מצד אחד היונה בהחלט לא בעל כנף מאיים או טורף אימתני. היא אפילו מהווה פעילות נחמדה ומשעשעת לפעוטות שיכולים להאכיל אותן עם פירורי לחם, ממש כמו פינת חי וליטוף.

אך בעוד שנוכחותה של היונה בגינת השעשועים עוד מתקבלת על הדעת, הרי שקרבתה לביתנו וכל שכן הפיכת ביתנו לביתה, יכולה להביא עמה סכנות בריאותיות בלתי מבוטלות.

מדוע כה מסוכן להימצא בקרבת יונים?

הרי כולנו פגשנו לא פעם ולא פעמיים ביונים שישבו לנו על אדן החלון.
 
נתחיל מן הדוגמה הקלאסית ביותר: לשלשת היונים. צואתן של היונים היא קודם כל מפגע שיכול להזיק למעקה הבטיחות שבחלונות ולעודד תהליכי קורוזיה, או להזיק לכביסה התלויה. בנוסף וחשוב מכך: בתהליך החשיפה הממושכת של הצואה לשמש הקופחת, גדלה פטריה זעירה הנישאת ברוח, שיכולה להוביל למחלות נשימתיות ואלרגיות חריפות.
 
אם לא די באלו, הרי שיונים הן קרקע פורייה להימצאותם של פשפשים וכינים. כיני היונה אמנם אינן רואות באדם כמטרה, אולם הן עודן יעקצו אותנו, דבר שיכול להוביל לגרד, נפיחות ואף לתגובות אלרגיות קשות.

אלו אמצעים עומדים לרשותנו?

תחום הרחקת היונים מביא עמו מגוון רחב של אפשרויות ופתרונות, חלקן ניתן לערוך באופן עצמאי וחלקן תלויות בשכירת שירותיו של איש מקצוע:

  • דחליל – האם הוא באמת עוזר?
    דחליל בצורת עורב הוא פתרון שגור להרחקת יונים באופן עצמאי, וניתן לרכוש אותו בחברות המיומנות בהרחקת יונים כמו גם בחברות רלוונטיות בתחום מוצרי הבית.
     
    הפתרון הוא זמני בלבד, והוא לא ישיג שקט מופתי לאורך שנים ארוכות. עד כמה שהיונים אינן נחשבות לבעלות הכנף החכמות ביותר, גם הן יודעות להתרגל ל'איום' שעל אדן החלון, ולהסיק את המסקנה כי היה מדובר באזעקת שווא.
  • תרסיס נגד יונים
    מטרתו של התרסיס היא לדחות את היונים באמצעות חומר מיוחד. מן הצד האחד מדובר בפתרון שיכול בהחלט לעזור, אך מן הצד השני גם לו יש תוקף, ואנו נדרש להשתמש בתרסיס אחת לתקופה.
     
    מה שלא מספרים הוא שהתרסיסים הללו גם דביקים במיוחד, מה שיכול לגרום להצטברותו המהירה של לכלוך על אדן החלון או בכל מקום אחר שבו נשתמש בחומר המיוחד.
  • דוקרנים נגד יונים
    וניתן גם להשתמש בסליל נגד יונים. זהו פתרון שאפשר להשתמש בו באופן עצמאי, ובמקרים בהם מדובר בהתקנות בגובה כמו דפנות מבנים או שלטי ענק, הרי שזוהי משימתו של איש מקצוע שגם מוסמך בעבודה בגובה.
     
    חשוב לציין שהדוקרנים אינם מהווים כל סכנה בריאותית ליונה, הם אינם חדים, וכל מטרתם היא למנוע מן היונים למצוא שטח יציב לדרוך עליו.
     
    באפשרותו של איש מקצוע להתקין את הדוקרנים כך שלא ייטו או יפלו, ולקבוע היכן האזורים ה'מועדים לפורענות' שבהם היונים נוהגות לבקר חדשות לבקרים.
  • רשת נגד יונים
    יש לנו שני סוגים של רשתות שעליהן מוטב שניתן את הדעת:
    רשת יונים חשמלית - מדובר ברשת שמעבירה שוק חשמלי בזרם נמוך, דבר שיהווה אי נעימות ליונה ולא יותר מזה. היונה בהחלט תלמד שלא שווה לחזור, ואל דאגה - לא ייגרם לה כל נזק.
     
    המלצתנו היא שלא להשתמש ברשת חשמלית מסיבה אחרת: מדובר במוצר שמתכלה די מהר, ולאחר כשנה, היא מתחילה להתקצר ומצריכה התקנה מחודשת.
     
    המטרה שלנו בפתרונות נגד יונים היא דווקא למצוא את האפשרות שתעניק לנו 'שקט תעשייתי' לאורך שנים ארוכות.
     
    רשת יונים קלאסית – הרשת הרגילה והמוכרת ממסתורי הכביסה. אם תשאלו אותנו, אין תחליף אמיתי לפתרונות הקלאסיים הרגילים, ומדובר ברשת עמידה במיוחד שיכולה להחזיק מעמד לאורך שנים ארוכות וטובות.
     
    זהו הפתרון ההרמטי והבטוח ביותר. הרשת שקופה למחצה, דבר שמפחית את המפגע האסתטי שבה, ונהוג להתקין אותה תחת קולטי שמש, מרפסות שירות וכן אזורים שונים שיכולים לספק מחסה ליונים מצד אחד, אך להוביל לבעיות תברואתיות מן הצד השני.

כתבה זו נכתבה בשיתוף עם חברת ירוק - www.yarok.net המעניקה שירותי הרחקת היונים, הדברת מזיקים, לכידת בע"ח ועבודות בגובה. חברת ירוק יושבת בתל אביב, ומספקת את שירותיה בכל אזור המרכז.