על אף העלייה במספר הנדבקים בקורונה והעובדה כי תלמידים רבים וצוותי הוראה נכנסו לבידוד ויצאו ממנו במהלך בית הספר של החופש הגדול (דבר שמעלה גם את השאלה כיצד תיפתח שנת הלימודים הקרובה), בכל הקשור להצטיידות לבית הספר העניינים בינתיים מתנהלים כסדרם, והרשתות והמותגים העוסקים בתחום פועלים בימים אלה במלוא המרץ ומדווחים על תנועת לקוחות ערה.

"להבדיל מחודש יולי בשנה שעברה, שבו היה חוסר ודאות אמיתי בנוגע לחזרה ללימודים בספטמבר, השנה זה אחרת לגמרי, ורוב האוכלוסייה מרגישה ביטחון בנוגע לתחילת שנת הלימודים", אומרת עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ. "כבר החודש, ביולי, ראינו תנועה בסניפים, לעומת השנה שעברה שבה רוב הציבור דחה את הקניות לשבועיים האחרונות של אוגוסט. אגב, השנה שעברה הייתה טובה למרות הקורונה, כי רוב הציבור היה פה בארץ ורכש בישראל ולסל נוספו גם מוצרים כמו מחשבים בגלל הלימודים ההיברידיים. אני מאמינה שהשנה תהיה צמיחה ביחס לשנה המצוינת שהייתה לנו בשנה שעברה".

לדברי שבתאי, שוק החזרה לבית הספר מוערך בכ־300־320 מיליון שקלים. תמהיל המוצרים שהתאים עצמו ללימודים ההיברידיים של השנה שעברה, היא אומרת, נמצא גם עכשיו בחנויות. "מדובר באזניות, מסכים, כיסאות. זו מגמה שהתחילה בקורונה ונמשכה גם ב־2021. אנחנו רואים את הצמיחה בעולמות האלה בכל הקשור ללמידה אבל גם במה שקשור לעולם הגיימינג, שקיבל בוסט בשנה האחרונה".

עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ (צילום: קרביץ )עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ (צילום: קרביץ )


אחרי תקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית, האם הלקוחות מבקשים להוזיל את סל המוצרים?
"הציבור הבין שאת ההכנסה הפנויה שלו הוא צריך לנתב בצורה חכמה יותר. הוא לא מחפש רק את המחיר הזול, אלא חוויית שימוש. כשאת קונה מוצר חזרה לבית הספר, את מצפה שיחזיק לאורך זמן. אפשר לקנות מחק זול, אבל בפועל הוא מתפורר, או עיפרון שעל פניו נראה כעיפרון אבל במציאות הוא עיסת נייר שיכולה להתפרק. אם פעם הלקוחות היו מחפשים מוצרים זולים בכל הסטוקים, כיום הם מבינים שחוויית השימוש לא מחזיקה לאורך זמן ומאכזבת מאוד את הילד. היום הם מחפשים את האיכותי. אם פעם חיפשו את השקל וחצי, היום מעדיפים לשים שישה וחצי שקלים על עפרונות ולדעת שיש להם לכל השנה. הציבור הישראלי למד שהזול הוא יקר ושבסופו של דבר חוויית הלימוד היא מה שרוצים לשלם עבורה".

לדברי שבתאי, סל הקניות הממוצע, ללא תיק, יכול לנוע בין 90 ל־210 שקלים. "כל המוצרים שלנו עוברים תקינה, כולם איכותיים וברמת בטיחות גבוהה, ועדיין יש מוצרים שאני יכולה להציע בסל זול מאוד לעומת סל מעט יקר יותר. למי שמוסיף לסל הזה תיק, התיקים לנוער עולים 69־190 שקל. תיקים לילדים בכיתות א'־ב' בדגמים חדשים יעלו החל מ־200 שקל, ואילו דגמים משנה קודמת אפשר למצוא ב־150־170 שקל".

דור האוזניות
אחת ההשפעות החזקות של הקורונה הייתה על עולם הקניות המקוונות. "האונליין שלנו צמח במאות אחוזים במהלך הקורונה, ואחרי הקורונה זה הולך וצומח עשרות מונים בכל חודש", אומרת שבתאי. "אבל אני חושבת שהיות שחוויית הקנייה אצלנו היא חשובה, מאחר שהיא מעין נקודה דרמטית ורגשית בתוך החיים - עלייה לכיתה א' למשל - גם התנועה בסניפים עצמם לא נפגמה".

בין שלל מוצרי קרביץ אפשר למצוא מגוון רחב של תיקי בית ספר, בהם של המותג STREET ART - שבו מככבים אומנות רחוב, גרפיטי, עולם הקומיקס וציורי קיר (תיק: 269 שקל, קלמר: 49.90 שקל) - וגם קולקציה עם חותם עיצובי של התוכנית Friends, לרגל פרק האיחוד המרגש (החל מ־39.90 שקל).

נוסף לכך תשיק קרביץ במהלך אוגוסט את "DEVELOPY BY KRAVITZ", מחלקה שתענה על צורכיהם של ילדים החווים אתגרים לימודיים ברמות שונות כגון הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה, קשיים בוויסות חושי, כבדות ראייה ועוד. לשם הקמת המחלקה צירפה הרשת לשורותיה את אפרת פרי, מרפאה בעיסוק, שמלווה שנים רבות ילדים, הורים ומורים, וכיום היא גם המנהלת המקצועית של המחלקה.

עם העזרים נמנים סרגל שקוף למעקב קריאה המבליט את השורה הרצויה בפס שקף צבעוני ומקל על קריאה רציפה (12 שקלים) וטושים ריחניים שלכל אחד מהם יש ריח ייחודי לפי צבעו, מה שמסייע לילדים עם לקות ראייה או עיוורון (14.9 שקל). בשלב הראשון תוצג המחלקה ב־20 סניפים ברחבי הארץ וכן באתר הסחר של המותג.

STREET ART (צילום: קרביץ )STREET ART (צילום: קרביץ )


"בימים אלה", אומרת שבתאי, "כולם יודעים שהאתגר המרכזי הוא הגעת הסחורות מהעולם. לשמחתנו אנחנו עובדים עם כל העולם, מחזיקים גם זכיינויות מאירופה ולא נשענים רק על סין. בגדול זה מאתגר מאוד, צריך להכיר את הקושי הזה, לנווט בתוכו, לדאוג שהצרכנים מקבלים בזמן את המוצרים. מה שפעם היה פשוט, כיום לא מובן מאליו. כמו כן, בגלל הקורונה, במקומות הייצור בחו"ל הצטמצם כוח הייצור וחומרי הגלם והתקורות עלו בצורה ניכרת. המוצרים עולים לנו יותר, אבל אנחנו סופגים את העליות האלה ולא מגלגלים אותן על הצרכן".

גם יעל יגלום, היזמית והבעלים של רשת המתנות והציוד לבית הספר YOLO, מרגישה שלעומת הקיץ שעבר, בימים אלה, למרות התחלואה העולה, התחושה היא אחרת. "יש תחושה שתהיה חזרה לבית הספר", היא אומרת. "יכול להיות שהיא תהיה היברידית, אבל כבר מאמצע יולי הרגשנו את התנועה בסניפים לקראת הצטיידות לבית הספר. בשנה שעברה הייתה תחושה שמחכים לדקה ה־90".

תמהיל המוצרים שלכם מושפע מהשנה החולפת?
"התמהיל הוא רגיל, אבל אוזניות למשל הפכו למשהו חשוב בתקופת הקורונה, ויש מגוון גדול יותר גם היום. מבחר האזניות שלנו גדל בכ־200%".

