השיח הציבורי על יוקר המחיה תופס תאוצה בשבועות האחרונים והולכת ומתגבשת מחאה על העלייה החדה במחירים של מוצרי צריכה, חשמל ומוצרי היגיינה. כחלק מהמאבק ביוקר המחיה הוסרו חסמים כגון הורדת מכסים ועמידה בתקנים בינלאומיים למוצרים שונים. משרד הכלכלה מגדיל את הסרת החסמים ופרסם לאחרונה מוצרים נוספים שיוכלו להיות מיובאים על בסיס תקינה בינ"ל.

מהלך זה הנו חשוב, אך אם באמת רוצים להקל על האזרחים במדינת שטופת שמש ולעודד אותם להגן על עצמם יש לפעול לאימוצה של רפורמה להגדלת התחרות והוזלת המחירים של מוצרי הגנה מהשמש. 

ישראל היא אחת המדינות החמות בעולם בה השמש קופחת על ראשינו רוב ימות השנה. למעשה אנחנו בין 30 המדינות המסוכנות ביותר בעולם ברמת החשיפה לשמש. סכנות החום והחשיפה לשמש עולות לסדר היום הציבורי כמעט בכל קיץ, אך את הנתונים הקשים על סרטן העור רוב האוכלוסייה פחות מכירה.

בכל חודש מאובחנים כ-1,000 חולים חדשים בסרטן העור ולצערנו בכל חודש אנחנו מאבדים כ-15 חולים. מחקרים בינלאומיים מלמדים ש- 90% מהמקרים המאובחנים חלו בסרטן העור בשל חשיפה לא מבוקרת לשמש בגיל הילדות. כלומר אם נהיה מודעים ונפעל נכון נוכל למנוע את המחלה. אחת הדרכים החשובות להתמגנות מהשמש היא מריחת תכשירי הגנה. לא רק כשיוצאים לבריכה או לים אלא על בסיס יום יומי. לפני נסיעה ארוכה ברכב, כשיורדים למגרש המשחקים עם הילדים, אם אנחנו עובדים בחוץ יותר מכמה דקות, וכמובן בגני הילדים ובבתי הספר. תכשירי הגנה אמורים להיות מוצר בסיסי בכל בית בישראל. 

חשוב לציין שמחירי תכשירי ההגנה בארץ יקרים מאוד, ומשפחה ממוצעת מתקשה לעמוד במחירים, המצטברים לתקציב גדול מאוד הנדרש להתמגנות יומית ונכונה עבור כל בני המשפחה. מחירי תכשירי ההגנה נעים בין 150-35 ש"ח. משפחה ממוצעת של 5-4 נפשות נאלצת להוציא מאות שקלים בשנה על מנת להתמגן בעונת הקיץ לבדה. ואולם, בשל השמש הקופחת על ראשינו רוב ימות השנה, עלינו להתמגן לפחות שני שליש מהשנה ולא רק בחודשי הקיץ. 

בדו"ח מבקר המדינה משנת 2014, בנושא "סרטן העור - מניעה איתור וטיפול", קבע מבקר המדינה כי על מנת להצליח להגן על הציבור וכדי לאפשר לו להגן על עצמו. למרות המלצת מבקר המדינה להחיל פיקוח על המחירים, אלה נותרו גבוהים מאוד. חשוב שאגף התמרוקים במשרד הבריאות ידחוף לפיקוח וסבסוד מוצרי הגנה ואף יגדיל את התחרות בשוק , כך שגם בתחום זו תתאפשר תחרות והוזלת מחירים. כך שכל משפחה תוכל להתמגן ולהישמר מפני סכנות השמש, ולמנוע מחלת סרטן עור עתידית. שמונה שנים כבר עברו מאז המלצות מבקר המדינה ודבר לא נעשה לטובת פיקוח על המחירים, או דאגה להנגשה של חלק מהם לפחות.

הנתונים הקשים של התחלואה בישראל מחייבת אותנו העמותה הישראלית לסרטן העור לקרוא למשרדי הבריאות והכלכלה להכיר במוצרי ההגנה כמוצרים הכרחיים להתמגנות מפני חשיפה לשמש ולהכניס לחוק הפיקוח על מצרכים ושירותים . הכרה זאת, תמנע צער, ואובדן חיים. ובנוסף, תחסוך למערכת הבריאות עשרות מיליוני שקלים בשנה של אבחון וטיפול בחולי סרטן העור.

אתר העמותה הישראלית לסרטן העור

הכותבת היא מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן העור