בצל המתיחות הביטחונית והשקט המתוח תושבי שדרות חזרו למרכז המסחרי, והחניות שנשארו סגורות אמש פתחו את שעריהן יחד עם ביקורת על הקושי בקבלת פיצוי בימים שהם נותרים סגורים. אחד מבעלי העסקים אמר ל"מעריב": "אין לנו פריווילגיה להישאר סגורים, בסוף אף אחד לא יפצה אותנו. אנחנו מנסים לשמור על שגרה".

"עצוב לראות שהכל שומם": שדרות התרוקנה מאדם לאחר הירי, החנויות נסגרו

שמעון אלחרט, הבעלים של קפה גרג במרכז המסחרי בשדרות, סיפר: "אני סגור כבר שלושה ימים. אנחנו עוברים ימים לא פשוטים. חשוב לי שהמדינה תייצר מנגנון שיפצה את העסקים ישירות. אל תתנו לי כבעל עסק לממן את הסכסוך, כל תשעה חודשים יוצאים לסבב ואני צריך לממן את זה. גם בממשלת השינוי הבטיחו לפצות ישר אחרי מבצע עלות השחר, אבל הפיצוי הגיע רק לפני שבועיים. יש מסעדנים שלא קיבלו החזר עד היום. מי שלא השאיר כסף בצד לימים כאלה לא ישרוד. הפיצוי לא מספיק, אבל הוא מספק. המדינה יכולה לעזור לנו יותר".

מרכז מסחרי בשדרות (צילום: ארנולד נטייב)
מרכז מסחרי בשדרות (צילום: ארנולד נטייב)

בעלי מסעדת "בשרים 34" בצומת גבים סיפר: "אני לא טייקון, אני לא נוסע במרצדס. אם תבנה על המדינה אתה תגווע מרעב. אני סגור מתחילת המבצע, אני רגיל לזה, זה כבר הסבב ה-14 שחוויתי וכל פעם המצב אותו דבר וכלום לא משתנה. עדיין לא קיבלתי את הפיצוי ממבצע 'עלות השחר' וכבר עוד סבב ושוב לעבור בבירוקרטיה. כל הפוליטיקאים שקרנים וצבועים. זורקים אותך משמאל לימין ולא מקבלים את מה שמגיע לך. הכי מכעיס אותי שרשויות המס יוצאים מנקודת הנחה שאתה גנב ואתה צריך להוכיח אחרת. הם עושים את כולנו רמאים ושקרנים".

בר, מנהלת סניף בחנות במרכז המסחרי בשדרות, שיתפה בתחושות: "המצב הוא רגיל, זאת שגרה שחוזרת על עצמה בכל כמה חודשים. למרות הדיווחים על הפסקת אש, אנחנו לא מזהים הרגשה שונה בקרב הלקוחות מבחינת הכמות. ברגע שיש הפסקת אש, הם רוצים לסיים את מה שנשאר להם במטח האחרון, על מנת לעשות סיומת גדולה לסבב. בתור מנהלת חנות, ובכלל בתור בן אדם, אני לא יכולה להכריח אף עובד שלי להגיע למצב שהוא מגיע לעבודה בפוסט טראומה, כולנו פה בפוסט טראומה כי גדלנו בסביבה הזאת. סגרתי אתמול סגרתי מוקדם, כשהייתי בכניסה לשדרות תפס אותי הירי של המטח הראשון, וככה אנחנו חיים - תיסע הביתה עם המטח הזה ותגיע לעבודה ביום שאחרי, אחרי שכל הלילה ירו עליך. כל עוד המדינה לא סגרה אותנו, אז ממה שאני יודעת, אנחנו לא זכאים לפיצויים".

תקיפת צה"ל בעזה. באדיבות דובר צה"ל