הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עו"ד מיכאל אטלן, התראיין היום (רביעי) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM והשיב לשאלה האם היצרנים מוכרים לרשתות השיווק מוצרים מוקטנים במחיר זהה לאלו בגודל הקודם או עם פחות תוכן בתוכם. אמר: "אכן זה קורה ואנחנו מודעים לעניין כבר 15 שנה. יצאה בזמנו הנחייה על התופעה הזו. בשנתיים האחרונות חידדנו עוד את ההנחיות וחובת הגילוי". 

אמר, והוסיף כי "הצעד הראשון להתמודד עם התופעה הייתה לחדד את חובת הגילוי, מתוך הנחה שהצרכן יהיה מול המוצר שהקטינו אותו, הוא יבדוק את ההשלכות על המחיר. בין 2006 ל-2019 לא קרה הרבה, היו פעמים שהגילוי לא היה מבוצע והטלנו קנסות. סך הכל היקף התופעה הוא חדש ולדעתי זה קשור לעלייה ביוקר המחייה. הרשות קיבלה את הסמכויות שלה ב־2015 והיא שחקן רגולטורי מרכזי מאז".

"אם הגילוי הוא לפי ההנחיות זה חוקי אבל מסריח", טען עו"ד אטלן: "אנחנו בוחנים מה היקף העניין כדי לבדוק אם זה במוצרים מסוימים או תופעה נרחבת. אם נגלה שזה אכן נרחב אני חושב שזה יכול להיות סימן שחידוד חובות הגילוי הועילו במשהו, לפני כן הצרכן לא היה מודע למה שקורה. יש לנו סמכויות לאכוף את החוק במקום שבו יש הפרה, כך אנחנו נוכל להטיל עיצומים גבוהים מאוד". 

כשנשאל הממונה לגבי התערבות בחקיקה לעניין ציין כי "נוכל להמליץ על כך לשרת הכלכלה ושר האוצר. צריך לבוא ולקבוע שכאשר הכמות של המוצר הופחתה יש להפחית את המחיר שלו. זה קצת מסובך, זה סוג של פיקוח מחירים עקיף. זה מסובך מפני שההפחתה לא חייבת להיות בדיוק כמו אותם האחוזים שהכמות הופחתה כי יכול להיות שיש עלויות שונות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM