קמפיינים שיווקיים למכירת ציוד לקראת החזרה לבתי הספר צצים כמעט בכל פינה בחודשי יולי־אוגוסט. תיקים, קלמרים, מחברות, וכלי כתיבה הם רק חלק מהמגוון שמציעות החנויות - ולא רק הרשתות המתמחות.
"אבל מפני שאנחנו רשת מתמחה ומחזיקים את הציוד הזה כל השנה, אז אצלנו כל הזמן המכולות בים ואנו לא מגיעים למצב של חוסר במלאי. היות וקרביץ, המונה 74 סניפים ברחבי הארץ, קונה כל השנה, אז אנחנו לא מגיעים למצב שאין לנו סחורה או שיש בעיית מלאי, אבל לא כולם עובדים 365 ימים על ציוד לבית הספר. אנחנו מכירים מקומות שהסחורות הגיעו אליהם באיחור”, מציינת שבתאי.
עיכוב של חודש וחצי
“הדבר המרכזי בימים אלה הוא ענייני השילוח מסין”, מוסיפה מורן עירוני, סמנכ”לית שיווק של רשת מקס סטוק, שלה 65 סניפים בישראל. לכן, היא מסבירה, “היינו צריכים להיערך בהתאם, להוציא את הסחורה הרבה יותר קודם מסין. בתחילת המלחמה היו כל מיני עיכובים, וכשהבנו את הסטטוס החדש - התחלנו לעבוד בהתאם ללוחות הזמנים החדשים. את עליית מחירי ההובלה אנחנו לא מגלגלים כרגע על הלקוחות. המחירים נשארו כמו שתכננו אותם טרם התחילה המלחמה. עכשיו, אגב, אנחנו כבר עובדים על שנת 2025”.
מבחינת הזמנת המוצרים של הלקוחות מפלפוט, מוסיפה ברוך, “אנחנו לא מרגישים הבדל. זה נכון שיש ילדים מפונים, אבל הם הרי נקלטו בבתי ספר אחרים. לכן יכול להיות שינוי באזור גיאוגרפי, אבל מבחינתנו סך הכל זה אותו הדבר. מה שכן, היה עיכוב בערך חודש וחצי במוצרים שייבאנו מסין, אבל עכשיו הכל כבר כאן. מחירי ההובלות עלו כאמור בגלל כל מה שקורה, אבל זה מצב עדין עכשיו, מצב מלחמה, לא גלגלנו את העלאות המחיר הלאה. זה משהו שפלפוט לוקחת על עצמה. אם היו עליות, אז זה היה באופן נקודתי, לא גורף”.
“מצפים שיקנו פחות”
“אנחנו מייבאים כל השנה הרבה צעוצועים ומשחקים, ואילו השנה, בכל הקשור לציוד חזרה לבית הספר, בגלל המלחמה צפינו שיקנו פחות, וצפינו גם שההתמקדות תהיה בעיקר סביב העלייה לכיתה א’. לכן בגלל ההתייקרות של ההובלות והמכולות כתוצאה מהמצב המלחמתי והחות'ים, לא רצינו לגלגל את העלויות בהוצאות היבוא על הצרכן”.
אם מתמקדים בחודש החולף, יולי, שבו החלה הרכישה לשנת הלימודים הקרובה, הרי שלדברי שבתאי, “בדרך כלל חודש זה מתאפיין יותר בקניות של תלמידי בתי הספר היסודיים, ואילו באוגוסט רואים יותר נוער, אבל זה לא חד־ משמעי”, היא אומרת ומוסיפה, ש”במהלך יולי היינו ביחס לשנה שעברה בצמיחה של כ־10% מבחינת מספר הלקוחות שהגיעו וביצעו רכישה. אני חושבת שאנשים מבינים שיש איזו התרחשות בעניין הסחורה בגלל בעיות ההובלה, אבל כאמור אני יכולה להרגיע ולהגיד שבקרביץ יש סחורה”.
מבחינת תכולת סל החזרה ללימודים, מציינת שבתאי, “רואים שהסל קטן יותר, אבל יש בו פריטים יותר איכותיים, ופחות מוזלים. למשל, במקום לקנות ארבע חבילות של דבק סטיק, קונים שתי חבילות איכותיות. לקוחות רוצים ללכת על האיכות, אבל לא יכולים להרשות לעצמם לקנות בהפרזה או לכל השנה. אני יכולה לשער שאולי אחת הסיבות לכך היא חוסר הוודאות הקיים כרגע. קונים את האיכות, אבל כאמור הסל יותר שקול. כמו כן, לא יודעת אם יש לכך קשר מיוחד למלחמה, אבל עכשיו רואים גם יותר קנייה של מחשבים וטאבלטים”.
