התקופה הזאת של החופש הגדול, שנמשכת עד סוף אוגוסט, היא גם שעתן היפה של החנויות השונות שמוכרות ציוד לקראת החזרה לבית הספר. בעידן שבו כולם מדברים על יוקר המחיה, מה בכל זאת ניתן לעשות על מנת להוזיל, ולו במעט, את סל הקנייה לבית הספר? וגם מה מומלץ לעשות רגע לפני שנכנסים עם הילדים לחנויות ומתחילים להתלהב מהמלאי הצבעוני ומשלל הפריטים?

קרביץ

"קרביץ סופגת את עליית המחיר וההובלה ומציגה ירידת מחיר בפרטי סל משמעותיים בחזרה לבית הספר. הייתה עלייה מינורית של 3% בתיקים האורתופדיים שאנחנו משווקים השייכים למותגים, כגון קל גב וניקי, והתיקים האורתופדיים הם פחות מ־17% מכלל קטגוריית התיקים", אומרת מנהלת הסחר של רשת קרביץ עמית שבתאי. "אבל עדיין סך עלות הסל ירדה, כי אם קונים, למשל, תיק אורתופדי שעלה מ־259 שקל ל־269 שקל (הפרש של 10 שקלים), אך שאר המוצרים ההכרחיים בסל ירדו, אז הסל במצטבר יוצא זול יותר".

עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא, רשת קרביץ  (צילום: באדיבות קרביץ)
עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא, רשת קרביץ (צילום: באדיבות קרביץ)

"רשת קרביץ", אומרת שבתאי, "מציגה רמות מחיר שונות בכל קטגוריה. אפשר למצוא 12 עפרונות איכותיים שעברו תקינה, שלא עשויים מעיסת נייר, אלא מחומר איכותי, עם חוויית שימוש איכותית ב־70 אגורות; ולידם - 12 עפרונות איכותיים יותר ב־4 שקלים וגם ב־9.9 שקלים. יש אפשרות לקנות חמישה דבקים ב־10 שקלים, דבק של המותג UHU ב־3.30 שקלים ליחידה אחת או ארבעה דבקים של המותג Milan הספרדי ב־10 שקלים. גם בטושים אפשר לבחור את רמות המחיר הרצויות: 12 טושים ב־3.5 שקלים או טושים איכותיים יותר ב־12.90 שקל, ב־24.90 שקל וב־32.90 שקל. כל אחד יכול לבחור לפי צרכיו ולפי רצונו. כל המוצרים הם איכותיים ברמות מחיר שונות".

מותג STREET ART (צילום: באדיבות קרביץ)
מותג STREET ART (צילום: באדיבות קרביץ)

שבתאי מוסיפה: "סל בסיסי ראשוני ממוצע לכיתה א' (בלי תיק ובלי קלמר), הכולל עשר מחברות, טושים, מחק, מחדד וכלי כתיבה נצרכים, עולה 67 שקל, כשזה כאמור יכול להיות יותר או פחות לפי רמות המחיר של הפריטים שבוחרים. לפני הרכישה מומלץ לבדוק גם אם מועדוני הלקוחות השונים וחברות האשראי נותנים הטבות. זה יכול להוזיל משמעותית את הקנייה".

YOLO

"אנחנו כרשת ספגנו הרבה מההתייקרויות שחווינו. יש מקומות שבהם אי אפשר כבר היה להכיל את זה, ולכן רואים התייקרות מסוימת: בין 0% (יש מוצרים שלא עלו בכלל) ל־10% לעומת השנה הקודמת", אומרת יעל יגלום, יזמית רשת YOLO (יולו). "ילקוטים, למשל, עלו בכ־3%. בנוגע לפריטים אחרים, יש אולי דגמים מסוימים בקטגוריות ספציפיות שהתייקרו, אבל זה לא קטגוריאלי. יש הרבה דברים שמחירם לא עלה: המון כלי כתיבה, מחקים, קלמרים מסוימים ובקבוקי שתייה מסוימים. שינויי המחירים הם ברמת הפריט ולא ברמת הקטגוריה".

