פסגה בדאבוס: השווקים עקבו השבוע אחרי הפורום העולמי הכלכלי שהתקיים בדאבוס. עם הנושאים הבוערים נמנו הגלובליזציה, האטת הצמיחה בסין, הברקזיט והשבתת משרדי הממשלה בארה"ב. המדדים עלו וירדו בהתאם לזרם הידיעות מזירת המקרו והמיקרו (הדוחות). הדולר והנפט נסחרו ללא שינויים בולטים, קרן המטבע הבינלאומית הורידה את תחזית הצמיחה העולמית בפעם השנייה בשלושת החודשים האחרונים, וחששות המשקיעים קיבלו גושפנקה רשמית.



התקדמות בשיחות: השבתת משרדי הממשלה בארה"ב (שבוע חמישי) משבשת את הפעילות התקינה של חלקים נכבדים בכלכלה. לפי ההערכות האחרונות, אם היא תימשך עד מרץ, יהיו לכך השלכות על הצמיחה ועל הדולר ועולה הסבירות להפחתת דירוג האשראי של ארה"ב. מנגד, סימן מעודד בהחלט הוא הצהרת דונלד טראמפ מהערב על סיום ההשבתה באופן זמני - עד ל-15 לפברואר - בתקווה שעד אז יגיעו הרפובליקנים והדמוקרטים להסכם סופי שיסיים את השביתה. 



בזירת סחר החוץ, בעוד המשקיעים קיבלו איתותים אופטימיים מהבית הלבן לגבי התקדמות בשיחות הסחר עם סין, מהגורמים הרשמיים עולה כי נושא הקניין הרוחני, שנותר סלע המחלוקת בין שני הצדדים, עלול לסכן את ההסכמות בשאר התחומים. ארה"ב דורשת מבייג'ינג להפסיק לסבסד סוד חברות הסייבר, לאכוף את חוקי הקניין הרוחני ולבטל את תמיכתה בענפי הטכנולוגיה הרלוונטיים ל"סין 2025".



הלבנת הון? הבנק הפדרלי בארה"ב בוחן את מעורבותו של דויטשה בנק בעסקאות חשודות של העברת מיליארדי דולרים מדנסקה בנק, הבנק הגדול בדנמרק. ייתכן שהפרשה תתפתח לשערוריית הלבנת ההון הגדולה ביותר אי פעם. בשלב הזה החוקרים מנסים לגלות אם החטיבה האמריקאית של דויטשה בנק עקבה בצורה הולמת אחר העברות כספים מהסניף האסטוני של דנסקה.



מעדכנים תחזיות: עונת הדוחות לרבעון האחרון של 2018 נמשכת ובד בבד עם פרסומם, האנליסטים מעדכנים את התחזיות ל־2019. הצפי לגידול ברווח למניה של S&P500 ב־2019 ירד וכעת הוא עומד על כ־6% בלבד. זאת אחרי כ־22% ב־2018.



ענקית המחשוב IBM הציגה דוחות טובים לרבעון הרביעי, כאשר עקפה את התחזיות המוקדמות של האנליסטים וסיפקה תחזית להמשך שעולה על התחזיות של השוק. גם קומקאסט, פרוקטר אנד גמבל וקארפור הציגו דוחות חיוביים.



ובינתיים באירופה: המזכיר הבריטי לענייני סחר חוץ, ליאם פוקס, הבהיר בדאבוס כי ברקזיט ללא עסקה היא אפשרות טובה יותר מהפרת תוצאות משאל העם. יצוין כי עשרה שבועות בלבד נותרו עד המועד האחרון ליישום הברקזיט, ודחייתו תאפשר להגיע בסופו של דבר להסכם עם האיחוד האירופי.



מהאיחוד האירופי נשמעים קולות של פשרה, וכנראה שהמנהיגים האירופאים ילכו לקראת בריטניה וידחו את המועד המתוכנן של התנתקות השווקים. בינתיים, כמות מזומנים גדולה עוזבת את הממלכה, אך השכר והתעסוקה מעידים על שוק עבודה רותח.



מדד אמון המשקיעים בגרמניה רשם שיפור ניכר מתחילת השנה. בעוד ערכו נותר שלילי, כלומר מספר הפסימיים עולה על מספר האופטימיים, המשקיעים סבורים כעת שהייצור התעשייתי ישתפר בחצי השנה הקרובה. אחרי שנה מטלטלת, הכלכלה צפויה להתאושש במהלך 2019. גם ההערכות לחתימת הסכם סחר בין ארה״ב לסין צפויות לתרום למגמה. ובצרפת, הנשיא עמנואל מקרון הודיע כי לא יוותר על הרפורמות, על אף גל ההפגנות של האפודים הצהובים.



הבעיה הסינית: נתוני מקרו על כלכלת סין שהתפרסמו השבוע העידו על כך שמאמצי הממשלה לסייע לכלכלה מתחילים לתת פרי. רכיבי הצריכה וההשקעה הגולמית הפגינו חוסן, אם כי קצב הצמיחה בתוצר התמתן ל־6.4%. סין משנה את מודל הצמיחה שלה, מצמיחה מוטית יצוא והשקעות, לכלכלה מובלת צריכה. אולם אף שהמהלך עצמו חיובי, היא צוברת חובות שמאיימים על יציבותה.



הכותבת היא מנהלת מחקר מדדים בקסם אקסלנס