אנשי מקצוע בתחום התכנון האדריכלי ועיצוב הפנים אמונים לתת ללקוחותיהם את הפתרון הנכון ביותר עבורם, לאחר שלקחו בחשבון מכלול שיקולים. בכל הנוגע לפתרונות עיצוביים בתחומי הריהוט, חומרי הגמר וכו' הם שולטים ביד רמה בחומר ויודעים לתת את המענה הנכון לכל חלל וסגנון. כאשר זה מגיע לתחום החימום הביתי, רובם מתקשים לשקלל מכלול נושאים החל מהפן העיצובי האסתטי, המשך בשיקולי עלויות ויעילות אנרגטית וכלה בנוחות הפעלה, טיפול שוטף ובטיחות. אנו הולכים לאיבוד בשלל הפתרונות הקיימים בשוק: מזגן, רדיאטור, חימום תת רצפתי, מקרן חום, קמין ועוד. 

חלק מהפתרונות הללו מתאימים יותר לבתים פרטיים וחלקם פחות, כאשר מכלול הקריטריונים הטכניים והמקצועיים דורשים הבנה מעמיקה של אמצעי החימום השונים. 

במקרים בהם שיקולים כגון חסכון אנרגטי (וצמצום טביעת הרגל הפחמנית), בטיחות, יעילות אנרגטית ושמירה על עיצוב נקי נמצאים בראש הרשימה, פתרון החימום הריצפתי נחשב לאחד המועדפים. דיוק הבחירה הוא זה שיעשה את ההבדל בין פתרון חימום יעיל וחסכוני לבין פתרון בזבזני או לא  אפקטיבי מספיק (ובמקרים אחרים, פתרון חימום חזק מדי לדרישות החלל הנתון). 

אז איך מתאימים את סוג החימום התת רצפתי לחלל?

מחימום של דירה של 120 מ"ר ועד לחימום וילה של 200 מ"ר ומעלה 
סוג החימום התת רצפתי המתאים ביותר: חימום מים

  • מדוע? הסיבה לכך היא שחימום שטח גדול בעזרת מערכת חימום תת רצפתי הפועלת על מים, דורש צריכת חשמל שוטפת נמוכה. אמנם עלות הקמת המערכת גבוהה אך כאשר היא מתחלקת על פני שטח גדול היא מתקזזת מול עלות חימום שוטפת נמוכה כאשר הנתון מתורגם לעלות למ"ר. 
  • כמה זמן ייקח לחמם את החלל בחודשי החורף? כאשר בונים מסה תרמית במשטח, הוא מפיץ חום שנותן אפקט של חום טבעי לאחר כ - 24 שעות. 
  • מה טווח הכדאיות הכלכלית של פתרון זה? מדובר על פתרון כלכלי כדאי בהסתכלות לטווח הרחוק, עקב עלות הקמה גבוהה ועלות חימום נמוכה.  
  • מה אופן ההתקנה? המערכת מותקנת מתחת לריצוף.

ספר לנו מה אתה מחמם, ואנחנו נגיד לך איך  (צילום: תרמוטק)
ספר לנו מה אתה מחמם, ואנחנו נגיד לך איך (צילום: תרמוטק)

חימום דירה בגודל 50-120 מ"ר
סוג החימום הרצפתי המתאים ביותר: חימום חשמל

  • מדוע? הסיבה לכך היא שחימום שטח קטן יחסית בעזרת מערכת חימום תת רצפתי הפועלת על חשמל, דורש צריכת חשמל שוטפת גבוהה (אך לא מאד גבוהה). לעומתה, עלות הקמת המערכת נמוכה.  
  • כמה זמן ייקח לחמם את החלל בחודשי החורף? כאשר בונים מסה תרמית במשטח, הוא מפיץ חום שנותן אפקט של חום טבעי לאחר כ - 24 שעות. 
  • מה טווח הכדאיות הכלכלית של פתרון זה? מדובר על פתרון כלכלי כדאי בהסתכלות לטווח הקצר, עקב עלות הקמה נמוכה ועלות חימום גבוהה.  
  • מה אופן ההתקנה? ניתן להתקין את המערכת גם מתחת לריצוף וגם מעליו .  

חימום חדר אחד החל (חדר רחצה, חדר שינה או אפילו בממ"ד) מגודל של 3.5 מ"ר
סוג החימום התת ריצפתי המתאים ביותר: חימום חשמל

  • מדוע?
  1. חימום שטח קטן בעזרת מערכת חימום תת רצפתי הפועלת על חשמל, דורש צריכת חשמל שוטפת גבוהה (אך לא מאד גבוהה). לעומתה, עלות הקמת המערכת נמוכה.
  2. עלות משאבת החום היא עלות נכבדת וככל ששטח החימום קטן כך קטנה גם כדאיות השימוש במשאבת החום וההעדפה עוברת לגופי החימום החשמליים.
  • כמה זמן ייקח לחמם את החלל בחודשי החורף? כאשר בונים מסה תרמית במשטח, הוא מפיץ חום שנותן אפקט של חום טבעי לאחר כ – 24 שעות. 
  • מה טווח הכדאיות הכלכלית של פתרון זה? מדובר על פתרון כלכלי כדאי בהסתכלות לטווח הקצר, עקב עלות הקמה נמוכה ועלות חימום גבוהה.  
  • מה אופן ההתקנה? ניתן להתקין את המערכת גם מתחת לריצוף וגם מעליו.

קיימת הסכמה גורפת שחימום תת רצפתי הוא אחד מפתרונות החימום היעילים והמשתלמים ביותר בהתחשב במכלול שיקולים. כעת נותר לכם לבחור את סוג החימום התת רצפתי המתאים ביותר לפרק הזמן המדובר ולגודל החלל.