תרבות ניקיונות הבית לפסח הפכה למנהג ישראלי בלי קשר לדת ולאום, לא משנה אם אתם חרדים, חילונים, מוסלמים, דרוזים או נוצרים (שלושת האחרונים אימצו את המנהג, וגם בקרבם נרשמת עלייה חדה בצריכת מוצרי וחומרי ניקיון לקראת הפסח), כל מי שחי בישראל הבין שחודש מרץ הוא חודש הניקיונות או לפחות צריכת מוצרי ניקיון וכביסה במחירים משתלמים במיוחד.

יש כמה מוצרים שעיקר המכירות השנתיות שלהם הוא בחודשים מרץ־אפריל, מהם כמה כאלה שקרוב ל־80% מהצריכה השנתית שלהם נרשמת בחודשי האביב.

איך אפשר שלא להיות ערניים לכל הפרסומות עם המבצעים המפתים המוצגים בכניסה ובחזיתות החנויות של רשתות המזון, החל מגלון אקונומיקה ועד למטלית הפלא, כל תרסיסי הניקוי ונוזלי רצפות בניחוחות שונים. כולם מעמיסים לעגלות מהשפע והמגוון - ושוכחים מצרכנות נבונה.

סל מחירי מוצרי סנו  (צילום: ללא)
סל מחירי מוצרי סנו (צילום: ללא)


סל מחירי מוצרי סנו  (צילום: ללא)
סל מחירי מוצרי סנו (צילום: ללא)


לקראת ניקיונות הפסח יצאנו לבדוק מה הפערים בין סל מוצרי הניקוי מהמותג המוביל בישראל לסל מקביל תחת מותג פרטי או מותגים מוזלים כגון מוצרי חברת שניב טאצ', מוצרי סנט מוריץ, המותגים הפרטיים של רמי לוי ושופרסל. מותג מפתיע הוא המותג הפרטי של חצי חינם - PERFECT, שמציג סל במחיר משתלם מאוד ביחס למתחרים השנה, שחוסך לקונים יותר מ־55% על סל מקביל של המותג הידוע של חברת סנו, וכל זאת בלי להתייחס לכך שעל המדפים יש גם כמה מותגי ייבוא שיקרים בהרבה גם מאלה של סנו.

למרות הצהרות על הקפאה וביטולי עליות המחירים בכל זאת נשלם השנה יותר על סל מוצרי הניקוי של סנו ברשתות השיווק בממוצע של 7.2%. אומנם התחרות גוברת וניתן לראות שבמחסני השוק נשלם השנה 2.4% פחות או שהעלייה ברשת ויקטורי היא של פחות מ־2.5%, אך ברשת חצי חינם, שהציגה סל משתלם במותג הפרטי, אנו רואים שמוצרי סנו זינקו כמעט ב־14%, משמע התייקרות לא מבוטלת.

סל המחירים של חומרי הניקיון ברשתות השיווק  (צילום: ללא)
סל המחירים של חומרי הניקיון ברשתות השיווק (צילום: ללא)


אף שאנו עוסקים במותגים חליפיים, צריך לזכור שלא כל אקונומיקה זהה לשנייה, לא כל מטלית סופגת ועמידה כמו אחרת ולא כל נוזל רצפות עושה את אותה העבודה, חשוב לדעת ולהכיר שבתעשיית חומרי הניקוי והכביסה ישנם מס' פרמטרים שמשנים את כללי המשחק, מנהל מפעל לייצור חומרי ניקוי מספר לנו שאחוז החומר הפעיל באקונומיקה משנה את הביצועים וכן את המחיר. אגב כך, החומר היקר ביותר במרככי הכביסה ונוזלי הרצפות הוא בכלל הבישום... אפילו בנוזלי מנקה החלונות אחוז האלכוהול והבישום הוא כ־90% מעלות ייצור הנוזל, וכמו כן מסבירים לנו שלא כל מוצר שרשום עליו למשל "נוזל כלים" הוא באמת זהה למותג היקר, למשל ביכולת המסת השומנים שלו.

במילים אחרות: אפשר בהחלט לבוא לסנו בטענות על המחיר היקר של מוצרי החברה, אבל בה בעת נזכיר שמה שהפך את סנו לשחקנית מובילה ודומיננטית, כזו שגם המותגים הבינלאומיים לא מצליחים להשיג את נתחי השוק  שלה, הוא נאמנות הצרכנים. סנו נסחרת בבורסה בשווי 3.2 מיליארד שקל ומנהלת פעילות מסחרית של קרוב ל־2 מיליארד שקל בשנה, לא רע לחברה שהוקמה בשנת 1965 על ידי ברונו לנדסברג ומנוהלת היום בידי נכדו, יובל לנדסברג.

הנה קצת על הרגלי הניקוי שלנו, במספרים: משק בית ממוצע מנקה את חלונות ביתו בממוצע אחת לשלושה חודשים. תדירות שטיפת הרצפה הממוצעת שעומדת על 5.5 פעמים בחודש (כלומר - יותר מפעם בשבוע), שטיפת כלים וכביסה הן פעולות שנחשבות יומיומיות, על אף שגם כאן יש שוני בתדירות שנגזר בעיקר ממספר הנפשות בבית. אם רוצים להיאחז בממוצע, אזי הוא עומד על מכונת כביסה אחת מלאה בכל שלושה ימים.

סקר סל מוצרי ניקוי וכביסה  (צילום: ללא)
סקר סל מוצרי ניקוי וכביסה (צילום: ללא)


פעולות מורכבות יותר כמו סידור ארונות, מירוק של כלי כסף, נירוסטה או רכישת תרסיס לניקוי השטיחים, מבוצעות בין פעם לפעמיים בשנה, ברוב המקרים קודם לחג הפסח.

רשימת הקניות למוצרי הסל במותג פרטי או חליפי אז על מחירים דיברנו, על איכות דיברנו וההמלצה שלנו לצרכנים היא לנהוג בחוכמה - למשל להחליט באיזה מוצר לא אכפת לכם להתפשר ואתם מתעקשים על סנו או על תחליף איכותי אחר, ובאילו מוצרים אתם יכולים בהחלט להסתפק בתחליף זול משמעותית מבלי שיועם הברק בבית לקראת החג.


הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות