נדמה שאת התחום הזה אין צורך להציג: מדעי המחשב הפכו לאחד המקצועות המבוקשים ביותר בקרב מי שמתכננים את הקריירה שלהם באחד התחומים המתגמלים ביותר של השנים האחרונות, ענף ההייטק. בקריה האקדמית אונו בחרו לקחת את התחום המרתק הזה עוד צעד אחד קדימה, כדי להפוך אותו לאטרקטיבי עוד יותר, והוסיפו לתכנית הלימודים גם התמחות ביזמות וחדשנות. ההתמחות הזאת מפגישה את הסטודנט לא רק עם הדרישות הבסיסיות וההכרחיות של התחום, אלא גם עם הקצה של הפירמידה, כלומר עם התחומים שיהיו מבוקשים עוד יותר בשנים הבאות. 

ד"ר ציפי הרט כבר מתכוננת לשנת האקדמית החדשה, אבל עוד לפני שהיא מפרטת באוזניי מה הופך את תכנית הלימודים של אונו למרתקת במיוחד, היא גאה במחמאה הגדולה ביותר שמי שעוסק בהוראה יכול לקבל: סטודנטים שהחלו את לימודיהם במסלול החדש בחודש פברואר 2020, רגע לפני פרוץ הגל הראשון של הקורונה –מוכנים עתה להתנדב כדי להסביר לסטודנטים החדשים (שייחלו את לימודיהם בשנת הלימודים הקרובה) עד כמה הם נהנים, מתקדמים ומפתחים אינטראקציה מבורכת עם המרצים ועם הענף. 

עוד מעט נחזור על היחסים המיוחדים בין המרצים לסטודנטים במסלול מדעי המחשב בקריה האקדמית אונו, אבל קודם כל קצת על הלימודים עצמם: מתוך 120 נקודות אקדמיות שמוכרחים לצבור בכדי להיות זכאים לתואר B.Sc. (בוגר במדעים, במקרה דנן, מדעי המחשב) 90 נקודות מוכתבות על פי הסטנדרטים המחייבים של המועצה להשכלה גבוהה: כלומר לימודי מתמטיקה, סטטיסטיקה ומקצועות ליבה של מדעי המחשב.

ההבדל העיקרי שמייחד את המסלול של אונו ממוסדות לימוד אחרים, הוא 25% הנותרים, שמוקדשים, ללימודי יזמות וחדשנות מההבט של הקמת עסק מצליח, אבל גם הקניית ידע בתחומים קלאסיים של יזמות וחדשנות, כגון אבטחת סייבר וניתוח נתונים. "אנחנו לא מכשירים תיאורטיקנים ולא את הדור הבא של הסגל האקדמי, אלא מכשירים מועמדים מבטיחים לשוק העבודה, תוך כדי שאנו נותנים להם את הכלים כדי להיות יזמים. לא רק כמי שיקימו סטרטאפ, אלא גם כמי שיהיו יזמים בתוך ארגונים קיימים, תכונה שנחשבת מבוקשת במיוחד".

סליחה על השאלה, אבל יזמות היא לא עניין של אופי?
"בהחלט, אבל לא בכדי חברות יזמיות נמצאות בסיכון גבוה, כי חוץ מהאופי, יש גם כלים שצריך להכיר: איך כותבים תכנית עסקית, איך מקימים עסק, איך מגייסים הון? איך פונים למשקיעים פרטיים ולקרנות – אנחנו מעניקים לסטודנטים גם את הידע התיאורטי שהוא ההבדל בין מי שיש לו רעיון טוב בלבד, ליזמים מצליחים. לא תמיד מספיק לדעת מה לעשות, אלא מוכרחים לדעת גם איך לעשות את זה. וכאן ההבדל העיקרי בינינו לבין כל מסלול אחר שקיים באקדמיה".

מה עוד לומדים כדי להתמקד ביזמות וחדשנות?
"למשל קורסים בנושאי אבטחת סייבר, קורסים שעוסקים בנתוני עתק, השם העברי לביג דאטה. בנושא הזה אנחנו בונים כעת שיתופי פעולה עם המרכז לחדשנות בבית החולים שיבא וכן עם חברת מגדל – כלומר גם בתחום הרפואי וגם בעסקי הביטוח והפיננסים, שני ענפים שוחרי חדשנות שנובעת מניתוח של ביג דאטה. דוגמה אחרת היא למשל עיבוד תמונה, מיומנות שנדרשת בתחומים מגוונים וחדשניים - מרכב אוטונומי ועד לדיאגנוסטיקה רפואית. אלה הן רק דוגמאות לתחומים שהם לא רק הכי נדרשים כיום, אלא יישארו כאלה גם בשנים הבאות".

