שווי ערך ל־2,020 שקל).

על פי נתונים שנמסרו מהגורמים המשווקים, ניכר כי עלות משוערת של "סל לחייל" לקראת גיוס, נעה בין 700 שקל ל־1,200 שקל, כאשר הפער נובע מציוד שלוחמים צריכים לעומת חיילים בעורף, או ההצטיידות לגיוס בעונת החורף, שתעלה קצת יותר. כאמור, העלות המשוערת של הציוד הראשוני לאחר ניצול "כוכבים", מביאה להוצאה כספית בגובה מאות שקלים מכיסם הפרטי של מתגייסים והוריהם.

צרכנות נבונה

לפני שתצאו לקניות, ריכזנו עבורכם טיפים והמלצות לצרכנות נבונה והיערכות נכונה לקראת יום הגיוס המיוחל. הארגון החברתי פעמונים (ללא כוונות רווח), ששואף לסייע לקהלי יעד שונים בבניית חוסן כלכלי־חברתי, מצייד את המתגייסים בכמה טיפים:

התקציב מוגבל ולא תמיד מספיק לכן חשוב לרכוש מוצרים איכותיים במחירים מוזלים וגם לא לקנות מה שלא בטוח תצטרכו. תתאפשר רכישה בבסיס למקרה ותצטרכו להשלים. אל תתפתו לאמירות אנשי המכירות בחנויות כמו "את זה אתם ממש חייבים".

אל תהססו לשאול מכר שכבר עבר את המסלול שאליו אתם מיועדים איך כדאי להתכונן. אם אתם מתכננים "מסיבת גיוס", הכינו מבעוד מועד, רשימת מתנות שתרצו לקבל וכך יישארו לכם כוכבים לרכישת פריטים אחרים שתרצו או תצטרכו בהמשך.

נסו לחסוך במהלך השירות - חשוב לנסות לחסוך במהלך השירות לטיול, למחיה, למגורים או ללימודים. ההמלצה היא לנסות לחסוך בין שליש למחצית מהמשכורת הצבאית, כך שעם השחרור תוכלו להגשים חלומות עם החיסכון שצברתם.

נעליים צבאיות (צילום: שאטרסטוק)
נעליים צבאיות (צילום: שאטרסטוק)

פינוקים למתגייסים

בדקנו אילו הנחות והטבות מוצעות למתגייסים: מועדון ההטבות "יותר", שהוקם ביוזמת אגף כוח אדם בצה"ל ובשיתוף האגודה למען החייל, במטרה להקנות לחיילים בשירות חובה הנחות דואג לרווחתם של כ־265 אלף מתגייסים, חיילים בשירות חובה וחיילים לקראת שחרור.

ביום הגיוס, כל חייל יקבל מהמועדון ערכה הכוללת מוצרי טואלטיקה וטיפוח, מוצרי פנאי, מזון, מעטפת לדסקית ועוד. בנוסף, מצטרפים למועדון יקבלו במהלך כל תקופת השירות הטבות בעשרות רשתות ובמאות בתי עסק, ביניהם דלתא, ריקושט, H&O, ג'פניקה, ישראייר, סטימצקי, Fix, אופטיקנה, קרביץ, אפריל ורבות נוספות. ההצטרפות מתאפשרת בחינם, החל משלושה חודשים לפני הגיוס, דרך הבנקים שבהסדר.

אשר אזולאי, מנהל מועדון "יותר": "המועדון יותר פועל כל השנה כדי להעניק לחיילים הטבות שיקלו עליהם את ההתנהלות הכלכלית. המועדון פועל גם בתחומי תרבות ופנאי, לימודים ותעסוקה - ואחת לשנה הוא מקיים אירוע שיא שבו לוקחים חלק למעלה מ־45 אלף מתגייסים וחיילים".

השלמת חוסרים

רשת חנויות הנוחות כוורת (לשעבר השק"ם), שמופעלת על ידי האגודה למען החייל ב־300 נקודות מכירה בבסיסים וביחידות צה"ל ברחבי הארץ, מאפשרת לחיילים שירות נוח להשלמת ציוד, כך שלא נורא אם שכחתם משהו שיתברר בהמשך כנחוץ.

הרשת מנגישה חנויות בשירות עצמי, מכירה מאחורי דלפק, ניידות שמגיעות למוצבים ולבסיסים מרוחקים ואתר אונליין שמאפשר למשפחות החיילים, כולל הטירונים, להזמין ממוצרי החנות ולשלוח ליקיריהם בבסיסים, כולל חבילות עם השלמות פריטים כמו מוצרי היגיינה, טואלטיקה, טקסטיל, אביזרים משלימים לסלולר, פינוקים, שתייה וחטיפים, עם הבטחת מסירה לחייל עד ארבעה ימי עסקים.

צביקה גולדנברג, מנכ"ל רשת כוורת: "רוב ההזמנות מהאתר מתבצעות עבור חיילים לבסיסי הטירונות. החודשים הראשונים בצבא ובטירונות בפרט, הם תקופה מאתגרת עבור חיילים והמשפחות שמנסות להקל על ההסתגלות, לעודד ולשלוח פינוקים והשלמות".

במהלך מחזור יולי־אוגוסט הקודם, הוזמנו לטירונים אלפי חבילות ונרשמו באתר 175 אלף כניסות, רובן המוחלט מישראל, אך גם ממשפחות של חיילים בודדים, שמתגוררות בחו"ל.

המוצרים הפופולריים ביותר שמזמינים לטירונים: שמפו/מרכך (הפופולרי ביותר: פינוק), מגבונים לחים, שלישיית תחתונים, גרביים אנטי־בקטריאליים, סוללת גיבוי אוניברסלית, משחת נעליים, במבה 80 גרם, קוקה קולה 1.5 ליטר, קליק שקיות, דוריטוס, עוגיות אוראו ותפוצ'יפס.

טיפים מריקושט

התכוננו לשבועיים - אין לדעת אם תישארו בשבת הראשונה בבסיס, הגיעו מוכנים עם מספיק ביגוד וציוד לינה.

לא צריך לקנות הכל מראש - בחזרה הראשונה הביתה תדעו טוב יותר למה אתם זקוקים ואיזה ציוד נוסף יקל עליכם ושווה לרכוש אותו.

צמצמו משקל בתרמיל - ודאו שיש לכם מספיק גופיות, תחתונים, גרביים (וגטקס בחורף) ואל תעמיסו בפריטי לבוש מיותרים.

סמנו את הציוד האישי - כתבו את שמכם ואת המספר הטלפון שלכם עם טוש עבה על תרמיל, פנס, אולר לדרמן וכדומה.

כפכפי גומי למקלחת - מומלץ להתקלח עם כפכפים כדי להוריד את הסיכוי להידבק בפטריות ברגליים. הם גם ילוו אתכם בדרך למקלחות.

מגבת לייבוש מהיר - מגבת שתתייבש מהר תהיה מוכנה מהר יותר לשימוש הבא. חשוב לתלות את המגבת לייבוש עם סיום כל שימוש.

הכירו את הסלנג הצבאי - כך תבינו מה רוצים מכם ותהיו פחות מתוסכלים בשיחות עם מפקדים ופז"מניקים (חיילים ותיקים יותר).

טלק לנעליים ומשחה לשפשפות - הטלק מסייע בייבוש הזיעה בכף הרגל ושימוש בגרביים מנדפי זיעה מסייע בשמירה על הרגל יבשה לאורך זמן. המבנה והאלסטיות של גרביים מתאימים ימנעו חיכוך ויבלות.

פנס ראש - פנס ראש יכול להקל עליכם בעיקר בלילה. קל יותר לחפש ציוד או לעשות פעולות נוספות כששתי הידיים פנויות.

אולר/רב־כלי - יחסוך לכם זמן בשפצור הציוד האישי.

למרכיבים משקפיים - דאגו לזוג משקפיים נוסף.

עזרה ראשונה - כדאי שתהיה לכם ערכת עזרה קטנה לפתרון מיידי עד שתגיעו לחובש או למרפאה בבסיס.

ציפה לשק"ש/לשמיכה הצבאית - ניתן לעטוף את השק"ש שהופך למעין שמיכת פוך. כך גם את השמיכה הצבאית.

שעון עם סטופר - מומלץ להצטייד בשעון עם סטופר, הוא יסייע לכם לעמוד בזמנים ועדיף שיהיה עמיד למים וזעזועים.

טיפים נוספים שאולי יוכלו לסייע מסר אבי שרף, מחברת קל גב סחר: "חשוב להיות שקולים לפני רכישת ציוד לקראת גיוס ולהבדיל בין מוצרים שהמתגייס חייב ליום הגיוס לבין מוצרים שאולי כדאי שיהיו לו. אחד המוצרים הכי חשובים לקראת הגיוס הוא התרמיל לנשיאת ציוד מהבית לבסיס ובחזרה, חשוב שלתרמיל תהיה מערכת גב עם חגורת מותניים שתפחית את הלחץ מהכתפיים והגב ותעביר את מסת המשקל לכיוון המותניים. פרמטר חשוב נוסף הוא גודל התרמיל".

שבתאי קמחי, מנכ"ל רשת Trek Market לטיולים ומחנאות, הוסיף: "בתקופת מחזורי הגיוס הביקוש למוצרים ייעודיים לחיילים עשוי לעלות בעשרות אחוזים כמו למשל: מוצרי טואלטיקה, תחתונים, גרביים וציוד ספציפי כמו תיקי גב או ביגוד עמיד, עלויות פריטים אלה עשויות להשתנות בהתאם להעדפות ולצרכים האישיים של כל מתגייס".

שעון G-SHOCK קלאסי לחיילים דגם DW-6900-1, 449 ש''ח  (צילום: יחצ חול)
שעון G-SHOCK קלאסי לחיילים דגם DW-6900-1, 449 ש''ח (צילום: יחצ חול)

מבצעים למחזור אוגוסט

ברשת ריקושט העבירו הדרכות מותאמות לצוות המכירות כדי שיוכלו להנחות את המתגייסים לקנייה נכונה, שדוגלת ברכישת מוצרים בסיסיים חיוניים תחילה - ורק לאחר שבועיים קנייה חוזרת שתיועד להשלמות על פי הצורך.

לרגל גיוס אוגוסט, יצאה רשת ריקושט במבצע המקנה מעל 50% הנחה על חבילת CLASSIC (למשלמים בכרטיס אשראי "יותר" + כוכבים) ועוד אפשרות לרכישה של שני מוצרים משלימים במחירים אטרקטיביים. המבצע ברשת יתקיים עד תאריך 10.8.23, ללא כפל הנחות ומבצעים.

חבילת גיוס CLASSIC לחיילות תעלה 248 שקל (בתשלום בכרטיס אשראי "יותר" ולאחר 10% הנחה במעמד החיוב + מימוש 215 כוכבים), במקום 614 שקל. החבילה כוללת: 6 זוגות גרביים, גרב קומנדו קולמקס, 4 חולצות T שרוול קצר זית/לבן, 4 חולצות מנדפות, מגבת מנדפת עם סקוץ', שק כביסה, סנדלים, מימייה, ארנקון לחוגר, מנעול מספרים 20 מ"מ ותרסיס פלפל.

חבילת גיוס CLASSIC לחיילים תעלה 255 שקל (בתשלום בכרטיס אשראי "יותר" ולאחר 10% הנחה במעמד החיוב + מימוש 215 כוכבים) במקום 669 שקל. החבילה כוללת: 6 זוגות גרביים, גרב קומנדו קולמקס, 3 יחידות בוקסר כותנה, 2 יחידות בוקסר מנדף, 4 חולצות T כותנה שרוול קצר, 4 חולצות מנדפות, מגבת מנדפת, שק כביסה כותנה, מברשת ומשחה לנעליים, ארנקון לחוגר, שרשרת + כיסוי לדיסקית, טוש פרמננט שחור ומנעול מספרים 20 מ"מ.

גם רשת H&O מציעה מבצע למתגייסים, שבמסגרתו יוענקו 25% הנחה נוספת (בנוסף להנחות הקיימות בחנות) על כל קולקציית החיילים ועל מותגי ספורט והלבשה תחתונה מובילים. הרשת נבחרה על ידי צה"ל לספק ציוד למתגייסים ולחיילים המשלמים בכרטיס כוכבים או בכספ"ר.
לדברי יוסי מלכה, מנכ"ל קבוצת H&O: "השקענו בשיפור איכות המוצרים והכנסנו טכנולוגיות מיוחדות המתאימות לדרישות מזג האוויר ותנאי השטח, על מנת שיתאימו לצורכי החיילים בהתאם לאופי השירות. מגוון הפריטים ברשת כולל גופיות, חולצות וגרביים מנדפות זיעה, תחתונים, תיקים, תיקי רחצה ומוצרי טואלטיקה.

דוגמה למחירי המבצע לחיילים המשלמים בכרטיס כוכבים/כספ"ר: מארז 6 גרבי צבא ב־37.5 שקל, מארז 7 תחתוני נשים ב־53 שקל, מארז 5 זוגות גרבי נשים שחור/לבן ב־30 שקל, מארז 7 תחתוני בוקסר לגבר ב־75 שקל, מארז 5 טישרט לבן או ירוק זית כותנה ב־90 שקל, 3 חולצות T כותנה לנשים לבן או ירוק זית ב־53 שקל, מגבת דרייפיט ב־19 שקל ועוד. המבצע יתקיים עד 31.8.23 בסניפי הרשת.