יעל יגלום, יזמית רשת  (צילום: יחצ חול)
יעל יגלום, יזמית רשת (צילום: יחצ חול)

מה היית ממליצה למי שרוצה לקנות אצלך ולצמצם בהוצאות? "יש לנו חנויות אאוטלט שמציעות פריטים בעיצוב, באיכות ובנראות של יולו, אבל אלה מוצרים שנמכרים בהנחה משמעותית מאוד, עד 70%, רק משום שברוב המקרים אלה דגמים של השנה שעברה. מי שלא חייב שיהיה לו הדגם האחרון, זאת דרך מעולה להשיג את המוצר במחיר זול משמעותית. יש לנו חנות אאוטלט בקניון חוצות המפרץ, וגם בדוכן שלנו בקניון איילון יש אזור שמוקדש לאאוטלט. גם באתר שלנו יש קטגוריה של אאוטלט".

תיקי יולו (צילום: סטודיו YOLO)
תיקי יולו (צילום: סטודיו YOLO)

יגלום מציינת: "עצה נוספת היא לעקוב אחרי המבצעים. יש כל הזמן במהלך הקיץ מבצעים אטרקטיביים למועדון הלקוחות שלנו שיכולים בצורה משמעותית להוזיל את הקנייה. כמו כן, יש בחנויות שלנו מוצרים במנעד רחב מאוד של מחירים. אפשר למצוא ללא פשרה ובאיכות טובה קלמר ב־19 שקל וגם במחיר הרבה יותר יקר. יש מגוון, וגם בתוך המגוון אפשר לקנות בצורה חכמה".

הסטוק

גם ברשתות שונות הנושאות את המילה "סטוק" בשמן נערכים לתחילת שנת הלימודים. ״כמדי שנה, קרנבל החזרה לבית הספר הוא סיבה למסיבה, אבל עבור משפחות רבות מדובר בתקופה עם הוצאות כבדות העלולות להגיע לאלפי שקלים", אומר מנכ״ל רשת הסטוק עופר ברק.

עופר ברק, מנכ''ל רשת הסטוק  (צילום: סטודיו הסטוק)
עופר ברק, מנכ''ל רשת הסטוק (צילום: סטודיו הסטוק)

"פערי המחירים של פריטי החזרה לבית הספר בחנויות השונות יכולים להגיע לעשרות אחוזים, ועקב כך מגיעים לרשת שלנו הורים רבים שביצעו סקרי שוק מקיפים ובכך חוסכים מאות שקלים במצטבר. אנו ערים למצב ודואגים לשמור על מחירים זולים, בין שמדובר במותגים מובילים ובין שמדובר במותג הבית הפרטי. כמו כן, אם הלקוח צריך לקנות פריט מסוים, הוא יכול להיחשף אצלנו גם לכמה אופציות מבחינת רמות מחיר שונות. אגב, הייתי שמח למכור מותגים נוספים חוץ מאלו שאנו כבר מוכרים, אבל לצערי יש לא מעט יבואנים שלא מוכנים למכור לנו, מפני שהם פשוט מפחדים שנוזיל את המחירים עבור הצרכן וזה יפגע להם במכירות.

"גם השנה, בדומה ל־16 השנים האחרונות, נקיים את פסטיבל Back To School, ואני ממליץ להורים, בייחוד לאלה שיש להם שניים־שלושה ילדים, לערוך את הקניות בצורה חכמה. יש לנו מגוון רחב של פריטים, כמו קלמרים, בקבוקי מים, כלי כתיבה וכמובן מבחר גדול של תיקים ממותגים שונים במחירים אטרקטיביים. לדוגמה, תיקי פילה ב־79.90 שקל, תיקי ג׳נספורט ב־99.90 שקל ותיקי קנקן ב־249.90 שקל. הצטרפות לחבר מועדון (ללא עלות) אף יכולה להוזיל עוד את המחיר ולהעניק הנחות רבות".

