נפגשנו עם ליאת בן שי, מנכ"לית המרכז הישראלי לתמלול והקלטה על מנת להבין מה הם היתרונות הרבים של שירותי הקלטה ותמלול כחלק מדיון משפטי. מתוקף היותה מנכ"לית חברה המתמחה במתן שירותי הקלטה ותמלול בדיונים משפטיים בבתי המשפט בכל הארץ.

בבית המשפט לכל מילה יש חשיבות ומשקל רב, כשעובדה זו מגובה גם על ידי הימצאותה של קלדנית במסגרת כל דיון רשמי. כדי שכל שנאמר והוחלט בהיכל הצדק יתועד באופן מדויק וישמש הבסיס לפסק הדין אותו יפסוק בית המשפט. אך עבודתה של הקלדנית קשה מאוד, ואין ביכולתה לכתוב כל מילה שנאמרת באופן מדויק. ויש דברים שנמחקים מהפרוטוקול לבקשת בית המשפט. אך רבים מהשופטים ועורכי הדין בארץ כבר הבינו שאם הם רוצים תיעוד מדויק של הדיון שהם מנהלים, טוב יעשו אם יבקשו להקליט את הדיון. לרוב, הקלטה זו משמשת את שני הצדדים וכל אחד נושא במחצית מהעלות. 

מדוע קיים צורך בשירותי הקלטה ותמלול – אם יש בדיון קלדנ/ית מטעם בית המשפט?
''קלדנות היא מקצוע מכובד שכבודו במקומו מונח'', אומרת ליאת בן שי, מנכ''לית המרכז הישראלי לתמלול והקלטה, ''אבל בלתי אפשרי לתעד ולהקליד את כל מילה שנאמרת במסגרת דיון. וכשמדובר בעדים רבים ובתיקים מורכבים, תמיד עדיף להקליט ולתמלל, רק כך זה יהיה מדויק."
 
בנוסף מוסיפה בן שי "חלק ניכר מזמנו של השופט מושקע בתיקון ועריכת ההקלדה בזמן אמת, כאשר הוא נאלץ לחדד עבור הקלדנית מה להכליל ומה להחריג מהפרוטוקול, אנחנו במרכז הישראלי לתמלול והקלטה מציעים פתרון הרבה יותר נוח ופשוט עבור כל מי שרוצה לוודא שיהיה תיעוד מדויק, ודבר לא יחמוק מעינו ומעיני בית המשפט''. 

בקשה להקלטת דיון– זכותכם הלא ממומשת
משיחה עם גורמים וותיקים בעולם תמלול ההקלטות, אנחנו למדים כי החוק מאפשר במידת הצורך שבעל הדין (כל המעורבים בדיון המשפטי כחלק מתביעה או הגנה) יקליט ויתעד את הדיון, כאשר הוא יכול להגיש בקשה להקלטת דיונים ולקבל אישור לכך לפי סעיף 68 (ב) אשר קובע כי כל עוד עלויות הדיון יוקלטו על חשבונו – בית המשפט לא יעמוד בדרכו.

מדובר בזכות אשר קיימת לכל בעל דין בבית משפט, אך היא מצריכה את אישורו של השופט על מנת שאפשר יהיה להקליט את הדיון. כפי שתואר במסגרת החוק המוזכר לעיל ותוכנו הינו כדלקמן: ''ביקש בעל דין שדיון יוקלט על חשבונו, יאפשר זאת בית המשפט, אלא אם כן מצא שאין לעשות כן מטעמים מיוחדים, ובלבד שהדיון מתועד בדרך אמינה ומדויקת אחרת; החלטה שלא להיענות לבקשת בעל דין כאמור תהיה מנומקת בכתב'' – חוק בתי משפט-1984 תשמ''ד.

חשיבות ביצוען של הקלטות דיונים בבתי משפט באמצעות גורם מקצועי
לעומת זאת, בטרם תרוצו להיעזר ברשמקול הישן ששוכב בבוידם, בית המשפט נוהג לאשר בקשה כזו רק אם ההקלטה תעשה על ידי גוף מקצועי ומוסמך לשם כך, ''אנחנו במרכז הישראלי לתמלול והקלטה מבצעים עשרות רבות של הקלטות כאלה מדי שבוע, ומודעים לדקויות ולדרישות השונות שמבקש בית המשפט כדי שהתהליך יתבצע בצורה ראויה. בין השאר, שההקלטה תתבצע על ידי אנשי סאונד מקצועיים שמגיעים כחצי שעה בטרם הדיון, נעזרים בציוד איכותי כדוגמת מיקרופוני דש מותאמים לעורכי הדין, וכן ציוד המאפשר למתמלל לבצע את התמלול בצורה מדויקת וכירורגית, ובאופן שמקל על ההבחנה בין הדוברים ולזקק את כוונתם''.

הקלטת דיונים בבתי משפט כמכפיל כוח במסגרת המאבק המשפטי
כיום במציאות בה אנו חיים, למשקלה של מילה או פליטת פה יש ערך רב מאי פעם, כעדות אמיתית למחשבותיו ודעותיו של אדם שהוא לעתים מנסה להסתיר או להצניע, לכן הקלטת דיונים בבתי משפט יכולה לחשוף ולפזר את מעטה הערפל הקיים אודות הנפשות המעורבות במסגרת מאבק המשפטי.

''תמלול הקלטת דיונים בבתי משפט פותח מגוון אפשרויות עבור כלל המעורבים בדיון משפטי, עורכי דין יכולים לבחון את האופן המדויק שבו עד בחר להגיב, בנוסף ניתן גם להתחקות אחר התחמקויות של שלל המעורבים בזמן שהדיון הגיע למחוזות מסוימים''.

זאת כאשר לעתים נגלה מבחינה מאוחרת כי באותיות הקטנות מסתתרות בשורות גדולות, כפי שעלול להתגלות כאשר נחשפים במהלך הדיון המשפטי שלדים בארון אשר קשה להבחין בקיומם הסמוי כאשר הם נאמרים בעת לחץ וכשהרוחות סוערות.

מה כלול במסגרת שירות הקלטה ותמלול?
שאלנו את ליאת בן שי במה השירות שמציעה חברתה שונה מהשירות שמציעות חברות אחרות בשוק: ''במסגרת שירותי הקלטה ותמלול אנחנו במרכז הישראלי לתמלול והקלטה שולחים צוות עם כל הציוד הרלוונטי לאותו דיון, כדי שיוכל להיות נוכח במקום ולהקליט את כל התוכן אשר נאמר במסגרתו. לאחר מכן אנחנו שולחים את החומר המוקלט לתמלול על ידי מתמללים מומחים אשר בעלי ניסיון רב של שנים, כאשר לבסוף הלקוח מקבל את הדיון מתומלל באופן מדויק ובמהירות הנדרשת.''

הקלטת בוררויות
השימוש בשירותי הקלטה ותמלול לא מסתיים רק בבתי המשפט, אלא הגיע גם לכדי תיעודם של בוררויות על מנת להימנע מפנייה לבית המשפט, או בשל חיוב חוזי בין הצדדים. במסגרת בוררות מגיעים הצדדים לפתור מחלוקת או סכסוך שיש להם, כאשר כל צד פורש את טענותיו והבורר מחליט לנוכח זאת. לכן הקלטת הדיון והטענות והבאתם לבחינה מאוחרת של הבורר, יכולה לחזק ולחדד את המסר וחוזקת הטענה שהצד בבוררות מבקש להעביר.

שאלנו האם עלויות התמלול לא מהוות מכשול מסוים בעקבות עלייה בעלויות שנלווית לשירות זה והתשובה – מפתיעה בהחלט, ''ההפך הוא הנכון, שירותי הקלטה ותמלול בכלל והקלטה ותמלול בוררויות בפרט מוזילים את כלל התהליך, מהסיבה הפשוטה שכשכל הגורמים פנויים לעיסוק בעיקר ולא בתפל, ניתן להתקדם הרבה יותר מהר ולהגיע למסקנות בהקדם''. 

משיחות שאנחנו מקיימים עם המרכז הישראלי לתמלול והקלטה אנחנו למדים שבמסגרת הקלטה ותמלול בוררויות, מופץ לאחר כל דיון בין הצדדים תקציר מתומלל שלו בהתאם ללוחות הזמנים של הצדדים, כאשר כל הגופים המעורבים מחוברים ומעורים הרבה יותר באשר נעשה וסוכם כבר.

לסיכום – שירותי הקלטה ותמלול כמכפיל כוח בתהליכים משפטיים
השימוש בהקלטת דיונים בבתי משפט או במהלך בוררות הפך לשכיח יותר ויותר, כאשר היתרונות אשר נלווים לו כדוגמת לימוד עמוק יותר של תוכן הדברים ושפיכת אור חדש אודות ראיות. ראיות אשר עלולות היו לעבור מתחת לרדאר אילו לא היו מתועדות – מצדיקים את גידול התופעה.

לכן, אם אתם עומדים בפני הליך משפטי דיון בבית משפט או בוררות, ייתכן במידה רבה ושימוש בשירותי הקלטת דיונים אשר מציעה ליאת בן שי, מנכ"לית המרכז הישראלי לתמלול והקלטה יהווה עבורכם את מכפיל הכוח ההכרחי שאתם צריכים, על מנת לעבור את ההליך על הצד הטוב ביותר, ובהקדם האפשרי.