היום הבינלאומי להגנה מהשמש מצוין בכל שנה ב־27.5. בעולם הרפואה, ובעקבותיו בתעשיות הקוסמטיקה והטיפוח, הבינו עם השנים את הסכנה הממשית הטמונה בחשיפה לשמש.

בד בבד עלתה המודעות גם אצל הצרכנים, ועמה הצורך בפתרון לצרכים ספציפיים שמותאמים לכל אדם באופן אישי. עלייה זו במודעות הביאה להגדלת מבחר המוצרים והתכשירים. לכבוד יום השנה הבינלאומי, פנינו למומחיות בתחום האסתטיקה ובריאות העור כדי ליצור עבורכם את המדריך המושלם להגנה מפני השמש.

הידעתם? לא כל מסנן קרינה מתאים לכל סוג עור, ומאחר שהעור - האיבר הגדול ביותר בגוף - חשוף לנזקי קרינת UVA ו־UVB כמעט בכל רגע נתון של היום וסופג לתוכו גם קרינה אקולוגית־סביבתית, קרינה מעבודה מול מחשב, מתאורת ניאון, ממכשירים סלולריים וכדומה, חשוב להבדיל בין הסוגים של מסנני הקרינה - פיזיקליים וכימיקליים  - אם כי יש תכשירים המשלבים את שניהם.

ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, נותנת טיפים להפחתת הסיכון בחשיפה לשמש: צמצמו את השהייה בשמש למינימום, שכן לשמירה על רמה תקינה של ויטמין D מספיקות עשר דקות של חשיפה, שלוש פעמים בשבוע בלבד.

ד''ר סיון מרסר (צילום: סטודיו bare )
ד''ר סיון מרסר (צילום: סטודיו bare )


בכל יציאה לשמש רצוי לחבוש כובע רחב שוליים ולמרוח קרם הגנה. חשוב לחדש את המריחה בכל שעתיים ובכל יציאה מן המים.
הימנעות מחשיפה לשמש בשעות הקרינה המקסימלית: 10:00־17:00.

השימוש במקדמי הגנה הוא חלק הכרחי ובלתי נפרד משגרת הטיפול היומיומית, וחשוב להתאים את מקדם ההגנה לסוג ולמצב העור.
ליאת פליסר הלפרט, סמנכ"לית הדרכה של מותג בריאות העור דרמלוג'יקה, מסבירה: המספר המצוין כ־SPF הוא המדד לזמן השהייה המותרת של העור מול קרינה. את הזמן מחשבים לפי גובה ה־SPF כפול 20 דקות (15 דקות לעור רגיש).

ליאת פליסר הלפרט (צילום: סלי לוי פראג)
ליאת פליסר הלפרט (צילום: סלי לוי פראג)

פולה בליק דיין, מומחית לרפואה טבעית ולקומסטיקה מתקדמת: בזמן חשיפה לשמש יש הגברה בייצור תאי המלנין, שתפקידם להגן על העור מפני הקרינה, ותופעה זו גורמת לעור להשתזף.

פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)
פולה בליק דיין (צילום: אור גפן)

בעיקרון מנגנון השיזוף מגן עלינו מפני קרינה חזקה של השמש, אך שיזוף יתר עלול לגרום לכוויות שמש, לשלפוחיות, לקמטים, לפיגמנטציה, לפטריות ועוד.

כדי להגן באופן אופטימלי על העור, מומלץ למרוח שתי שכבות של הגנה לכיסוי מרבי, כ־15־30 דקות לפני החשיפה לשמש. חידוש ההגנה רצוי בכל שעתיים, אך נתון זה משתנה לפי הרגלי החשיפה של האדם לסביבה (כמו שהות במים, רמת הזעה ועוד).

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ויועצת מדעית למותג הדרמו־קוסמטיקה וישי ולמותג לה רוש־פוזה, מסבירה: "נזקי השמש מצטברים לאט עם השנים.

