יצאו גברים

לא רק נשים: גם הגברים מכריזים מלחמה על הפרסומת האחרונה של גולדסטאר, שמתהדרת בסלוגן "תגיד תודה שאתה גבר", ומבהירים: "המאבק לשוויון הוא של כולנו"

כרמית ספיר ויץ צילום: מעריב אונליין
מעריב אונליין - זכויות יוצרים
מעריב אונליין - זכויות יוצרים | צילום: מעריב אונליין
4
גלריה

52 שנה לאחר צאת הפרסומת הזו, הרשת גועשת. הפעם בעקבות פרסומת חדשה של גולדסטאר, שממשיכה את הקו הקריאייטיבי של המותג בשנים האחרונות אשר פונה לקהל יעד גברי עם סלוגנים כמו ״תשתחרר גבר״. בפרסומת מלשבת בפינת השולחן, שמא לא יתחתנו בשבע השנים הקרובות), יצא יובל אברמי, גולש כעוס, בפנייה לחבריו בפייסבוק וכותרתה: ״למה אנחנו כגברים צריכים להפסיק לשתות גולדסטאר״. ״גולדסטאר זו אחלה בירה, אבל יש איתה בעיה״, כתב אברמי. ״גולדסטאר כמותג החליטה שהיא פוגעת בנשים כחלק מהאסטרטגיה השיווקית שלה. הקמפיין 'תגיד תודה שאתה גבר', מעין 'ברוך שלא עשני אישה' גרסת 2015, פוגע בחברות, באחיות ובאמהות שלנו. כי בסופו של דבר, איך שלא תסובבו את זה - הוא אומר שנשים הן לא רק שונות מגברים. הן פחות מגברים. וזה פשוט לא בסדר״.



״אין ספק שקמפיין גולדסטאר מצליח להמאיס את עצמו שנה אחר שנה״, טוענת יו״ר ארגון נעמת גליה וולוך. ״יחד עם זאת, אני מרגישה שהשנה הם חצו את הקו האדום ולציבור הישראלי פשוט נמאס. אני זוכה למבול של פניות, רבות מהן אגב מגיעות מגברים, שבאים ואומרים בצורה ברורה: אני לא מתכוון לרכוש מוצר שמנסה לבזות את אשתי/אמא שלי/אחותי. אני חושבת שאנחנו בהחלט יכולות להיות מעודדות מהתמיכה הגברית נגד גולדסטאר, ולא נותר לי אלא לקוות שגם במשרדי טמפו ישכילו להבין שזאת פשוט לא הדרך״.


המחאה הנוכחית נגד גולדסטאר מתחוללת על רקע השינוי היחסי שחל בייצוג הנשים בפרסומות במרוצת השנים: מפסיביות לאקטיביות, מחיוך להחמצת פנים, מצייתנות להעצמה. ״התמורות הללו לא ביטלו בהכרח את העובדה שגם במאה ה-21 'בנות סקסיות', בעיקר עם בוא הקיץ, משמשות שחקניות בסרטי פורנו רך בפרסומות שונות של גלידות״, אומרת פרופ' ענת פירסט מבית הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה. ״אנחנו הנשים חייבות בעידן הנוכחי להיות שוות בכוחנו החברתי-כלכלי לגברים, אולם כדי לא לערער את הסדר הפטריארכלי, אנחנו צריכות להיות גם סקסיות - רזות, חשופות, מנותחות, ולהמשיך להיות עסוקות ביחסים אישיים ואמהות. לכן אנחנו נשתה בירה, אך לא נשב בקצה השולחן כי אנחנו צריכות להינשא, נבוא במיטב מחלצותינו לתפוס חתן במקומות הבילוי השונים, וכמובן אנחנו חייבות להיות אמהות כי בסופו של יום זה ייעודנו האמיתי. ומה נגיד על נשים מבוגרות? נשים בגילי נעדרות מהמרקע אם הן לא ממש מבוגרות ומפרסמות חיתולים שמא יברח להן שתן. בעידן הפוסט-מודרני הכל נאמר בקריצה ובהומור של כאילו. האומנם?״.

אך האם למחאה נגד פרסומות מסוג זה יש כוח אמיתי? ״טמפו צריכים להיות מאוד מוטרדים״, טוען יוסי בר אל, מומחה לשיווק. ״גולדסטאר הולכת על הקו של האדרת גברים, וכתוצאה מזה פגיעה בנשים - בין אם במישרין ובין בעקיפין. מסוף שנות ה-70, כמעט כל הפרסומות שלהם היו בוטות, מכוונות לגברים עם זלזול ישיר או קריצה כלפי נשים שנראות פחותות כבוד וחסרות הערכה. אין דבר כזה, בירה לגברים. יצירת בידול באמצעות מגדר באופן בוטה כזה היא לא רק לא נכונה, היא גם לא לגיטימית בעולם שבו אנחנו חיים״.

תגיות:
פרסומות
/
שוביניזם
/
חרם על גולדסטאר
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף