אופיר אנג'ל, יו"ר פירמת הייעוץ AUREN ישראל, שוחח היום (שלישי) עם "מעריב" על התרחיש שעשוי לקרות במידה ומשרד החוץ יודיע כי הוויזה לארה"ב מתבטלת ואזרחי ישראל המחזיקים בדרכון ביומטרי יכולים לטוס לארה״ב באשרה אלקטרונית מוזלת.

בקרוב לא נצטרך בוויזה? בארה"ב מצננים: "טרם התקבלה החלטה" 

"פטור מוויזה משמעותו שישראלים יוכלו להיכנס לארה"ב ללא צורך בהליך מורכב ומסורבל של הגשת בקשה לוויזה", הבהיר אנג'ל. "הדבר יקצר את הזמן והעלויות הכרוכות בנסיעה לארה"ב למטרות עסקים, ויהפוך אותה לנוחה וזמינה יותר עבור ישראלים".

כאשר נשאל "האם צפויה נהירה לבורסה בניו יורק שתפגע ברשות לניירות ערך ובשוק ההון בישראל?", ענה אנג'ל כי הוא אינו שולל את האפשרות, אך סיכוייה אינם גבוהים. "אפשרות זו קיימת, אך לא ברור עד כמה היא תתממש. הפטור מוויזה עשוי לעודד חברות ישראליות להנפיק מניות בבורסה בניו יורק, מכיוון שזה יהפוך את התהליך לנגיש יותר עבור משקיעים ישראלים", השיב. "עם זאת, חשוב לזכור ששוק ההון הישראלי הוא שוק חזק ומצליח, ויש לו יתרונות רבים על פני שוק ההון האמריקאי".

השר אלי כהן על אישור פטור הויזה לארה"ב (צילום :משרד החוץ)

על השאלה "מה השווי הכלכלי של המהלך ועל המרוויחים והמפסידים ממנו?", הוא ענה כי "השווי הכלכלי של הפטור מוויזה לארה"ב עבור ישראלים הוא מאות מיליוני דולרים בשנה. על פי הערכות, הפטור יגדיל את התיירות הישראלית לארה"ב ב-10%-15%, וכן יעודד עסקים ישראלים להשקיע ולסחור בארה"ב".

עוד ציין: "המרוויחים העיקריים מהמהלך הם אנשי עסקים ישראלים, תיירים ישראלים, וכן חברות ישראליות המעוניינות להרחיב את פעילותן בארה"ב. המפסידים העיקריים הם חברות שירותי ויזה ישראליות, שעשויות להפסיד הכנסות כתוצאה מהפטור".

בנוסף, הבהיר אנג'ל: "להלן כמה דוגמאות ספציפיות לזכויות ואפשרויות חדשות שיהיו זמינות לאנשי עסקים ישראלים בעלי פטור מוויזה לארה"ב: השתתפות בכנסים ותערוכות עסקיות בארה"ב - פטור מוויזה יקל על אנשי עסקים ישראלים להשתתף באירועים עסקיים בארה"ב, מה שעשוי להוביל לעסקאות חדשות ושיתופי פעולה בין חברות ישראליות וחברות אמריקאיות; ביקורים אצל לקוחות וספקים בארה"ב - פטור מוויזה יאפשר לאנשי עסקים ישראלים לבקר באופן קבוע אצל לקוחות וספקים בארה"ב, מה שעשוי לשפר את הקשרים העסקיים בין החברות; השקעות בארה"ב - פטור מוויזה יקל על חברות ישראליות להשקיע בארה"ב (למשל משקיעי נדל"ן), מה שעשוי לעודד צמיחה כלכלית בשתי המדינות".

לסיום, הוא ציין כי "הפטור מוויזה עשוי להוביל לעלייה בהיקף ההגירה של ישראלים לארה"ב, מה שעשוי להשפיע על שוק העבודה והמשק הישראלי".