גם ברק חש כי השנה לקוחות מקדימים לקנות. “אנחנו מחזיקים ברשת הסטוק כל השנה ציוד משרדי, ובעונה כמובן מעבים זאת, נותנים למוצרים הללו שטח נכבד בחנות”, הוא אומר. “בכל שנה אנו מתחילים את ההקמה של חזרה לבית הספר בסניפים באמצע יולי, ואילו השנה, בגלל המלחמה, צפינו שאולי אנשים ירצו לזרז את הקניות והקמנו זאת כבר בתחילת יולי.
“יש רוחות של מלחמה כוללת ברקע, ואמרתי לעצמי שבטח אנשים ירצו להצטייד מהר, כי לא יודעים מה יהיה עוד חודש. מסתבר שלא טעיתי. יש עליה משמעותית מיולי שנה שעברה, שגם אז היינו בשיא שלנו. ביולי הנוכחי הרגשנו עליה של כ־30% ברכישת ציוד לבית הספר לעומת יולי אשתקד”.
לא קמח או ביצים
ומה לגבי רכישות ברשת? “יש לנו אתר סחר מקוון, ואם תפרוץ מלחמה כוללת, אז אני מאמינה שבמקרה הצורך - נוכל לתת פתרונות לכל מקום בארץ תוך 3־5 ימי אספקה. יש לנו המון מלקטים ומערך חזק באונליין”, מציינת שבתאי.
“עונת החזרה לבית הספר נמשכת חודשיים, אז קשה עדיין לסכם, אבל גם אנחנו במקס סטוק מרגישים שהתנועה החלה מוקדם יותר מהרגיל”, מוסיפה עירוני. “אבל קשה לי להאמין שיש לכך קשר למלחמה, כי לא מדובר כאן באוכל, זה לא קמח או ביצים, שאנשים חוששים שייגמר ולא יהיה. אם אני מנסה לחשוב על הסיבה לכך, אז אולי זה קורה מפני שאנשים יותר נמצאים בארץ. בדרך כלל, ביולי אנשים תמיד אורזים וטסים לחו”ל. עכשיו יותר נמצאים בבית, אז יאללה, הולכים ועושים את הקניות”.
לעומת התנועה הערה בחודש יולי בכל הקשור לחזרה לבית הספר, מודה פאר יגרמן כי אצלם המגמה הייתה דווקא הפוכה: “אומנם שיא העונה מתרחש באוגוסט, אבל ביולי ראינו דווקא קיטון ברכישת ציוד לבית הספר לעומת שנים עברו, כאשר הקניות התרכזו בעיקר בילדים שעולים לכיתה א’, שזה אירוע מרגש וחגיגי וציון דרך עבורם. סביב זה אכן התרחשו הקניות של הסבא והסבתא וההורים. וכך גם לגבי ילדים שמתחילים עכשיו גנים מחפשים תיקי גן, בקבוקים, קופסאות אוכל, מפיות ועוד”.
"לכן השנה קנו פחות ציוד, אבל לעומת זאת אנחנו כן רואים בטויס אר אס גידול בקניית חוברות עבודה, משחקי התפתחות, ערכות הכנה לכיתה א’, ואנחנו מוכרים אותם במחירים מאוד אטרקטיביים. אולי אנשים טסים עכשיו פחות לחו”ל וכתוצאה מכך ההורים מעסיקים את ילדיהם בבית יותר באמצעות חוברות עבודה ומשחקי התפתחות”.
“כולם חוזרים ללימודים"
ברשת מקס סטוק המותג הפרטי SKWEEK מציע מאות פריטים (החל מ־1.50 שקלים למארז של שש עפרונות צבעוניים ועד 169 שקל לילקוט אורתופדי עם קלמר תואם); וברשת הסטוק, מציעים בין היתר, ליין רחב של מוצרים בצבעי פסטל, שהיה קיים באופן מינימלי בשנה שעברה ועכשיו התרחב מעל ל־100 פריטים שונים, ביניהם מחברות, עטים, יומנים, אוגדנים, קלמרים, קלסרים, מחדדים, בקבוקי שתייה, ועוד (מ־2 שקלים ועד 59.90 שקל).
ואולי כדי לעורר קצת אופטימיות בימים לא פשוטים אלה, בקטלוג רשת הסטוק לקראת תחילת שנת הלימודים מככבים השנה ילדים מפונים מהצפון והדרום, כשהמסר לדברי ברק הוא ש”כולם חוזרים ללימודים”.