מוציאים את הסלון החוצה
התפנית שהתקיימה ביחס שלנו לשטחי החוץ הביאה למצב שבו הבדלי הריהוט בין פנים הבית לבין הגינה מטשטשים, ובשפה פשוטה: Out Is In - מוציאים את הסלון החוצה. "ריהוט החוץ עבר מהפכה והוא תופס חלק נכבד בעיצוב ובתקציב. נוכל לראות היום קולקציות שלמות לחוץ ולפנים שהן כמעט זהות, למעט החומרים מהם הם עשויים, כך שיהיו מספיק עמידים לחוץ.

זוהי מגמה חזקה בעולם כולו שהולכת ומתחזקת לאור כוחה של הגינה ובכלל, חלל החוץ", מסבירה אורלי גוהר בן הרוש מעצבת הבית של רשת ellita living. לדבריה, "מעצבי המותגים האיטלקיים בוחרים בריהוט מחומרים עמידים שמתאימים גם בחוץ וגם בפנים, כך שהקו העיצובי והסטייל של הבית יוצא החוצה. המראה שנוצר הוא קליל, נקי לא כבד ולא מתאמץ, גם במראה וגם בסוג החומרים".

בדיקה שערכנו מול ספקי ריהוט חוץ העלתה כי לקראת הקיץ ועם התחממות מזג האויר, הקנייה של ריהוט החוץ הופכת להיות יותר אימפולסיבית מאשר הקניה בחורף. חיים לוי, בעלים במשותף של המותג W8: "יש פה אלמנט פסיכולוגי. בקיץ, כשמזג האויר הופך נעים, אז אנשים רוצים לצאת, לארח יותר ו'לברוח' החוצה אל הגינה או המרפסת.

אז הם מגלים כי הריהוט שלהם כבר אינו נוח או התיישן ונזנח בימי הגשם, וזה מוביל אותם למסע קניות אימפולסיבי, הקנייה הופכת להיות מהרגע להרגע, אין להם זמן להמתין. ישנם מצבים בהם הדבר הראשון שחשוב ללקוח שמתעניין בסט לטעמו הוא, האם הפריט קיים במלאי וניתן לרכישה מיידית".

מותג ריהוט החוץ W8 (צילום: יחצ חול)
מותג ריהוט החוץ W8 (צילום: יחצ חול)

תאורה יוצרת אווירה
לתאורת הגן יש תפקיד חשוב בהדגשת אזורים מסוימים על פני אזורים אחרים וכן בכוחה ליצור אווירה משתנה לפי צרכים או מצב רוח. את תאורת החוץ רצוי לשלב בתכנון הראשוני של הבית. "בתהליך תכנון תאורת הגינה יש לבחון מראש את כלל הפונקציות שעתידות לאכלס אותה וליצור התאמה למכלול כולו.

כך למשל גינות רחבות ידיים המחולקות לאזורים מצריכות התייחסות נפרדת עבור כל פונקציה", מסבירה ליטל לוין נחמד, מנהלת תיקי לקוחות ופיתוח עסקי ב"לוצ'ה תאורה": "המטרה העיקרית בעיצוב התאורה היא לתת כוח ליופיו של הטבע ולהוסיף נגיעות עיצוב של גופי תאורה מיוחדים", במילים אחרות, להדגיש את הטבעי והיפה באור מלאכותי באזורים מוצלים או בשעות שהשמש לא עושה זאת עבורנו.

תאורת בטון  (צילום: לוצ׳ה תאורה)
תאורת בטון (צילום: לוצ׳ה תאורה)

מסגרת של פרטיות והגנה
הפרגולה מהווה אלמנט עיצובי המשלים את המבנה ומקנה מראה אחיד והומוגני. בנוסף להצללה, היא מגדירה חללים ומייצרת תחושת פרטיות. כיוון שהמגמה כיום היא להשקיע בריהוט גן יקר, תפקידה הנוסף של הפרגולה הוא להגן עליו מפני הגשם וקרני השמש שעלולות לפגוע בחומרים שמהם עשויים הרהיטים.

מעצבת הפנים הדס רוט "הלל אדריכלות": "פרגולה מוסיפה למראה העיצובי של הבית ולעתים היא אף תנאי הכרחי לאקלים הקיצי ששורר כמעט כל ימות השנה. היא זו שמגדירה את האזור, יוצרת מסגרת, מצלילה אותו ואפשר להתקין עליה מאווררי תקרה לצינון האוויר בימים החמים. ישנם סוגים שונים של פרגולות. סוג אחד הוא פרגולות עץ, הבנויות מקורות שהוקצו לפרגולה בגוון לבן או חום טבעי.

אופציה נוספת היא פרגולה מאלומיניום, שיכולה להגיע במגוון רב של צבעים. פרגולות עץ נותנות חמימות בעיקר בבתים פרטיים ונותנות הרגשה של חופשה בתאילנד. פרגולות אלומיניום הן יותר כבדות במראה שלהן וצריכות להיתמך בעמודים שאפשר לחפות בבריקים, כך גם נוצרת הרגשה של שהות במבנה שנותן יותר פרטיות בגינה וגם ממשיך את העיצוב של הבית והקשר לפנים. אפשרות שלישית היא פרגולה מעמודי בטון בשילוב של עץ, גם אופציה כזו הופכת להיות חלק אדריכלי מהבית וחלק אינטגרלי מהמבנה".

אדריכל: איציק ניב (צילום: עמית גירון)
אדריכל: איציק ניב (צילום: עמית גירון)

קולינריה כתרבות אירוח ישראלית
אם בעבר, המטבח המרכזי של הבית נחשב לחלל היחידי בו אנו מבשלים, מארחים ואוכלים, הרי שהיום יש לו מתחרה רציני - מטבח חיצוני. המוצר שהיה בעבר נחלת העשירון העליון בלבד, הפך לאלמנט חשוב, מבוקש ונוכח כמעט בכל מרפסת, גינה או גג, גם עבור הצרכן הממוצע. הישראלים אוהבים לבשל, לאכול ולארח ובתקופת הקורונה גילו את נפלאות החוץ. אותה מגיפה עולמית לימדה אותנו, שהאוויר הפתוח הוא המקום הנעים והבטוח ביותר ומטבח החוץ הפך לפרט משמעותי בחוויית ה־OUTDOOR המקומית.

מטבחי החוץ מודל 2022 הם חווייתיים, מקצועיים ועצמאיים מאי פעם. חלקם ארגונומיים ונתפרים על ידי המותגים בהתאם לצורכיהם של בעלי הבית. ישנן יחידות קטנות וישנם מטבחי ענק שלא היו מביישים את המטבח הרשמי של הבית. העובדה שמטבחי החוץ החדשים מאובזרים באופן מלא, מאפשרת לארגן את כל הארוחה במקום אחד בלי להתרוצץ בין האגף החיצוני לפנימי.

עוד ניתן למצוא היום במטבחי החוץ, פריטים משלימים לחוויית הבישול והאירוח כמו: מכונות קרח המייצרות קרח טרי במהלך כל היממה, כירות גז עשויות נירוסטה ובעלות עוצמה חזקה המתאימה לסירים ומחבתות גדולים ואף את הלהיט החדש שהיה שמור עד כה למטבחי השפים ובתי היוקרה - תנורי פחם מקצועיים.

יעל מוסקוביץ' סמנכ"לית השיווק של חברת ניגא שף  FOR HOME: "קולינריה הפכה לחלק חשוב בתרבות האירוח הישראלית, לכן הדרישה למטבחי החוץ האיכותיים רק הולכת וגוברת ככל שמתקדמים בזמן. הלקוח הישראלי לא מסתפק במוצרים שיאפשרו לו להפיק את המנות הטובות ביותר, והאסתטיקה, העיצוב העדכני וטיב החומרים נלקחים גם הם בחשבון.

בשנים האחרונות, הכפילו הישראלים את גודלם של מטבחי החוץ מיחידות של שני מטר, הכוללים גריל גז וכיור, למטבחים שלמים בגודל ממוצע של חמישה־שישה מטר, כך שגדל הגיוון בחומרים ומוצרים ובהתאם לכך, עלתה משמעותית גם ההשקעה הכספית".

מטבחי alpes inox (צילום: איתי אבירן, ניגא שף, For home)
מטבחי alpes inox (צילום: איתי אבירן, ניגא שף, For home)

קופצים בחצר
גם מגוון המשחקים לילדים בחצר הולך ומתרחב. כיום מוצעים לצרכן מאות דגמים של מתקנים לטובת פעילות דינמית בשטחי החוץ של הבית, מה גם שמשחקי החצר מייצרים עניין נוסף באירוח חברים, וכאמור, תרבות האירוח בשנתיים האחרונות קיבלה תאוצה, גם אצל הילדים שלנו. אנרג'ים ספורט, יבואנית ציוד הכושר והספורט הגדולה בישראל, מציעה למשל טרמפולינות כמענה לשעות של בילוי והנאה בשילוב פעילות גופנית בריאה.

בחברה מציעים שלל סוגי טרמפולינות של מותגים שונים, בגדלים ורמות מחיר ואיכות משתנות. כמובן שגם בתחום זה ישנו תן תקן מקובל לבטיחות שמאוד מומלץ שלא להקל בו ראש.  מצוות אנרג'ים נמסר כי "עניין הבטיחות הוא קריטי וכי קיימים מותגים כמו  SPRINGFREE שהביאו למהפכה בתחום ויוצרים כיום טרמפולינות חזקות ובטיחותיות במיוחד, לאחר ניתוח מעמיק של האזורים המסוכנים בטרמפולינה המסורתית ונטרולם בחוכמה באמצעות עיצוב מוקפד יותר".