גם אם בהתחלה הגוף יכול לתקן אותם ולמנוע את נזקיהם, יכולת התיקון שלו נפגעת ונחלשת במרוצת הזמן, ואז מתחילים להיווצר סממנים של נזקי שמש שעלולים לבוא לידי ביטוי בסרטן עור, בכתמים, בקמטים ובשינוי כללי בגוון.

ד"ר נורית הראל, יו"ר משותפת, תשלובת ד"ר פישר: "חשיפה מוגברת לשמש היא גורם הסיכון העיקרי להתפתחות סרטן עור מסוג מלנומה. היא גם מעודדת הזדקנות מוקדמת של העור ופגיעה במערכת החיסונית שלו.

החשיפה לשמש מצטברת, ואת הנזקים בדרך כלל לא רואים מיד אלא לאחר כמה שנים. העור זוכר את החשיפה לשמש, ולכן חשוב מאוד להתגונן מפני נזקי קרינת השמש כבר מינקות. 

דרמלוג'יקה: פרוטקשן ספורט, SPF 50
קרם להגנה ממושכת מפני קרני השמש והשפעות מזיקות אחרות מהסביבה, המתאים לכל סוגי העור ולכל מצביו. מיוצר בטכנולוגיה המסייעת לחדירה אפקטיבית של מרכיבי ההגנה ולשמירה על העור מפני אובדן הלחות. מכיל פורמולה שאינה משאירה תחושת שומניות על העור. מחיר: 174 שקל, 156 מ"ל. 

דרמלוג'יקה: פרוטקשן ספורט, SPF 50 (צילום: יחצ)
דרמלוג'יקה: פרוטקשן ספורט, SPF 50 (צילום: יחצ)

פולה בליק דיין: קרם הגנה SPF 50
הקרם מיוצר בטכנולוגיית ה"פנינים", מולקולות קטנטנות שלא נותנות לחומרים מזיקים לחדור את העור ומייצרות שכבת הגנה אחידה על פני עור הגוף והפנים. הפנינים גם מגינות על העור מפני ה־SPF. הקרם משלב פעילות של מרכיבים אורגניים ואנאורגניים, להחזרה ולפיזור הקרינה המסוכנת, ומבטיח לסייע גם בהפחתת סימני פיגמנטציה סולרית וכתמים ומונע הזדקנות מוקדמת של העור. אפשר לרכוש בגוון רגיל או בגוון המדמה מייק־אפ. המחיר: 180 שקל. ניתן להשיג בקליניקה, באתר או בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון ובמטוסי אל על.

פולה בליק דיין: קרם הגנה SPF 50 (צילום: תומר  פולה)
פולה בליק דיין: קרם הגנה SPF 50 (צילום: תומר פולה)

רכיבים ממקור טבעי: מותג הטיפוח NUXE 
המותג משיק את סדרת השמש לפנים ולגוף, על בסיס רכיבים טבעיים: תחליב לחות SPF 50 בספריי, להגנה אידיאלית עם רכיבים מהטבע לפנים ולגוף. המוצרים מתאימים לכל סוגי העור ומכילים רכיבים פעילים. ספריי לפנים ולגוף להגנה מהשמש, SPF 50, עולה 149 שקל. ניתן להשיג בסניפים נבחרים של רשת סופר־פארם, באתר גילטי ובבתי מרקחת נבחרים.

רכיבים ממקור טבעי:  מותג הטיפוח NUXE (צילום: יחצ)
רכיבים ממקור טבעי: מותג הטיפוח NUXE (צילום: יחצ)

מותג הדרמו־ביוטי SeboCalm משיק את סדרת SUN&SEA
סדרת מוצרי הגנה מהשמש ומצריבת מדוזות הכוללת קרמים להגנה מהשמש למבוגרים ולילדים עם מקדם הגנה 50 SPF וספריי תחליב הגנה משמש 50 SPF לכל הגוף, המבטיחים עמידות במים, להגנה מפני צריבת מדוזות. ספריי התחליב הוא בעל תקן MARINE FRIENDLY להגנה על הסביבה הימית. התכשיר מבטיח להגן גם מפני רדיקלים חופשיים ומנזקי הסביבה. ספריי תחליב ההגנה מהשמש SPF 50 שקוף מתאים לרחצה בים, לפעילות ספורטיבית ולשהייה בחוץ. עמיד במים ב־100% ל־80 דקות רצופות, אינו מכיל חומרים המזיקים לעור, מועשר בוויטמין E ובפנטנול המשמשים כנוגדי חמצון פעילים. היפואלרגני, נבדק דרמטולוגית לעור רגיש, ללא פארבנים, מתאים לשימוש יומיומי. תרסיס הגנה 120 מ"ל: 119.90 שקל. 

