הדבר יתבטא בחוסר יכולת לפתוח או לנעול את הדלת, כך שנישאר נעולים מחוץ או בתוך הבית. אנשי המקצוע של מנעולן פיקס שמחים להציג בפניכם מידע, טיפים והמלצות חשובות על החלפת צילינדר בדלת, כך שתהיו יותר ערוכים אם וכאשר הדבר יתרחש חלילה. 

מהו צילינדר?
הצילינדר מהווה חלק ממנגנון הנעילה של הדלת. הוא מורכב ממספר חלקים שיחדיו פועלים על מנת להזיז את הלשונית של הדלת לתוך גומחה ייעודית במשקוף, מה שמאפשר את נעילת הדלת. צילינדר טיפוסי בנוי מגומחה אליה מוכנס המפתח, הפינים שבתוכו מתיישרים בהתאם לפני השטח (החריצים) של המפתח המתאים וגלגלי השיניים מזיזים את הלשונית ונועלים או פותחים את הדלת. 

אילו סוגי צילינדרים קיימים בישראל?
ניתן למצוא מספר סוגים של צילינדרים נפוצים בישראל:

  • צילינדר בריחי - אלו הם הצילינדרים שמותקנים בתוך דלתות הפלדה שמוכרות לכולנו כגון רב-בריח, שריונית חסם וכדומה.
  • צילינדר לשון - זהו צילינדר שמכיל את לשון הנעילה מובנית בתוכו. צילינדר בדלת פנים הוא ברוב המקרים צילינדר לשון מובנה. על מנת להחליף צילינדר שכזה, בדרך כלל חייבים להחליף את כל מנגנון הנעילה.
  • צילינדר חשמלי - צילינדר שמיועד לעבוד עם מנעולים חשמליים חכמים, שאינם דורשים מפתח פיזי לשם פתיחתם (קרויים גם 'מנעולים ביומטריים'). 

מתי צריך להחליף צילינדר?
אין זה משנה אם מותקן אצלכם צילינדר פשוט ממותג לא ידוע או כזה ממש איכותי ומוכר דוגמת צילינדר מולטילוק, צילינדר שריונית חסם או כזה של רב בריח, דעו לכם כי הוא עלול להיהרס או להתחיל לגלות ליקויים חמורים עם הזמן. ישנם מספר תרחישים בהם הדבר יכול לקרות ויצריך מכם להזמין מנעולן מקצועי: 

  • אובדן מפתחות - כאשר אובד המפתח של הדלת ואין לכם מפתח ספייר, לא ניתן לייצר מפתח חדש ללא שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ויקרה. במקום זאת, ניתן להחליף את הצילינדר בפעולה פשוטה שכל מנעולן יכול לבצע.
  • הצילינדר תקוע או שבור - אם אתם מכניסים את המפתח והצילינדר אינו מסתובב בכלל או שהמפתח מסתובב "על ריק", כנראה שהגיע הזמן להחליף את הצילינדר. זהו דבר שיכול להתרחש אחת לכמה שנים בשל השימוש התכוף או בשל שימוש אגרסיבי מידי.
  • שבירת מפתח בתוך הצילינדר - גם מפתח שנשבר, באופן מלא או חלקי, בתוך הצילינדר יכול להשבית אותו מכלל פעולה. 
  • כניסה לדירה חדשה או שכורה - במקרים שכאלה, לעולם לא תוכלו לדעת מי מחזיק במפתח לדירה שלכם, גם אם היא חדשה מקבלן. החלפת מנעול מסוג צילינדר תמנע חששות ומקרים מצערים.

איך מתבצעת החלפת צילינדר ומנגנון?
החלפת צילינדר ומנגנון נעילה מבוצעת באופן דומה בכל סוגי הדלתות הנפוצות בישראל. הדבר אומר כי שלבי החלפת צילינדר פלדלת זהים לשלבי החלפה של צילינדר רב בריח או שריונית חסם. השלבים השונים מבוצעים באופן הבא: 

  • הסרת לוח המגן - זהו האלמנט שמגן על מנגנון הנעילה מפני חדירת אבק ולכלוך שיכולים לפגוע בו.
  • הוצאת הידיות - לאחר מכן, יש לשלוף את הידיות החוצה על מנת להגיע אל הצילינדר. ראשית כל מטפלים בידית הפנימית, שאותה משחררים באמצעות פתיחת בורג שלעיתים נסתר מן העין. לאחר שהידית הפנימית יוצאת, ניתן למשוך בקלות את זו החיצונית.
  • הוצאת הצילינדר - בדלתות פנים עם צילינדר מובנה, ניתן כעת לשלוף את כל מנגנון הנעילה ולהחליפו באחר. בדלתות כניסה יש לשחרר בצד הדלת בורג ארוך מאוד שמקבע את הצילינדר במקומו.
  • שחרור הצילינדר - כעת כל שנותר הוא לשחרר את שני האומים שאוחזים בצילינדר. יש לבצע זאת בזהירות על מנת לא לגרום לברגים ליפול אל תוך גוף הדלת ללא יכולת להגיע אליהם.
  • פעם נוספת - כעת, יש לבצע את כל הפעולות שלעיל בסדר ההפוך עם הצילינדר החדש. 

חשוב מאוד לפנות אל מנעולן מקצועי אשר יודע כיצד לבצע החלפת צילינדר בצורה נכונה ומדויקת, שכן התקנה שאינה מקצועית דיו עלולה לפגום במנגנון הנעילה כולו. מנעולן מנוסה גם ידע להמליץ לכם על צילינדר שיתאים לדלת שלכם באופן מושלם. אומנם ניתן למצוא בימינו גם צילינדרים אוניברסאליים, אך עדיין חשוב לוודא מראש את ההתאמה שלהם לדלת מבחינת המידות ולהתייעץ עם המנעולן שתזמינו. 

כמה עולה להחליף צילינדר?
מחיר החלפת צילינדר בישראל על ידי מנעולן מורשה אמור לכלול את העבודה, עלות הצילינדר החדש, מספר מפתחות ואחריות מלאה. טווח המחירים נע במרבית המקרים בין 250 ל-650 שקלים כאשר הבדלי המחירים נובעים מסוגי הצילינדרים השונים ואיכותם. צילינדרים פשוטים הינם זולים מאוד אך באופן יחסי קל לפרוץ אותם והם עשויים שלא לשרת אתכם שנים ארוכות.

צילינדרים יקרים יותר מאבטחים את הדלת טוב יותר, קשה מאוד לפרוץ אותם והם עמידים ביותר. המחירים היקרים ביותר שמורים לסוגי צילינדרים חכמים (כמו מנגנוני נעילה ביומטריים) שייצורם מורכב יותר וכך גם התקנתם. צריכים עזרה? רוצים להתייעץ? צוות מנעולן פיקס כאן עבורכם לכל שאלה, בקשה או בעיה שצריכה פתרון.