תיקי פילה ברשת הסטוק (צילום: סטודיו הסטוק)
תיקי פילה ברשת הסטוק (צילום: סטודיו הסטוק)

ג'מבו סטוק

"בג'מבו סטוק שמנו לנו השנה למטרה להוזיל את מחירי קולקציית החזרה ללימודים, ואנו מציעים מגוון רחב של פריטים במחירים זולים משמעותית משל המתחרים", אומר המייסד והמנכ"ל של הרשת רועי ונונו. "למשל, תיקי גן ב־10 שקלים, שלוש מחברות ספירלה (60 דפים בכל מחברת) ב־9.90 שקל ו־12 עפרונות ב־90 אגורות. הצרכן בישראל כבר מבין שאין צורך לקנות מותגים ושמות גדולים במאות שקלים, כשיש האופציה לקנות דמויות מוכרות, כגון סמי הכבאי, הלו קיטי וחד־קרן, במחירים מצחיקים ושווים לכל כיס".

רועי ונונו, מייסד ומנכ''ל ג'מבו סטוק (צילום: איגור אוסדצ'י)
רועי ונונו, מייסד ומנכ''ל ג'מבו סטוק (צילום: איגור אוסדצ'י)

מקס סטוק

"סל החזרה לבית הספר בכל שנה הוא הוצאה כבדה להורים. השנה, עם גל ההתייקרויות במשק, ההוצאה הפכה למשמעותית עבור כל המשפחה", אומרת מורן עירוני, מנהלת השיווק של רשת מקס סטוק.

מורן עירוני, מנהלת שיווק מקס סטוק (צילום: יחצ)
מורן עירוני, מנהלת שיווק מקס סטוק (צילום: יחצ)

"אנחנו מוכיחים כי אין צורך לקרוע את הכיס ואפשר לרכוש את כל הציוד במחירים אטרקטיביים. למשל, ניתן למצוא אצלנו תיקים אורתופדיים לכיתות א'־ב' ב־149.90 שקל וכן תיקי גן, תיקים זרוקים, תיקי מחשב, מחברות, יומנים, קלמרים על כל תכולתם ולמעשה כל מה שצריך לחזרה לבית הספר במחירים משתלמים ביותר. אנו גם משתדלים לשלב בין מוצרי המותגים לבין non-brand. יש ביקוש מצד הצרכנים למותגים מסוימים, בעיקר בעונת החזרה ללימודים, וגם שם אנו עושים את מרב המאמצים להביא את אותם מותגים ולמכור אותם במחירים תחרותיים, כמו ילקוטי מודן - החל מ־219 שקל וקלמרים - החל מ־16.90 שקל".

קלמרים במקס סטוק (צילום: יוגב אזוגי)
קלמרים במקס סטוק (צילום: יוגב אזוגי)

eBay

גם אתרי הסחר הבינלאומיים, בהם eBay (איביי), עלי אקספרס ואמזון, מציעים מוצרים רבים לחזרה לבית הספר במחירים אטרקטיביים. "החזרה ללימודים היא תקופת המכירות השנייה בגודלה בקניות באונליין אחרי תקופת החגים בחו"ל, המשלבת בתוכה את ליל כל הקדושים, חג ההודיה, חג המולד, הסילבסטר וכמובן הבלאק פריידיי", אומר מנהל שיווק איביי לשווקים המתפתחים מיקי סוקולובסקי. "עכשיו אנו נמצאים בתקופה של רכישות לקראת בית הספר.

מיקי סוקולובסקי, מנהל שיווק eBay (צילום: ענבר מרמרי)
מיקי סוקולובסקי, מנהל שיווק eBay (צילום: ענבר מרמרי)

כבכל שנה, הישראלים ממהרים לרכוש מאיביי מספיק זמן לפני תחילת הלימודים כדי להזמין פריטים ייחודיים וליהנות מהמגוון ומהמבצעים. השנה המגמה בולטת במיוחד לאור עליות המחירים המשמעותיות בקרב היצרנים והמשווקים בארץ, שהעלו את מחירי המוצרים בעשרות אחוזים.