התאמה לסטודנטים עובדים
אבל לא רק מקצועות הלימוד מבדלים את הקריה האקדמית אונו ממוסדות אחרים שבהן קיים מסלול ללימודי מדעי המחשב. גם העובדה שהלימודים נערכים במשך שני חצאי ימים (בשעות אחה"צ והערב) ובימי שישי עד לצהרים, מייצרת עוד הבדל ויוצרת מסלול מתאים במיוחד לסטודנטים שעובדים ומתפרנסים תוך כדי הלימודים. כדי להספיק את החומר, נערכים הלימודים במבנה של תשעה סמסטרים רצופים שנפרשים על פני שלוש שנות לימוד,

כלומר – לומדים גם בקיץ. מטבע הדברים ההבדל הזה יוצר קאדר של סטודנטים מעט בוגרים יותר, מחויבים יותר, כאלה שמבינים דבר או שניים על הצורך להתפרנס תוך כדי הלימודים ומקבלים מהמוסד את כל הסיוע הנדרש כדי להצליח במסלול התובעני של לימודים במקביל לעבודה: "המוטו שלנו הוא לא להוריד את הרמה, אלא לתמוך במי שקשה להם", מספרת ד"ר הרט: "המרצים שלנו ממש אוהבים את ההוראה ואת הסטודנטים, והם מחויבים לעשות הכל כדי לסייע להם להצליח. רוב המרצים צברו ניסיון בתעשייה, אבל רואים בהוראת מדעי המחשב משום שליחות. יש מוסדות שבהם הסגל עסוק יותר במחקר ושם פחות דגש על ההוראה. המרצים שלנו, הגם שהם עוסקים במחקר, מבינים שהמשימה העיקרית שלהם היא להוציא מכאן בוגרים מצוינים".

החזון מרשים, אבל איך הוא בא לכדי ביטוי בלימודים עצמם?
"בקיום של מערך תמיכה: המרצים קשובים לתלמידים ומסייעים להם: בין אם ברמה של אחד על אחד, בין אם בקבוצות למידה קטנות ובין אם בשיעורי תגבור. אם לסטודנט יש את היכולת והרצון להצליח, המרצה יעשה הכל בכדי לדחוף אותו קדימה. גם העובדה שהמסגרות אצלנו הן קטנות יחסית, עד 40 סטודנטים בכיתה, מאפשרות למרצים קשר הדוק יותר עם הסטודנטים, מעקב ואף סיוע ממוקד, היכן שנדרש".

מסלול מהיר לתואר שני
תכנית הלימודים הייחודית של לימודי התואר הראשון במדעי המחשב, מכוונת לא רק אל שוק העבודה בתחילת הקריירה, אלא גם אל תואר מתקדם יותר: תואר שני במנהל עסקים, הנדרש למי שרוצה להתקדם בהיררכיה הארגונית. מאחר שבתכנית הלימודים לתואר הראשון משולבים גם קורסי מבוא לתואר השני, הרי שנדרשת רק עוד שנת לימודים אחת (כלומר, בסך הכל ארבע שנים מיום תחילת הלימודים, בהנחה שעומדים בכל המבחנים והמטלות) כדי לצאת מהקריה האקדמית אונו, לא רק כבעל תואר ראשון במדעי המחשב, אלא גם עם תואר שני במנהל עסקים.

עד כמה קשה להתקבל ללימודים?
"דרישות הסף הן גבוהות ועקרונית הן אינן שונות מדרישות הסף במוסדות אקדמיים אחרים. יחד עם זאת, כאשר אנו מזהים פוטנציאל בקרב מי שרוצים ללמוד, אבל למרבה הצער לא עומדים בדרישות הסף, אנחנו מאפשרים להם ללמוד במכינה, תוך הבטחה שאם ישיגו בה ציון ממוצע של 75 ומעלה, הם יתקבלו על תנאי ללימודים, כלומר – אם ימשיכו ויעמוד בדרישות הלימודים, יסיימו את התואר".

ד"ר הרט החלה את השיחה עמי עם הגאווה שטמונה בפידבקים המצוינים שמתקבלים מסטודנטים שכבר חווים את מסלול מדעי המחשב באונו, והיא בוחרת לחתום אותה בפנייה אישית ונשית כאחת: "מדעי המחשב הוא בעיני מקצוע שתפור על נשים צעירות. נכון שהיום יש בו רוב גברי, אבל הוא מתאים לנשים נחושות שרוצות להשתלב בתפקידים מתגמלים בשוק העבודה. יש לנשים יכולות אנליטיות נהדרות, יכולת משופרת להתמודד עם ריבוי מטלות ועוד תכונות שיכולות להפוך אותן למצטיינות בתחום, וכשמוסיפים לכך גם את העצמאות הכלכלית שממתינה לבוגרות, זה הופך לעוצמה של ממש".