חסות לערוץ הילדים
כמו בבתי עסק רבים, גם ב־YOLO זינק האונליין פלאים בעקבות הקורונה. "לקראת סוף הקיץ נשיק אתר חדש, מתוך ההבנה שהאונליין הפך חשוב מאוד", אומרת יגלום. "אבל יש לציין שברגע שהחנויות נפתחו, גם בני הנוער חזרו אליהן. בחנות שלנו, אחד הדברים המשמעותיים זו החוויה. אנחנו מעודדים מאוד לגעת, להתנסות. נוסף לחנויות הקיימות ולאונליין, נפתח לראשונה אאוטלט בחוצות המפרץ".

מבחינת מגוון המוצרים, YOLO מרחיבה את הכניסה לקטגוריית בני הנוער. "לאור ההצלחה של קולקציית הנערות שהושקה בשנה שעברה, אנו מרחיבים את הקטגוריה עם מגוון מוצרים טרנדיים הפונים גם לנערים", אומרת יגלום. "YOLO נותנת חסות ל־BIGI, תוכנית הדגל של ערוץ הילדים, ומציעה ערכה של מוצרי חזרה לבית הספר של המותג 'הבנים והבנות'. יש גם קולקציית FOOD עם הדפסי לוליפופ, גלידות, ביצת עין, עוגיות ופופקורן. אלמנט חדש בקולקציה זו הוא הריח: מחברת קשיחה בריחות של סוכרייה על מקל ועוגיות, מחקים בריח של סוכריות דובוני גומי ועוד".

יעל יגלום  (צילום: יחצ חול)יעל יגלום (צילום: יחצ חול)


השנה מתקיים לראשונה שיתוף פעולה בין המותגים YOLO ודלתא: קולקציה בלעדית לחזרה לבית הספר, שעוצבה במיוחד, ויהיה אפשר להשיגה רק בחנויות ובאתר דלתא (29.90־129.90 שקל למגוון מוצרים).

שיתוף פעולה בין דלתא  ו-YOLO   (צילום: דנה קרן)שיתוף פעולה בין דלתא ו-YOLO (צילום: דנה קרן)


גם ברשתות הצעצועים כפר השעשועים ועידן 2000 נערכים מדי שנה לפתיחת שנת הלימודים. "החודשיים האלה של ההצטיידות לקראת בית הספר הם משהו גדול אצלנו בחנויות", אומרת נועה בן אבו, מנהלת מטה ושיווק של שתי הרשתות. "אנחנו עובדים עם המותגים והספקים הכי גדולים כגון קל גב, מודן, דיסני, LOL, אדידס, נייק. כל השנה אנחנו מוכרים אצלנו ציוד משרדי, ואילו בעונת back to school המוצרים האלה עוברים לקדמת הבמה. יש לנו שיתוף פעולה מעניין עם דיסני בקמפיין נסיכות, שהוא חלק מקמפיין נסיכות עולמי. החנויות שלנו מקושטות בחגיגת דיסני לקראת האירוע ויש מבצעים מיוחדים למוצרים מתוך הפעילות".



האם יש תנועה ערה של לקוחות בימים אלה?
"השנה מתקיימים הרגלי הקנייה לצד הקורונה. ההורים מבינים שהקורונה פה,  שהיא לא תיעלם, שנצטרך לחיות לצדה - בקפסולות או בכל סידור אחר. עם זאת, בית ספר יתקיים, ואת הקניות נצטרך לערוך. מלבד זאת, הצרכנים, ובייחוד הילדים, התגעגעו לצריכה הפיזית, לבוא ולקנות את התיק והציוד, מה שבשנה שעברה רבים מהם עשו אונליין. אגב, בשנה שעברה כל העולם של הציוד המשרדי עבד חזק כשלמדו מהבית, כי זה גם סיפק לילדים תעסוקה בשעות הפנאי".

