צידה הדרומי של תל אביב ניזוק והתמלא אתמול בזכוכיות מנופצות, בזבל זרוק, ברהיטים שבורים ובדמם של 176 פצועים כתוצאה מהעימותים הקשים בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתראה בעת הפגנת מבקשי המקלט נגד הפסטיבל של השגרירות במדינה. 

כמו בסרט מלחמה: כך נראית תל אביב ביום שאחרי הכאוס וההתפרעויות | צפו בתמונות 
לאחר המהומות האלימות: האם לממשלה יש בכלל סמכות לגרש אריתראים?

יו"ר איגוד המסעדות, שי ברמן, שוחח הערב (ראשון) עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס לנזקים הגדולים שספגו העסקים שנקלעו לעימותים. "קודם כל, מראות אתמול היו באמת קשים לצפייה וקשים לעיכול, אני חושב שאותנו, מי שמכיר את הסיפור הזה של מבקשי המקלט במשך שנים, זה לא הפתיע אותנו ואפילו היה די צפוי", אמר, והוסיף: "אבל הם נחשבים אצלנו כוח עבודה מאוד משמעותי שאני מעריך אותו בכמה אלפי עובדים, קרוב אפילו ל־10 בכל הארץ, ברור שבתל אביב לרוב. המשקל שלהם הוא הרבה יותר מכמה אלפים, כי הם עושים עבודות ניקיון, ואין להם אף אלטרנטיבה בשוק העבודה הישראלי, אין סיכוי שמישהו יהיה מוכן לעשות את העבודות הללו. ובלי עובדי ניקיון אנחנו פשוט גמורים". 

עוד ציין כי "המחשבות שלנו הן מחשבות שכבר הולכות הרבה שנים אחורה. אנחנו מאוד מעריכים את העובדים שלנו והם חשובים לנו אבל בנושא של מבקשי מקלט, ההעסקה שלהם היא נושא מאוד קשה וכמעט בלתי אפשרי. עצם זה שמדינת ישראל לא מצאה לנכון עדיין לדון במעמדם ולהחליט מה הם עושים פה וזה עושה הרבה בעיות, הם נמצאים הם כבר 15 שנה. אני חושב שזו רק ההתחלה, בסופו של דבר כששמים פה אנשים ולא מסדירים את מעמדם, שהוויזה שלהם זה איזה אישור עבודה ובכלל אסור להם לעבוד ובית המשפט הסדיר ועשה עמם חסד, כי אוי ואבוי מה היה קורה אם הם לא היו עובדים". 

נזקי ההתפרעויות בתל אביב בהפגנת מבקשי המקלט מאריתראה (צילום: אבשלום ששוני)
נזקי ההתפרעויות בתל אביב בהפגנת מבקשי המקלט מאריתראה (צילום: אבשלום ששוני)

"זה רק בזכות בית המשפט, כי ממשלות ישראל פשוט לא טיפלו בעניין הזה, זה הכל היה דיבורים והצהרות, וכל הזמן מוכרים לך את הסיפור שעוד שנייה הם לא יהיו פה. אולי הגיע הזמן שיסדירו את מעמדם, חלק יישארו וחלק לא. או לחילופין אם רוצים לגרש אותם, למרות שאני אישית לא בעד, יש פתרונות, אפשר להביא לפה עובדים ברישיון שיש תאריך מתי הם נכנסים ומתי הם יוצאים, ולתת לנו להעסיק אותם בצורה מסודרת, אבל כנראה שיש פה איזו אג'נדה אחרת ורצון לא לקחת אחריות, להאשים כל מיני גורמים אחרים באיזה שהוא וואקום שנוצר בגלל שלא טופל בעניין הזה במשך שנים", אמר. 

לבסוף, הבהיר: "ממה שאני מבין מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים. מסעדות שניזוקו מאוד קשה, חלקן אפילו לא נפתחו. אבל מעבר לנזק החומרי זה באמת אירוע קשה מאוד".

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm