היקף הגיוסים בענף ההייטק צנח ברבעון השלישי ב־38% בהשוואה לרבעון המקביל ב־2022 - והסתכם ב־1.67 מיליארד דולר. הנתון, בהשוואה לרבעון השני של 2023, משקף ירידה מתונה יחסית של 14%, מה שמעיד על התייצבות מסוימת בענף.

יקל על הישראלים, יפגע בכלכלה? זה מה שעשוי לקרות עם ביטול הוויזה לארה"ב
לידיעת הממשלה: מהו המחיר הכלכלי של אי ציות לבג"ץ?

מספר העסקות ברבעון השלישי הסתכם ב־85, ומדובר בירידה של 41% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מדובר בנתונים ראשונים מתוך דוח לאומי טק ו־IVC לסיכום הרבעון השלישי בהייטק הישראלי, כשהדוח המלא יפורסם באוקטובר.

בנטרול עסקאות הענק (מעל ל־200 מיליון דולר), שהפכו לנדירות, ברבעון השלישי ישנה רק עסקת השקעה רלוונטית אחת של 238 מיליון דולר בחברת Cato Networks - מה שמצביע על התייצבות מסוימת. לפי הערכת IVC, הנתונים הסופיים ישקפו היקף השקעות קרוב לזה שברבעון השני.

גם הנוכחות של המשקיעים הזרים, שבאה לידי ביטוי בכמות העסקאות שבוצעו, היא לרוב סימן משמעותי לזמינות של כסף להשקעה. הנתון ברבעון השלישי להיקף העסקאות שביצעו משקיעים זרים תומך גם הוא במגמת ההתייצבות. 

לאחר ירידה במשך חמישה רבעונים ברציפות, ניכרת מגמה חיובית גם בגיוסי Seed (גיוסים ראשוניים). אלה מעידים על הסנטימנט של המשקיעים לקחת סיכון, ועל היכולת של חברות חדשות להתפתח. היקף ההון שגויס בסבבים אלו עלה לראשונה ברבעון השלישי. עם זאת, כמות הסבבים הייתה נמוכה במקצת מאלה שהיו ברבעון השני.

נתוני הפעילות ברבעון השלישי בענף מושפעים משלושה גורמים עיקריים: הרפורמה המשפטית והחשש מבריחת כספי משקיעים לחו"ל ועצירת ההשקעות בישראל. הגורם השני הוא עליית הריבית, שגרמה להאטה כללית בהיקף ההשקעות.

הגורם שלישי הוא הירידה הגלובלית בהיקף ההשקעות בהייטק. בגורם זה כבר יש שינוי חיובי, והיקפי הפעילות הבינלאומיים בהייטק מתחילים לגדול. בנוגע לרפורמה המשפטית, יותר ויותר גורמים סבורים כי השפעתה תהיה בסופו של דבר מתונה הרבה יותר מההערכות הראשוניות.

מנכ"לית לאומי טק מיה אייזן־צפריר: "אנחנו ממשיכים לראות בנתוני הרבעון השלישי סימנים ראשונים של התייצבות בכמות והיקפי הגיוסים המחזירים אותנו לרמות של 2018־2019. אף שעדיין ישנה ירידה בהשקעות ראשוניות, מדובר בירידה מתונה יותר ביחס לזו שחווינו ברבעונים הקודמים. בנוסף, אנחנו מזהים התייצבות בקצב השקעות ההמשך, אינדיקציה לכך שהחברות מתחילות להתאים את השווי שלהן לסביבת הריבית החדשה".