חרף כל דברי הביקורת, הוועדה המוניטרית העלתה היום (שני) בפעם העשירית ברציפות את הריבית ב־0.25% ל־4.75% לשנה. ריבית הפריים (הריבית הבסיסית) תגיע ל־6.25% לשנה, ויחד עם התוספות האחרות הריבית על המינוס תחצה את ה־10% בשנה.

בפעם התשיעית ברציפות: בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.25%
ישראל מתייקרת: מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל עלה ב-0.8%

בעוד על המינוס גובים ריבית דו־ספרתית, על יתרות זכות בפיקדונות לחודש מקבלים מהבנקים ריבית עלובה של 1%־1.5% בשנה. העלאת הריבית היא העשירית ברציפות מאפריל 2022. הריבית תעלה מאחר שהאינפלציה אינה מתכנסת לקו היעד (3% בשנה). לאחר פרסום מדד אפריל, האינפלציה בקצב של 5% בשנה.

הריבית עלתה מסיבה זו, מחשש שהציפיות לאינפלציה יעלו בגלל גל עליות המחירים האחרון והיות שנתוני המשק הישראלי חזקים מספיק (והדבר ניכר בעיקר בתחום נתוני התעסוקה, שם שיעור האבטלה ירד ל־3.6%).

בעקבות העלאת הריבית הנוספת, מסר נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, כי ״כלי הריבית מיצה את עצמו. הגיע הזמן שהממשלה תכניס את היד לכיס ותפחית עלויות שבשליטתה. ממשלת ישראל היא המונופול הדורסני ביותר, שגורמת ליוקר המחייה ויוקר עשיית עסקים יוצאת דופן בהשוואה לכל מדינה בעולם. על מנת להפחית את יוקר המחייה, על הממשלה לנקוט בצעדים אקטיביים ולתרום למאמץ המשותף. זאת באמצעות הורדת רמות המחירים במשק על ידי הרגעת מחוללי האינפלציה בתעריפי הארנונה, החשמל והמים״.

"אלפי עסקים קטנים יקרסו נוכח העלאת הריבית הבלתי פוסקת במשק. כך מזהיר יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשיה. "עליית הריבית במשק אינה מצליחה להביא לבלימת עליות המחירים במשק עד כה. המשך מגמה זו נוכח האקלים הפוליטי הרגיש, בצד היעדר תכנית ממשלתית ברורה התומכת ביציבות המחירים במשק, מגביר את אי הודאות ורמת הסיכון בה נתונים עסקים רבים במשק". לדברי אלקובי, בשנה האחרונה גדלו עלויות המימון של העסקים הקטנים בסכום של שמונה מיליארד שקלים. זאת בצד פיגור בתשלומי לקוחות, הידוק האשראי וצמצום מרכיב ניכיון הצ'קים על ידי המערכת הבנקאית. ״המשמעות הבלתי נמנעת היא פגיעה בכושר ההישרדות של אלפי עסקים קטנים וקריסה של חלק מהם״, הוא מסכם.