מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) ברוב של 59 חברי כנסת מול 44 מתנגדים את חוק התקציב המעודכן לשנת 2023 בקריאה שנייה ושלישית.

"האיש שיוכל לעמוד בפני ביידן": כך צפוי לנסות נתניהו להחזיר את המנדטים שאיבד
"קשוחים כלפי נתניהו, רגישים לפלסטינים": הדרישה של הסגנית האריס מביידן

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "בשעה טובה, תקציב לשנת 2023 אושר במליאת הכנסת. זהו תקציב המלחמה. ביחד עם השותפים בנינו תקציב טוב, שנותן מענה לצרכי המלחמה בחזית ובעורף. לצה״ל יש, כמו תמיד, גיבוי תקציבי מלא לעשות כל מה שצריך כדי לנצח את אויבינו. 
בעורף, בתקציב הזה קידמנו מדיניות מרחיבה כדי לתת מענה רחב למפונים, לעסקים, לניצולים למשרדי הממשלה לטובתם של כל אזרחי ישראל. אני מודה לחברי הכנסת וליו״ר ועדת כספים ח״כ גפני על העבודה המקצועית והקשה להכנת התקציב בכנסת. זהו תקציב טוב ונצרך בעת הזו, תקציב שמעניק לחזית ולעורף מרווח נשימה ארוך כדי להביא ניצחון".

קודם לכן, עורר חבר הכנסת אדלשטיין סערה כשהצביע גם בעד ההסתייגות של "המחנה הממלכתי" שמפנה את התקציב של הכספים הקואליציוניים למשרד החינוך ומעבירה אותו למנהלת תקומה. מאחר שלא עברה גם לא ישתתף בהצבעה המסכמת על התקציב. אדלשטיין גם צייץ בחשבון ה-X שלו: "לא מלחמה - לא עכשיו". לבסוף, נרשם אדלשטיין כמי שנמנע בהצבעה. במקביל, השרים בני גנץ, יואב גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו מקוזזים ונמצאים בפגישה עם ג'ייק סאליבן. 

יולי אדלשטיין מקיים בדיוק את מה שהבטיח כאשר דרש להעביר את הכספים הקואליציוניים לצורכי המלחמה על כן, אדלשטיין לא מתכוון להשתתף בהצבעה על התקציב בקריאה השלישית. כמו כן, לאחר מו״מ ממושך עם האוצר - השר דיכטר השיג את דרישתו לתוספת של 64 מיליון ש״ח (עבור מים מושבים לחקלאים ועידוד תמיכות) לטובת החקלאות הישראלית. בהמשך לכך, דיכטר יצביע היום על התקציב.

יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר "ישראל ביתנו", חבר הכנסת אביגדור ליברמן, אמר: "ממשלת ישראל מובילה אותנו ממחדל ביטחוני, למחדל כלכלי. בזמן שאזרחי ישראל מבינים את גודל השעה, מבינים את האתגרים הביטחוניים, הכלכליים והחברתיים עימם אנו מתמודדים כחברה וכמדינה וממשיכים לגלות אחריות ומנהיגות יום יום, שעה שעה, הממשלה גם עכשיו ממשיכה עם פוליטיקה קטנה. התקציב שעבר היום, זה תקציב סקטוריאלי ופוליטי ששוב מוביל לקרע בעם, תקציב שלא נותן ודאות כלכלית, תקציב שאין בו שום מנועי צמיחה, אין בו מענה לאזרחים שנקלעו לצרה, אין בו מענה לתוכנית מגן הצפון ולמאות אלפי התושבים שפונו מבתיהם והקרקע נשמטה מתחתיהם".

טרם ההצבעה, ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם במליאה ותקף: "לפני כמה חודשים היו פה, בבניין הזה, קציני צבא שניסו להזהיר אתכם מאסון. לא הסכמתם להקשיב להם, וקרה אסון. עם ישראל צועק אליכם עכשיו, לפחות הפעם תקשיבו. כשהכנסת הזו הושבעה קם כל אחד מאתנו במושבו כדי לומר, "מתחייב אני לשמור אמונים למדינת ישראל". למדינת ישראל, לא לקואליציה, לא לממשלה, למדינה. על מה התחייבנו? התחייבנו שאם תהיה בישראל שעה קשה, אם תהיה בישראל מלחמה, אם יקרה לנו אסון, נדע להתעלות".

יאיר לפיד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"אני אומר מפה לחברי הכנסת של הליכוד: לא על התקציב אתם תצביעו היום, אתם תצביעו על עצמכם. אתם תצביעו על השאלה איזה בני אדם אתם. אתם תצביעו על השאלה שעליה תצטרכו לענות כל חייכם החל מהיום הזה: איך התנהגתי בזמן המלחמה? הילדים שלכם יתביישו בכם היום. אתם זוכרים כמה גאים הם היו ביום שהשביעו אתכם? ביום שבו בפעם הראשונה הם ראו אתכם בטלוויזיה ומתחתיכם היה כתוב, "חבר הכנסת". אז היום הם יתביישו בכם. יתביישו בכנסת הזו ויתביישו בתפקיד שאתם ממלאים בה".

"איש מכם לא יחמוק מתחת לרדאר. אתם לא תהיו הערת שוליים. אתם אלה שעושים את זה. אתם אלה שבזמן שמדינת ישראל נלחמת על חייה עוסקים בפוליטיקה הגרועה והצינית ביותר, משרתים את האינטרסים הצרים והמושחתים ביותר. יש מלחמה. קרה לנו אסון. לבנו נשבר. אם היה אי פעם רגע לקיים את ההתחייבות, זה הרגע. אם תצביעו בעד התקציב הזה לא תסלחו לעצמכם, ומדינת ישראל לא תסלח לכם".