למשל, אם משווים מחיר תיק של אחד המותגים הבינלאומיים הפופולאריים, רואים שבארץ הוא נמכר ב־259.90 שקל, ואילו באיביי אותו תיק בדיוק עולה 140 שקל, כולל משלוח. את הגרסה הקטנה יותר של התיק, שמתאימה במיוחד לגב של ילדים צעירים, אפשר למצוא באיביי בכ־130 שקל, כולל משלוח, בעוד בישראל תיק זה נמכר ב־225 שקל".

הוא מוסיף: "השנה אנו חווים עלייה במכירות של פריטים פופולאריים בקרב ישראלים לקראת החזרה לבתי הספר. על פי נתוני איביי, יש עלייה של 15% בהזמנות של תיקים בחודשים מאי־יוני 2022 ביחס למאי־יוני 2021, נוסף על העלייה במכירות מוצרים אחרים, כגון מחשבים ניידים, טאבלטים, כיסויים ותיקים ללפטופ, דיסק און קי ואוזניות".

דבי קצב, יועצת לניהול כלכלי אישי, מנדבת כמה טיפים שיוכלו לחסוך לכם לא מעט כסף. "יש כמה דרכים להוזיל את ההוצאות", היא אומרת. "קודם כל, לא ללכת עם הרשימה אז־איז לחנויות לפני שעושים הכנה בבית. למשל, במהלך החופש הגדול תמיד עשיתי עם הילדים שלי מעין פרויקט: עברנו על כל המחברות. במחברות שכתבו ממש מעט היינו תולשים את הדפים והמחברת הייתה נשארת לשנה הבאה. פעמים רבות זורקים מחברת אחרי שכותבים בה דף אחד, וחבל. כך גם לגבי כל הציוד האחר: לעבור על כל מה שנשאר מהשנה הקודמת. כמו כן, בייחוד כשמדובר בילדים קטנים, תמיד יש בבית מספריים, דבק, טושים, מחקים ועפרונות צבעוניים. לכן קודם כל צריך לראות מה יש בבית, מה במצב טוב, אפילו לעבור עם הילדים על טושים ולראות אם הם כותבים. בדרך הזאת קונים רק מה שבאמת חסר, וזה מצמצם מאוד את ההוצאה. לפני שתלכו לחנות כלשהי, קחו את רשימת הציוד שקיבלתם ומראש מחקו מה שכבר יש לכם".

יש עצות נוספות? "אם קונים מלאי מראש, למשל כמה דבקים וכמה מחקים, אז לא לשים אותם בחדרם של הילדים בהישג יד, כי אז הם מתרגלים לכך שתמיד יש להם עוד מוצר בבית, וזה גורם לחלק מהם לשמור פחות על הציוד שלהם ויותר לאבד ולשכוח". אחת ההוצאות העיקריות בסל הקנייה היא על תיק בית ספר. "לא צריך כל שנה לקנות ילקוט חדש, קודם תבדקו מה מצב הילקוט מהשנה שעברה", אומרת קצב.

"מובן שאם מדובר בכיתה א' וקונים תיק חדש, אז כדאי להיות מודעים לכך שיש הבדלים בין המחירים של החנויות והמותגים השונים. לכן שווה לבדוק, וכמובן גם להשוות אונליין. עדיין יש מספיק זמן להזמין תיק מאחד האתרים בחו"ל".

היא מוסיפה: "ביישובים רבים יש כל מיני פרויקטים קהילתיים שבהם ממש עושים החלפות של תיקים וקלמרים במצב טוב. אפשר כמובן לעשות זאת גם בקרב המשפחה המורחבת. אצלי בבניין, לדוגמה, השכנים אפילו שולחים בוואטסאפ תמונות של תיקים במצב טוב במטרה לתת למישהו בחינם או למכור במחיר סמלי מאוד. גם זה יכול לחסוך בהוצאות".

דבי קצב, יועצת לניהול כלכלי אישי  (צילום: ענת גבע-שרון)
דבי קצב, יועצת לניהול כלכלי אישי (צילום: ענת גבע-שרון)