הממשלה אישרה אתמול בחצות תקציב מיוחד ליתרת שנת 2023 בהיקף 30.3 מיליארד שקל למימון הוצאות מלחמה עזה. מה שמעניין במהלך הם הפרטים הקטנים שמאחורי האותיות המפוצצות וכידוע אלוהים בפרטים הקטנים.

אקדים ואומר: כסף קואליציוני כשמו כן הוא: תוספת תקציבית שאינה משרת מטרות ארוכות טווח לתועלת המדינה שנועדה לשרת את כלל אזרחיה. המדובר בתוספת כספית פוליטית ייחודית המיועדת לסקטור מסוים שקואליציה חפצה ביקרו או אפילו לחבר כנסת בודד עם גחמות חריגות.

אלא שכספים הפכו השנה לבעייתיים משלוש בחינות. היקפי החלוקה האסטרונומיים, מלחמה עזה שפרצה ב-7 לאוקטובר, והשפעת הכספים הקואליציוניים שיחולקו כעת גם על תקציב 2024. כספי הקואליציה המריאו בתקציב הדו שנתי לשיא של 13.8 מיליארד שקל. תקציב הישיבות לדוגמה זינק ל-1.7 מיליארד שקל כאילו בבת אחת נוספות עשרות אלפי תלמידים. 400 מיליון שקל מהכסף מיועדים לתלושי מזון. חלק מהכסף יועד לתוספות שכר למורי המגזר שאינם מלמדים ליבה עם פיקוח רופף.

למשרד לביטחון לאומי הוקצו לצרכי פייק כמו "הגברת הביטחון במרחב הציבורי" 350 מיליון שקל. מאות מיליוני שקלים נוספים הועברו להתעצמות יישובי השומרון ועוד שלל מטרות שאינם בראש סדר העדיפויות של אזרח שרוצה בסך הכול לגמור את החודש בשלום. לבד מהיקף החלוקה העצום של הכסף, פרצה מלחמה עזה ואמורה הייתה להפוך על פיה את כל סדרי העדיפויות. מי חושב על פוליטיקה כשהמלחמה בעיצומה? אז זהו שלא!

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התחייב שהכספים בתקציב ייועדו בעיקר לצרכי מלחמה. בהמשך הבטיח שמכספים הקואליציוניים יקוצצו 1.6 מיליארד שקל. בפועל התברר שמהכסף קוצצו כמיליארד שקלים בלבד וזה עדין לא הסוף. בעיה נוספת שהחלוקה הקואליציונית בתקציב 2023 כמו לישיבות ולהסכמי השכר עם המורים תהיה המשכית ותשליך גם על תקציב 2024. הדברים הללו היו דווקא בזמן אמת על ידי אנשי בנק ישראל והאוצר, והתעצמו לנוכח מלחמת עזה.

אלא מי שחשב שמישהו בקואליציה יוותר על כספים אלה טעה טעות מרה. שר האוצר טעם מהר מאוד מכוחם של החרדים. יו"ר ועדת הכספים משה גפני הבהיר יותר מפעם אלה שלא יאשר תקציב ליישובי העוטף (באמצעות מנהלת תקומה) אם תקציבי הישיבות יקוצצו. נתניהו בחושיו הפוליטיים המחודדים זרם עם סמוטריץ' והבין שאין ברירה. על הפרק עומדת האפשר לקצץ בכספי הקואליציה ולאבד את הקואליציה או למרות הכול לצפצף על כולם. ביבי וסמטוריץ' בחרו באפשרות השנייה. הם פוחדים מגפני ומגולדקנופף יותר מיחיא סנוואר והחמאס.

איומי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בהקשר זה הם כדורי טניס ריקים מתוכן. נתניהו לא ייכנע לו מה גם שגנץ הבהיר שבשלב זה יצביע נגד אך לא יפרוש מהקואליציה. גם לגנץ יש את החישובים הפוליטיים שלו והוא מבין שפרישה בעיתוי הנוכחי תהיה גרועה מבחינתו והוא עלול לאבד בכך לפחות 10 מנדטים החונים כעת אצלו.

בשורה התחתונה מכספי הקואליציה יקוצצו בשלב זה בפועל כמיליארד שקל, בהשוואה לכספים קואליציוניים (דו שנתיים) בהיקף 13.8 מיליארד שקל. מלחמה הכספים הקואליציוניים מוכיח כי לנתניהו אין שום תכניות להיפרד מתפקידו והוא קשור לכיסאו בשלשלת פלדה.