מותג הדרמו־ביוטי SeboCalm  משיק את סדרת SUN&SEA  (צילום: חן ברקוביץ)
מותג הדרמו־ביוטי SeboCalm משיק את סדרת SUN&SEA (צילום: חן ברקוביץ)

שיסיידו מציגה פורמולות חדשניות עם SPF 50+
הפורמולות מספקות הגנה לעור מפני קרינת השמש ונלחמות בתהליכי ההזדקנות הנגרמים כתוצאה ממנה. הגימור של התכשירים שקוף ומחזק את שכבת ההגנה במגע עם מים או זיעה. התכשירים מורכבים מקומפלקס המבוסס על תמציות בוטניות ומסייע בעיכוב תהליכי הזדקנות. 
Expert Sun Aging Protection Lotion Plus SPF 50+ תכשיר הגנה לעור הפנים והגוף כשההגנה הופכת חזקה יותר במגע עם מים וזיעה. המרקם קליל, אוורירי ושקוף, עמיד במים וניתן להשתמש בתכשיר גם כבסיס לאיפור בשעות היום.

Clear Stick UV Protector SPF50+ המוצר מותאם במיוחד לאנשים העוסקים בפעילות גופנית, סטיק הגנה שקוף להגנה גבוהה ולשימוש נוח אפילו מעל האיפור.

שיסיידו מציגה פורמולות  חדשניות עם SPF 50+ (צילום: יחצ)
שיסיידו מציגה פורמולות חדשניות עם SPF 50+ (צילום: יחצ)

CC CREAM SPF30 של AHAVA לתיקון גון העור והגנה מהשמש
קרם רב־תכליתי המסייע בכיסוי פגמים, באיחוד גון העור ובהגנה יעילה מהשמש, בתוספת תועלות טיפוח כגון לחות. CC הם ראשי תיבות ל־Color Correction, כלומר כיסוי ותיקון גוון עור לא אחיד, בעל אדמומיות, עור עמום ועייף וכו'. מיועד בעיקר לנשים שרוצות להמעיט במוצרי איפור או לחלופין להבטיח תיקון נוסף לגון העור שלהן, ולכן ניתן למצוא קרמי CC גם במותגי טיפוח יוקרתיים וגם במותגי איפור. זהו מוצר אידאלי לנשיאה בתיק האיפור לרענון מראה העור במהלך היום תוך כדי הגנה מהשמש. קרם ה־CC שלAHAVA מכיל שתי טכנולוגיות חדשניות וחכמות המאפשרות לו לתקן ולהגן על העור באופן אופטימלי.
מחיר: 129 שקל, תכולה: 30 מ"ל. ניתן להשיג באתר האונליין ובחנויות הרשת.

CC CREAM SPF30 של AHAVA לתיקון גון העור והגנה מהשמש (צילום: טל אזולאי)
CC CREAM SPF30 של AHAVA לתיקון גון העור והגנה מהשמש (צילום: טל אזולאי)

סטיק הגנה לעיניים 50+SPF SUNISSIME של המותג ליראק פריז
מוצר חדשני המתמקד באזור הרגיש סביב העיניים ומעניק הגנה מרבית מהשמש וייעודית לאזור העיניים. שלוש פעולות במוצר אחד: הגנה מהשמש +אנטי אייג'ינג + טשטוש כהויות. SUNISSIME מתאים לכל סוגי העור ולכל גוני העור, ומעניק לו מראה קורן ובריא. הגודל אופטימלי הוא מתאים לתיק האיפור ולנשיאה נוחה לכל מקום, נטול בושם לחלוטין. 
טיפ: ניתן לשימוש גם כקונסילר או כסטיק להגנה ממוקדת מפני כתמי פיגמנטציה. מחיר לצרכן: 179 שקל. ניתן להשיג באתר ליראק ישראל ואצל הקוסמטיקאיות הנבחרות.

סטיק הגנה לעיניים 50+SPF SUNISSIME  של המותג ליראק פריז (צילום: אסף לוי)
סטיק הגנה לעיניים 50+SPF SUNISSIME של המותג ליראק פריז (צילום: אסף לוי)

המותג לה רוש פוזה משיק שני מוצרים חדשים להגנה מהשמש
המוצרים החדשים הם בעלי פורמולה חדשנית דוחה חול: אנתליוס ספריי SPF50+. להגנה גבוהה נגד קרינת השמש UVA ו־UVB. דוחה חול ולא משאיר סימנים לבנים. מרקם שאינו שומני ולא דביק. מסייע במניעת מגע עם רדיקלים חופשיים, הנגרם כתוצאה מחשיפה ל־IR-A (קרינת אינפרא אדום) וזיהום אוויר. כל מוצרי ההגנה מהשמש מסדרת אנתליוס מומלצים בידי העמותה הישראלית לסרטן העור. מתאים לגוף ולפנים. מחיר מומלץ לצרכן: 119 שקל, תכולה: 200 מ"ל.

המותג לה רוש פוזה משיק שני  מוצרים חדשים להגנה מהשמש (צילום: יחצ)
המותג לה רוש פוזה משיק שני מוצרים חדשים להגנה מהשמש (צילום: יחצ)

ד"ר פישר לילדים - אולטרסול בייבינטורל סטיק לתינוק - SPF50+ 
תינוקות וילדים רגישים לקרינת השמש פי כמה ממבוגרים. לתינוקות ולילדים יש עור רגיש, דק ועדין, ומנגנוני ההגנה שלהם אינם מפותחים מספיק. לפי הנחיית משרד הבריאות, יש להימנע מחשיפה לשמש של תינוקות מתחת לגיל שישה חודשים. אך אם בכל זאת יוצאים, חשוב להשתמש בהגנה מתאימה ולהקפיד על שימוש בתכשיר הגנה לפני היציאה מהבית. את הסטיק החדש ניתן לשאת בכל תיק, עגלה ואף בכיס. הסטיק מאפשר מריחה נוחה באזור הפנים והגוף של התינוק. התכשיר מבוסס על 100% מסנני קרינה מינרליים. מנגנון ההגנה של מסנני קרינה אלו פועל כך שקרני השמש המגיעות לעור מוחזרות ברובן ומתפזרות חזרה. באוויר. 

ד''ר פישר לילדים - אולטרסול בייבינטורל סטיק לתינוק - SPF50+  (צילום: יעל האן)
ד''ר פישר לילדים - אולטרסול בייבינטורל סטיק לתינוק - SPF50+ (צילום: יעל האן)

סדרת אולטרסול ספורט MAX 
מותאמת במיוחד לעוסקים בפעילות ספורטיבית מחוץ לבית. הסדרה מעניקה הגנה גבוהה, רחבה ומוגברת במיוחד מקרינת SPF50) UVB) ומקרינת UVA. תכשירי הסדרה הם בעלי ניחוח נעים ומרענן, אינם שמנוניים, נספגים בעור במהירות ועמידים מאוד במים. התכשירים בעלי הגנה מוגברת, היפולרגאניים, ללא פראבנים ועם לחות ל־24 שעות. ספריי שקוף וספריי תחליבי בסדרת אולטרסול ספורט MAX הם בעלי רכיב ייחודי המסייע במניעת ריחות גוף. טווח המחירים לסדרה: 29.90 עד 69.90 שקל.

סדרת אולטרסול ספורט MAX  (צילום: יחצ)
סדרת אולטרסול ספורט MAX (צילום: יחצ)