נגיד בנק ישראל נקט היום בצעד לא שגרתי ושיגר מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתב מוחה הנגיד על הצעת החוק שתחייב את הבנקים לשלם ריביות על פיקדונות ויתרות זכות - ואף מתיימרת לקבוע ריבית מינמום אותה ייאלתו לשלם.

בעקבות נזיפת הנגיד: הבנקים מקפיצים את ריבית הזכות על היתרות בעו"ש

פרופ' אמיר ירון סוקר במכתבו את הצעדים אותם דרש מהבנקים לעשות ומוסיף כי אלה מצדם נערכים להגשת תכניות שישנו את הגישה לריביות.

למרות שדרש זאת מראשי הבנקים, מביע הנגיד התנגדות נחרצת לחוק וכותב: "אני מתנגד נחרצות להתערבות בתמחור המוצרים הבנקאיים ולקביעת מחיר אחיד" לדברי הנגיד, מצב זה רק יפגע בתחרות, שכן הוא יגרום לבנקים להתכנס סביב המחיר שייקבע כמינמום בחוק.

האיום - והמילכוד של נתניהו

אך אין זה הנושא היחיד שמעורר את זעמו של פרופ' ירון בהצעת החוק, שכן באחד מסעיפיה נכתב כי קביעת הרבית המזערית על העו"ד על ידי נגיד בנק ישראל, תהיה כפופה לאישורו של שר האוצר. כאן הנגיד מסיר את הכפפות ומודיע לראש הממשלה כי מחבינתו מדובר "פגיעה חמורה ביותר בעצמאותו של בנק ישראל וביכולתו לנהל את המדיניות המוניטארית".

יש לציין שאופן הניסוח של המכתב מחשק מעט את ראש הממשלה, שכן נתניהו כבר הצהיר בעבר, לרוב לאחר התקפות של חברי קואליציה על הנגיד, כי הוא מחויב באופן מלא לעצמאותו המוחלטת של בנק ישראל. התחייבות ברוח זאת אף העניק לסוכנויות הדירוג השונות. לפיכך יש לראות איך ינהג עתה ראש הממשלה, שכן הצעת החוק האמורה זוכה לתמיכה רחבה גם בקרב חברי ממשלתו וסיעות הקואליציה.

על יוזמי החקיקה האמורה נמנים גם יו"ר של ועדות הכספים והכלכלה, ח"כ משה גפני וח"כ דוד ביטן.