שר התקשורת שלמה קרעי דיווח אתמול על זכיית החברות במכרז השני להפעלת דור 5 בסלולר. במקביל נקבע כי ייסגרו תדרי דור 2 ו־3 המיושנים, למרות החלטת הממשלה להשאירם למען החרדים. השינוי נועד לפנות תדרים חדשים לדורות המתקדמים. ועדת המכרזים החליטה כי הזוכות במכרז השני יהיו שלוש חברות הסלולר הגדולות - פלאפון, פרטנר וסלקום.

חברת התקשורת בזק, בעלת השליטה בפלאפון, דיווחה אתמול לבורסה על הזכייה ותנאיה. תשלום הזיכיון לכל אחת מהחברות יהיה 520 אלף שקל לרצועת שידור. במקביל הודיעה פלאפון שתאפשר לסטארטאפים בתחום הטלקום להתנסות בשכבת התדרים החדשה והמהירה. החברה שואפת להגיע למיליון מנויי דור 5 עד סוף השנה.

התדרים מאפשרים גלישה במהירויות גבוהות להפעלת רשתות פרטיות ברובוטיקה, רכבים אוטונומיים, אצטדיונים, בתי חולים, מפעלי תעשייה ואוניברסיטאות ובאזורים צפופים שבהם יש ריכוז גבוה של משתמשים. ליבת הרשת תושק ב־2024 בשיתוף אריקסון העולמית.

מנכ"ל פלאפון אילן סיגל: "פלאפון הייתה הראשונה בישראל להציג את הדור החמישי, ואנחנו גאים להמשיך ולעמוד בחזית הטכנולוגיה ולאפשר לחברות הזנק לקחת חלק בשדרוג התשתיות וליהנות מביצועים טובים יותר, איכויות גלישה ופתרונות חדשניים שטרם נראו כמותם".

משרד התקשורת יקצה לחברות הסלולר הזוכות תדרים מתקדמים בהיקף 800 מגה על תדר בתחום 26 ג'יגה הרץ. המכרז נועד לקדם את השמירה על התחרות, כמו גם קידום תחרות טכנולוגית בתשתיות ושירותי דור 5 לרווחת הציבור ולהגברת הפריון המשקי.

רשתות דור 5 נפרסות בישראל החל משנת 2020. בימים אלה יש שדרוג של הרשתות באמצעות הציוד המשדר, ליבות הרשת והטמעת יישומים מתקדמים. הוספת התדרים תחזק ותגדיל את היכולות הטכניות של חברות הסלולר, ותתאפשר פריסת תקשורת גם מעבר לקו הירוק.

קרעי: "החזון של 'ישראל מתחברת' מתקדם צעד נוסף. המכרז השני יקדם את ישראל לחזית הבמה הטכנולוגית העולמית. בזכות הדור החמישי, הציבור יזכה לתשתיות מתקדמות, ערים חכמות ותחרות טכנולוגית. היינו חייבים לסגור פערים שהורישו לנו".
עוד הוסיף השר כי "אנחנו מקדימים את הקמת התשתיות (הקצאת התדרים - י"ש) לפני היישומים. זו בשורה שתוביל לשדרוג רשתות הסלולר, קידום טכנולוגיות וחדשנות ושירות איכותי".