אילו מוצרים תופסים תאוצה השנה?
"היו בתי ספר שביטלו את הקולרים כדי שלא ישתו מאותה פייה ויימנעו מהדבקה, אז רוכשים עכשיו יותר בקבוקים אישיים רב־פעמיים מאשר בשנים עברו".

בעיקר נפגעו התיכונים
בן אבו מספרת שהקורונה גרמה בין היתר לעיכוב בהגעת סחורות, בכל הענפים. "זה נובע גם מהתייקרות עלויות השילוח, מצמצום של קונטיינרים ומסגירת נמלים לסירוגין, בעוד הקורונה דווקא הגבירה את תרבות הצריכה והאתגר הוא לדאוג שהכל יגיע", היא אומרת. "אנחנו עובדים בצורה מבוקרת עם תכנון יבוא לרשת, לכן כרגע פחות חסרה לי סחורה, אני לא מרגישה שיש מחסור מהותי".

"בשנה שעברה היו הרבה יותר חששות מפתיחת שנת הלימודים ומסגר נוסף. השנה, לשמחתנו, החנויות קונות מאיתנו באופן רגיל והלקוחות פוקדים את החנויות וקונים בהן", אומר פלג פיינברג, מנהל מכירות של חברת התיקים מודן. "אנשים מאמינים ששנת הלימודים תיפתח, השאלה היא באיזו מתכונת. כרגע קונים, אבל אין לדעת מה יילד יום".

תיק של  YOLO (צילום: יחצ)תיק של YOLO (צילום: יחצ)


פיינברג מספר שבשנה שעברה, מפני שהיו סגרים ולא הלכו לבית הספר תקופה ארוכה, "הנישה של התיקים שהכי נפגעה הייתה של אלה המיועדים לתלמידי החטיבות והתיכונים, התיקים הזרוקים יותר. לעומת זאת, לילד שעולה לכיתה א', ההורים או סבא וסבתא ייקנו בוודאות תיק. לכן הקטגוריה של כל הטרולים האורתופדיים, המיועדים לכיתות א'־ב', לא נפגעה".

מה אתה צופה השנה?
"מבחינת התיקים האורתופדיים והחצי־אורתופדיים, המגמה תהיה פחות או יותר זהה, ויתעורר יותר השוק של הבוגרים. לפחות 40% מהבוגרים ירצו להתחדש, ירצו להתחיל דרך חדשה. יש לנו למשל תיקים של המותג Explore לבוגרים עם עיצובים עכשוויים, תא פנימי מרופד למחשב, רצועות נשיאה מרופדות ומתכווננות וגב חצי אורתופדי".

גם רכישת שולחנות כתיבה היא אחת הנישות בהצטיידות לקראת בית הספר. "בשנה שעברה, מפני שהורים רבים עבדו מהבית ותלמידים למדו חלק גדול מהזמן בבית, הייתה קפיצה אדירה בחודשי יוני־אוגוסט במכירות של שולחנות בדגמים מסוימים שמתאימים לאזורי עבודה של הורים וגם של ילדים", מספר אופיר ליבר, מנכ"ל ובעלים של רהיטי דורון. "מכרנו פי שלושה שולחנות בתקופה הזאת אשתקד. ראינו למשל קפיצה רצינית מאוד בקו מערכות עבודה מודולריות בשם 'דור', שמאפשרות יצירת פינות עבודה משותפות למבוגרים ולילדים".

מערכת דור  (צילום: באדיבות רהיטי דורון )מערכת דור (צילום: באדיבות רהיטי דורון )


מהם הנתונים עכשיו?
"בכל הנוגע לשולחנות, לפינות עבודה ולכיסאות, אנחנו נמצאים באיזשהו מספר ביניים בין מה שהיינו ב־2019, טרום קורונה, לקפיצה הגדולה שהייתה ב־2020"

אופיר ליבר מנכל ובעלים רהיטי דורון (צילום: יחצ)אופיר ליבר מנכל ובעלים רהיטי דורון (צילום: יחצ)