מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.3%: עלייה במחירי הירקות וההנעלה

מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר עלה ב-0.3% - הרבה מעל לצפוי. הפלפלים עלו ב -15.0% והעגבניות ב- 8.8% . עם זאת, בשיעור שנתי המדד ירד ב-0.3%

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
עגבניות מלפפונים
עגבניות מלפפונים | צילום: מרק ישראל סלם

מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר עלה -0.3 אחוז בהשוואה לחודש ספטמבר 2014, הרבה מעל המצופה . עליות מחירים נרשמו במיוחד בירקות טריים:  עליה של 14.4% במחיר המלפפונים, של 8.8% במחיר העגבניות, ועלייה במחיר ההלבשה וההנעלה. מחיר שומות הבניה, קרי עלות הבניה עלתה ב 0.3%.

ניתן להגדיר את המדד כמדד עונתי שכן עליית מחיר הפלפלים והעגבניות היא עונתית וגם העלייה במחיר ההלבשה וההנעלה היא עונתית. מתחילת השנה המדד הכללי נותר ללא שינוי, המדד ללא ירקות ופירות והמדד ללא אנרגיה עלו ב-0.1 אחוז, כל אחד. המדד ללא דיור ירד באחוז אחד.

בשנים עשר החודשים האחרונים (אוקטובר 2014 לעומת אוקטובר 2013), המדד הכללי ירד ב-0.3 אחוז, המדד ללא דיור ירד ב-1.1 אחוזים, המדד ללא אנרגיה ירד ב-0.2 אחוז והמדד ללא ירקות ופירות נותר ללא שינוי.

חודשי החורף מאופיינים בדרך כלל במדדים נמוכים, והכוונות של שרים בכירים ופוליטיקאים מכל גווי הקשת, להצטייר כמובילי מהליכים של הורדת מחירים, יובילו למדדים שליליים בחודשים הקרובים. סביר מאד שבנק ישראל יאלץ להתמודד שוב בעוד מספר שבועות עם אינפלציה הנמוכה משמעותית מהיעד , כאשר מגוון הכלים העומדים לרשותו בתחום הריבית כמעט והסתיימו".

ואילו עוזי לוי, אנליסט בכיר, בבית השקעות אינפיניטי אומר שעליית המדד מותן מי התפתחויות גלובאליות שכן , "מאז יוני השנה, מחיר הנפט בעולם איבד כ-25%, מחיר החיטה והגז איבדו כ-13%, ולמעשה בראייה כוללת מדד הסחורות העולמי - CRB, איבד כ- 7.5%.

לירידת מחירי הסחורות בעולם סיבות מאקרו כלכליות שונות ומגוונות, אשר משפיעות על רמת המחירים המקומית. שינויים אלה הינם אנטי אינפלציוניים וקשה לראות בטווח הנראה לעין עליה בשיעור האינפלציה".

תגיות:
מדד המחירים לצרכן
/
צרכנות
/
עגבניות
/
מלפפונים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף