חרף יוקר המחיה והמחירים הגבוהים בענף הנדל"ן ברחבי הארץ, מנתוני בנק ישראל עולה כי סך המשכנתאות שניטלו בחודש אוגוסט עלה בכ־10 אחוזים. יונתן ברלינר, יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב והתייחס לדברים.

לקראת החלטת הריבית: מומחים מעריכים - האם הריבית תעלה שוב?

לדבריו, "זה לא דרמטי, אבל זה גם לא חד פעמי - זה התחלה של שינוי מגמה או לכל הפחות התייצבות. רואים שההאטה בשוק הנדל"ן הסתיימה עם קצת התאוששות - התחלה של שינוי מגמה. אני לא יודע כמה היא תימשך, אבל אפשר להגיד שהחלק הקשה מאחורינו. אנחנו גם מרגישים בשוק שהקונים מתחילים לרדת מהגדר, לפחות חלקם. היום מי שצריך לקנות כבר מתחיל להתעניין, אנחנו מצפים לראות את זה מתרגם ליותר עסקאות. רואים התרגלות למצב החדש".

כשנשאל מדוע נרשם שיפור במגמה, ברלינר השיב: "הריבית על המשכנתאות ירד טיפה, בחודש השלישי ברציפות. זה לא הגורם לשינוי המגמה, אבל זה כן מעיד על כך שכבר לא חושבים שהריבית תמשיך לעלות. יש לנו התיישבות מסוימת גם בנושא הזה".

וציין: "מבחינת שוק המשכנתאות, נראה שתהיה התאוששות ואם מתייחסים לתחושה בשוק, התחושה היא שהמחירים כבר בעתיד הקרוב יחזרו לעלות. עם זאת, צריך להגיד שזה ייקח זמן, זה ייקח כמה חודשים. עוד לא סיימנו את הנתונים הרשמיים של הירידות". 

לסיום, ביקש להבהיר כי "הכוח של הקנייה בהחלט מתחיל לחזור, יש כמעט מוסכמה שבעוד שנה המחירים יחזרו לעלות בקצב מורגש, כי הביקוש עצמו יחזור. אני מרגיש את זה גם כיועץ משכנתאות - באופן מוחלט יש יותר התעניינות, שזה כמובן עוד יתורגם בעסקאות".  

עריכה: דוד זבולוני, 103fm