"וְלֹא יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר בְּכָל גְּבֻלְךָ שִׁבְעַת יָמִים". חג הפסח מאופיין בשינויים משמעותיים בדפוסי הצריכה, כשהשינוי מתחיל בין שבועיים לחודש לפני ערב החג. השינויים הללו לא משפיעים רק על המגזר החרדי או הדתי, אלא נוגעים לכלל אזרחי מדינת ישראל.

המתקפה האיראנית חשפה: חייבים לנרמל את היחסים עם סעודיה עכשיו
ארה"ב ובריטניה הכריזו: אלו הסנקציות החדשות נגד איראן

בעבר, המצה הרגילה עם ממרח שוקולד או חמאה הייתה החיבור הקלאסי והנפוץ במהלך חג הפסח. אך עם השנים, עולם המצות עבר שינוי רדיקלי והתחדש באופן מרשים. כיום אנו מוצאים בשוק מצות שיבולת שועל, כוסמין ואף מצות מועשרות בטעמים שונים, דבר שמאפשר לצרכן לבחור מתוך מגוון רחב יותר של אופציות.

מגוון זה אינו מוגבל רק למצות. בשוק ניתן למצוא כיום עוגות, עוגיות, מאפים שונים, בורקס, ממתקים ואפילו סוגים שונים של לחם, כולם מותאמים לכללי הכשרות לפסח. חידושים אלה מעידים על כך שתעשיית המזון עושה מאמצים גדולים לענות על ההעדפות והצרכים של הציבור שצורך את מוצריה, תוך שילוב של חדשנות וקריאטיביות.

ההתפתחות הזו מאפשרת לכל אחד ליהנות מהבחירה המועדפת עליו, אפילו בתקופה שבה האפשרויות הקולינריות נראות מוגבלות. זה לא רק שיפור בטעם ובאיכות, אלא גם בהיצע הכללי שנותן מענה לדרישות תזונתיות שונות ולרצון לחוויית אכילה מעשירה ומהנה גם במהלך החג.

חג הפסח מציע לנמנעים מגלוטן וחולי צליאק סיבה לחגוג. בתקופה זו של השנה השוק מוצף במגוון רחב של מוצרים נטולי גלוטן, כאשר רבים מהם מותאמים גם לכשרות לפסח. עם זאת, למרות צמיחה מתמדת בשוק המוצרים נטולי גלוטן, ההיצע עדיין נשאר נמוך יחסית והמחירים לצרכנים גבוהים.

בשונה מרוב הציבור שמתמקד ברכישת מוצרים כשרים לפסח רק לפני ובמהלך החג, חולי הצליאק והנמנעים מגלוטן מרחיבים את צריכתם של מוצרים אלו גם לאחר החג. זו תקופה שבה הם יכולים למצוא בקלות יתרה מוצרים התואמים את דרישותיהם התזונתיות, ולכן הם נוטים לקנות ולאחסן אותם בכמויות גדולות כדי להשתמש בהם לאורך כל השנה.

מדד מוצרי פסח השוואה מעריב (צילום: מעריב)
מדד מוצרי פסח השוואה מעריב (צילום: מעריב)

תקנות מחמירות

בעקבות הביקוש הגבוה והמתמיד, נוצרות מחוות תמיכה לקהילה זו, כאשר נקודות מסירת מוצרים מיוחדות מופעלות לאחר החג, מאפשרות לחולי צליאק להמשיך וליהנות ממוצרים נטולי גלוטן במשך השנה. המחוות הללו מעידות על הכרה בצורך לתמוך בציבור זה ולהנגיש לו מוצרים בריאותיים ומתאימים, אשר יאפשרו לו לשמור על אורח חיים נטול גלוטן בקלות ובנוחות גם מחוץ לתקופת החג.

תהליכי הייצור של מוצרים לחג הפסח, במיוחד נטולי גלוטן, עלולים להיות יקרים משמעותית מהייצור הרגיל, וזאת מסיבות מובנות. התהליך דורש הכשרת קווי יצור ספציפיים לפסח ולהפקת מוצרים נטולי גלוטן, תוך שמירה על תקנות כשרות ואיכות מחמירות. בנוסף, מכיוון שחלק מהמוצרים אינם נהנים מביקוש רציף לאורך כל השנה, ההשקעה בהכנתם לא תמיד מקבלת מענה כלכלי מתאים אחרי החג.

העלות הגבוהה של תהליכים אלה מתורגמת למחירים גבוהים לצרכן, דבר שמחמיר את בעיית יוקר המחיה. הפער בין הצורך של הציבור למחירים הגבוהים אינו משקף את השוק באופן ראוי ודורש מחשבה חדשה על אופן הייצור והשיווק של מוצרים אלו.

בעקבות מצב זה, חיוני לחפש פתרונות חדשניים וטעימים שיוכלו להתחרות באופציות המסורתיות כמו מצה עם ממרח שוקולד, אך יהיו גם נגישים יותר מבחינת מחיר. על היצרנים לחשוב על דרכים לייעול תהליכים, הוזלת עלויות והגדלת ההיצע באופן שיאפשר לכולם ליהנות ממוצרים איכותיים ללא פשרה על הטעם או הכשרות.

כך תמנעו בזבוז

בתקופת חג הפסח משקי הבית בישראל מתמודדים עם עלייה ניכרת בהוצאות. בשונה מחגים אחרים, שבהם מבצעים בעיקר השלמות קנייה, בפסח נדרש חידוש מלא של המזווה והמקרר, כדי להבטיח את כשרות המוצרים לפי ההלכה. הדרישה זו גורמת לצריכה מוגברת של מוצרים חדשים ולזריקת מוצרים שאינם כשרים לפסח, דבר שמוביל לבזבוז משמעותי של מזון.

ההשלכות הן כפולות: ראשית, יש הגדלה משמעותית בכמות המזון המושלך, דבר שמעמיס על התשתיות הקיימות לטיפול בפסולת ועלול לגרום נזקים סביבתיים. שנית, הגידול בהוצאות משק הבית נובע גם מהמחירים הגבוהים של מוצרי הפסח וזאת עקב הדרישות הקפדניות לכשרות.

כדי לצמצם את הבזבוז וההוצאות, חשוב להתכונן לפסח בצורה יעילה יותר. חשוב תמיד להיות מחושבים ולבצע קניות לפי תכנון וניהול נכון למשק הבית.

גרף מוצרים (צילום: מעריב)
גרף מוצרים (צילום: מעריב)

טיפים לקנייה נכונה

תכנון קניות מדויק - רכישת כמויות מדויקות של מוצרים שישמשו אך ורק לצרכים ספציפיים לחג, תוך מניעת רכישת יתר.
שימוש במזון שנשאר - הכנת מתכונים שמשלבים מזון שנותר מהשנה לקראת החג, כדי למזער זריקות.
אחסון נכון - שימור ואחסון נכון של מוצרים שניתן לשמר גם לאחר החג ולמנוע כך בזבוז לאחריו.

תרומה לקהילת חולי צליאק – ניתן להצטרף לקבוצות ולקהילות של חולי צליאק ונמנעי גלוטן הפעילות ברשת, אשר מספקות תמיכה ומידע חיוני. זה הזמן לתרום ולעשות מעשה טוב, בייחוד כשידוע שיש משפחות המתמודדות עם קשיים יומיומיים, שבהן חייבים אחד או יותר מבני הבית להימנע ממוצרים המכילים גלוטן.

הזדמנות זו לעזור יכולה להביא תמיכה רבה ולהקל על קושי זה. התמודדות עם בעיות אלו דורשת שינוי בהרגלי הצריכה ובתכנון הקניות, ועשויה להוביל לחיסכון כספי משמעותי ולקידום אחריות סביבתית רחבה יותר.

הכשרות לפסח דורשת חומרה רבה ביחס לימי השנה שגם הם לא פשוטים. תהליך הבדיקה והתאמת הייצור מחויב לכללים ברורים ועבודה לפי נהלים ומסורת שהתפתחה לאורך שנים, כאשר כל תקופה מביאה עמה שינויים והתאמות, הן החמרות והן הקלות. ההבדלים בין המגזרים והעדות בישראל מתבטאים באופן מובהק בחג הפסח, ומדגימים את האתגר הגדול העומד בפני הייצור והשיווק של מוצרי מזון לחג.

לדוגמה: עדות אשכנז לא צורכות קטניות, בעוד שמגזרים חרדיים יכולים להימנע ממגוון רחב של מוצרים ואף משימוש בסוגים רבים של תבלינים. יוצאי עדות מרוקו נמנעים מאורז, ויוצאי פרס נמנעים מחומוס. כל אחת מהעדות נשענת על מנהגים מסורתיים שעברו מדור לדור ולאו דווקא על הלכות רשמיות.

התאמת מוצרי מזון לקהילות כה מגוונות ושונות זו מזו לתקופה כה קצרה של שבעה ימים בלבד היא משימה מורכבת. תהליך זה דורש לא רק הבנה עמוקה של המנהגים וההלכות השונות, אלא גם יכולת להפיק מוצרים המתאימים לכל אחת מהקהילות בזמן ובאיכות גבוהה, תוך שמירה על כללי הכשרות החמורים הנדרשים לחג.

אין ספק שההכנה לחג הפסח ולייצור מוצרים נטולי גלוטן דורשת תכנון אסטרטגי קפדני, שכולל פיתוח מוצרים, ייצור, הפצה, פרסום, והשקה. מטרות אלו כוללות לא רק עמידה בציפיות הצרכנים בתקופת החג אלא גם חיזוק המותג לאורך כל ימות השנה ויצירת רווחים. עם זאת, הנתונים מראים שהצרכן הוא זה שבסופו של דבר משלם את המחיר הכבד - פערי מחירים של עשרות עד מאות אחוזים מעבר לעלות הרגילה.

האם ההתייקרות מוצדקת?

שאלת ההצדקה למחירים הגבוהים היא מורכבת. מצד אחד, העלויות הגבוהות מוצדקות על ידי ההשקעה הגדולה בתהליכים קפדניים של הכשרת מוצרים לפי הדרישות המחמירות של החג והתקנים ללא גלוטן. מצד שני, קיים חשש שחלק מעליות המחירים לא נובעות ממחויבות תהליכית אלא מניצול ההזדמנות לרווחים גבוהים במיוחד תוך ניצול המצוקה הצרכנית.

לכן, חשוב לבחון את מדיניות המחירים של חברות המזון ולאפשר שקיפות רבה יותר בתהליכי הייצור והתמחור. כמו כן, יש לשקול הטמעת רגולציה או תמריצים ממשלתיים שיאזנו בין הצורך לשמור על סטנדרטים גבוהים של כשרות ואיכות לבין הגנה על הצרכן מפני מחירים גבוהים באופן לא הוגן.

ההשוואות שביצענו מצביעות על נושא חשוב שמשפיע לא רק במהלך החג אלא גם בכל ימות השנה עבור קהילת נמנעי הגלוטן. צרכנים אלה מתמודדים עם מחירים גבוהים באופן קבוע, שכן מוצרים נטולי גלוטן נמכרים בדרך כלל במחירים גבוהים יותר מהמקבילים הרגילים שלהם. המציאות הזו מורכבת עוד יותר בחג הפסח שבו כל המוצרים, ובפרט אלו הנדרשים להיות כשרים לפסח, מתייקרים.

הבעיה במחירים הגבוהים טמונה לא רק בעול המחיר הכלכלי אלא גם בהשפעה החברתית והרגשית על הצרכנים שמוגבלים בבחירות התזונתיות שלהם מתוך צורך בריאותי. כאשר מחירי המזון גבוהים באופן משמעותי, זה עלול להוביל לבחירות תזונתיות מוגבלות יותר ולחרוג מהגבולות הכלכליים של משקי הבית.

כדי להתמודד עם המצב הזה, נדרשת מעורבות ממשלתית ורגולציה שתקדם כמה כללי מדיניות:

הגברת התחרות - עידוד כניסת שחקנים חדשים לשוק יכול להוביל לירידת מחירים.
תמיכה בייצור מקומי - עידוד ייצור של מוצרים נטולי גלוטן בארץ יכול לסייע להוריד את העלויות.
החזרי מס והטבות - הענקת הטבות מס למפעלים שמייצרים ומשווקים מוצרים נטולי גלוטן ולצרכנים שקונים אותם.
חינוך והסברה - הגברת המודעות לצרכים של קהילת נמנעי הגלוטן ופיתוח מדריכים לצרכנות נבונה.

צעדים אלו יכולים לתרום להנגשת מוצרי מזון נטולי גלוטן לכלל האוכלוסייה ולצמצום הפערים במחירים, תוך שיפור הנגישות והאיכות של המזון לצרכנים המוגבלים תזונתית, ופתרון מסורתי הוגן לכלל הצרכנים שומרי המסורת ליהנות ממוצרי חג במחירים הוגנים.

ליקטנו מספר מוצרים למדגם על מנת להציג את פערי עלויות חומרי הגלם למשק הבית בימי הפסח מול התצרוכת השוטפת בימי השנה, ביצענו השוואה ביחס ל־100 גרם מוצר על מנת להציג את הפערים בעלויות הממשיות, כשהשיטה שבה נוהגות היצרניות היא פשוט להקטין את אריזת המוצר על מנת לצמצם את פערי המחיר למראית עין. מצאנו פערים שהגיעו גם ליותר מ־600%.