פיתוח תשתיות ואנרגיה לאומיות מהווה אבן יסוד בהנעת הכלכלה והביטחון של ישראל. בימים שבהם המדינה מתמודדת עם אתגרים ביטחוניים וכלכליים כאחד, תופסת ועידת התשתיות, האנרגיה והתחבורה של ישראל לשנת 2024 תפקיד מרכזי.
הוועידה, שתתקיים ב-29 בספטמבר בתל אביב, תאגד תחת קורת גג אחת בכירים מהממשלה ומהמגזר הפרטי, במטרה לנתח את האתגרים המרכזיים ולעסוק בפתרונות שנרקמים בימים אלה לשיקום הכלכלה בעקבות מלחמת חרבות ברזל. הוועידה תשודר באתר מעריב, וואלה וג'רוזלם פוסט, ובעמוד הפייסבוק של מעריב.
יחד, הם ידונו באסטרטגיות ובמדיניות הנדרשות לשיקום ולפיתוח המשק בעידן שלאחר המלחמה, תוך התמקדות בהשפעות ארוכות הטווח על החברה הישראלית ועל ביטחונה הכלכלי.
בוועידה יעמדו על הפרק נושאים מגוונים בעלי חשיבות לאומית, בניהם תכנית המטרו של גוש דן, והשפעת המלחמה על תקציביה ועל לוחות הזמנים שלה. בין השאלות המרכזיות שיבחנו במהלך הדיונים: האם התוכנית תצא לפועל כמתוכנן, והאם ישנם תקציבים זמינים להמשך העבודה.
כמו כן, יושם דגש על התוכנית הלאומית להשקעות באנרגיה ובפיתוח תשתיות ומקורות מים בשווי של 40 מיליארד שקלים. הוועידה תבחן לאן יופנו התקציבים, אילו חברות יזכו במכרזים ומהם לוחות הזמנים לביצוע, וכן כיצד התוכנית תשפיע על הצרכן הממוצע בישראל.
נושאים נוספים שיידונו כוללים את דרכי המימון האפשריות להשקעות תשתית באמצעות גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה וחברות ביטוח. הרפורמה במשק החשמל תעסוק בהטמנת קווי מתח עליון, הקמת מאגרי אגירת חשמל ותחנות כוח המונעות באנרגיה ידידותית לסביבה.
הוועידה תבחן גם את האם חזון בן-גוריון לפיתוח הנגב מתממש, עם הקמת עיר הבה"דים והעתקת פעילות חברות הייטק לערים כמו דימונה. נושאים נוספים כוללים את הפרטת הנמלים והשפעתה על יעילות הטיפול במטענים, שימוש במשאבי הגז הטבעי לקידום מדיניות חוץ, בכללם פרויקט ההרחבה של מאגר לוויתן ותרומתו למשק הישראלי, המעבר לתשתיות רכבים חשמליים, ואת הפתרונות לגודש בכבישים העמוסים של ישראל.
ועידת התשתיות 2024 צפויה להיות אירוע מכונן עבור מדינת ישראל, אשר תספק מענה לשאלות קריטיות הנוגעות לעתיד המדינה ותניח את היסודות להמשך צמיחתה בעשורים הקרובים.