ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה התכנסה היום (שני) לראשונה, זאת לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על הקמתה. בפתח הישיבה, האשים כי "היצרנים והמפיצים איבדו את הבלמים". פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי ויו"ר ועדת טרכטנברג לשעבר, שוחח עם ענת דוידוב בתוכניתה ב-103FM, והתייחס לדברים. 

נתניהו תוקף בוועדת יוקר המחייה: "היצרנים והמפיצים איבדו את הבלמים"
זינוק חד במחירי המזון: אלו המוצרים שעולים לנו יותר החל מהשבוע

"בעיית יוקר המחיה נמצאת איתנו זמן רב. מה לעשות אנו יודעים. להקים ועדת שרים לעניין זה לעג לרש. זה עצוב, כואב לי לראות שכך נוהגים", ביקר בחריפות.

עוד הוסיף: "ועדת שרים באופן כללי יכולה אולי לסייע ביישום של תוכנית מסודרת, מפורטת ומקצועית שמוגשת אליה, היא לא מסוגלת להגות ולגבש תוכנית. רק לכנס את הוועדה זה נורא קשה. הוועדה במתכונתה לא תתכנס עוד פעם, אולי עוד חודשיים במשהו חגיגי או תקשורתי". 

טרכטנברג ביקר את ההרכב המורחב שבו התכנסה הוועדה: "אם בכלל היה מקום לוועדת שרים, היו צריכים להיות חברים בה רק שר האוצר, הכלכלה והמשפטים. להקים ועדה כזאת בהרכב כזה רק כדי להתחיל לחשוב מה עושים? נו באמת. אני רוצה להאמין שנתניהו מבין שבעיית יוקר המחיה היא בעיה קשה, שתפגע בו ובקואליציה פוליטית. היו מספיק ועדות, יודעים מה צריך לעשות, לא צריך עוד ועדה, צריך את הנחישות ואת הרצון לפעול. לפעול אל מול כוח חזק בענפים מסוימים". 

מנואל טרכטנברג (צילום: פלאש 90)
מנואל טרכטנברג (צילום: פלאש 90)

לסיום, ניסה להצביע על סוגיות התחבורה והדיור כמשפיעים ביותר בהתמודדות מול יוקר המחיה: "התחבורה והדיור הם שני הסעיפים הכבדים ביותר בסל הצריכה של כל משפחה בישראל. הם ביחד יותר מחצי מההוצאה. בתחום התחבורה, ממשלות לדורותיהן העדיפו את הרכב הפרטי על פני התחבורה הציבורית, כי ענף הרכב הוא פרה חולבת של מיסים והכנסות. בתחומים שהם באחריות המדינה באופן מלא, צריך לזהות את הבעיה ולפעול כדי להגן על האזרחים".