דירקטוריון מועצת החלב אישר היום (ראשון) את ההסכם שימנע את התייקרותם של מוצרי החלב המפוקחים בשיעור ניכר של כ-14% כתוצאה מהתייקרות התשומות בעולם. לאחר כחודשיים של משא ומתן אינטנסיבי בין מועצת החלב וארגון יצרני החלב למשרד החקלאות והאוצר, אשר התעכב בשל פיזור הכנסת והשלכות משפטיות של המהלך, הגיעו הצדדים להסכמה על התייקרות מינימלית של 4.9% במחירם של מוצרי החלב המפוקחים.

נחתם הסכם עם נציגי ענף החלב: זו תהיה ההתייקרות הצפויה במחירים

מדובר על מהלך משמעותי שיקל על יוקר המחיה בישראל אשר הצליח לאור גילוי אחריות וויתורים של הרפתנים והמחלבות על תשומות המגיעות להם על פי החוק. למרות שההסכמות הראשוניות על המהלך התקבלו כבר לפני חודשיים, רק השבוע הצליחו במועצת החלב ובארגון יצרני החלב לקבל ממשרדי הממשלה את נוסח הצווים המעודכן - דבר הכרחי לצורך קיומו של ההסכם בפועל. 

עיקרי ההסכם:
מיתון עלית מחירי מוצרי החלב המפוקחים - עליה של 4.9% במקום 14% כפי שהיה אמור להיות.
לאחר העלייה של 4.9% יוקפאו מחירי מוצרי החלב המפוקחים עד למאי 2023 אז יעודכנו המחירים במנגון אוטומטי.
ביטול מכסים וחשיפה מלאה לתחרות של גבינות למריחה, מוצרלה, חלומי, גמיד וגונגונזולה.
מחיר המטרה יחושב על פי רפתות גדולות שמייצרות מעל 800 אלף ליטר בלבד.
הסכם החלב יוארך עד לסוף שנת 2025.

מנכ”ל מועצת החלב, איציק שניידר, אמר כי "ענף החלב מוכיח כל פעם מחדש שיש על מי לסמוך. לאחר שאך לפני שבועיים מצאו עצמם רפתנים בישובי עוטף עזה ועובדים בענף, עובדים תחת אש כדי להמשיך לספק חלב לאזרחי ישראל, גם כאשר מדובר בסוגיות כלכליות יודע הענף להכנס תחת האלונקה. ייצור מקומי של מוצרי חלב הוא קריטי למען ביטחון המזון של ישראל ועל הממשלה לפעול לחיזוקו".

מנכ”ל מועצת החלב, איציק שניידר, בהתייחסות ראשונה להסכם. צילום: מועצת החלב

ליאור שמחה, מנכ״ל ארגון יצרני החלב: "חתמנו על הסדר חדש עם המדינה. במסגרת הסכם זה אנחנו בולמים את יוקר המחיה, שומרים על הצרכן הישראלי. ההתייקרות תהיה רק ב-4.9 אחוזים ומהצד השני אנו שומרים על התעשייה והחקלאות הישראלית. הסדר זה מבטא בעצם את היכולת של כולנו ביחד להיכנס מתחת לאלונקה ולהביא בשורה גדולה גם לצרכנות וגם לענפים אחרים. כולי תקווה שעוד ענפים ייכנסו מתחת לאלונקה, יגלו אחריות וביחד יוכלו לבלום את ההתייקרות, אבל מצד שני לייצר ביטחון מזון, לשמור על החקלאות ובטח ובטח על התעשייה הישראלית שכל כך צריכה את הגב של המדינה, בטח בימים כאלה".

מההסתדרות הלאומית נמסר בתגובה לעליית מחירי החלב: ״שרת הכלכלה נרדמה בשמירה והמחירים מתעוררים. השרה ברביבאי נכנעת למנגנון ההסתדרות והמונופלים, ובאופן לא מפתיע המחירים עולים. עד ששרת הכלכלה לא תבין שהמדיניות המופקרת שלה מעלה את המחירים לכל אזרח במדינה, לא נוכל להתקדם. ברביבאי נמצאת בכיס של ההסתדרות הכללית ופוגעת בכיס שלנו״.