תחילתה של תביעת ביטוח היא במקרה ביטוח. מקרה זה יכול להיות תאונת דרכים באשמתכם או באשמת הצד השני, גניבה של הרכב או פגיעה בהולך רגל. בכל אחד מהמקרים הללו חשוב לתעד את ההתרחשויות. אם הרכב נגנב חשוב להודיע מיד גם למשטרה. במקרה של תאונה ללא נפגעים (נזק לרכוש בלבד) חשוב להרחיק את הרכבים מנתיבי הכביש ולהחליף את פרטיכם עם פרטי הנהג השני.
את תביעת הביטוח חשוב להגיש מוקדם ככל האפשר לאחר התרחשות התאונה. יש לצלם את החלקים שנפגעו בכל רכב (אל תוותרו על צילומי הרכב השני על מנת שנהגו לא יוכל לטעון לאחר מכן שגרמתם לנזקים נוספים). לאחר מכן יש לקבל את פרטי הנהג, להעתיק את פרטי לוחית הרישוי, לבדוק כי לנהג השני יש פוליסת ביטוח בתוקף (כדאי לבדוק אם יש לו ביטוח מקיף) וכן לבדוק את פרטי רישיון הנהיגה שלו.
בעבר, על מנת להגיש תביעה לחברת הביטוח היה צריך להפגש באופן אישי עם סוכן הביטוח או להתקשר אליו. להגיע לפגישה ובה לתאר את הגורמים לתאונה, תוואי הדרך ונתונים נוספים. כיום, חברות רבות מאפשרות להגיש את התביעה ישירות מהטלפון הנייד באמצעות אתר אינטרנט המותאם לסלולר או אפליקציה. ניתן להעלות תמונות של הנזק בזמן אמת, להעלות את פרטי הנהג השני, רישיון הנהיגה שלו, מספר לוחית הרישוי ופרטי פוליסת הביטוח שלו.
בחלק מהמקרים לא ניתן לתקן את הרכב. חברות הביטוח מגדירות נזק של 50%-70% כטוטאל לוס – או אובדן מוחלט של הרכב. במקרה כזה, אם הפוליסה שלכם כוללת רכב חלופי תוכלו לזכות לרכב שכור עד ליום שבו תקבלו את הכספים על מנת לרכוש רכב חדש. תביעת טוטאל לוס תקבע על פי הערכת השמאי במוסך ולאחר אישורה יחל תהליך קבלת הפיצוי.