דוח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת לשנת 2023 התפרסם הבוקר (שלישי) וחשף את השפעות המלחמה על העוני. על פי הדוח, הכנסתם של 19.7% מהציבור נפגעה כבר מתחילת המלחמה, 45.5% חוששים שיידרדרו למצוקה כלכלית בעקבותיה ו-85.3% מאמינים כי בעקבות המלחמה שיעור העניים יגדל.

בוגרי 8200 מתגייסים למלחמה: תוכנית החירום שנבנתה למען בעלי העסקים
"להימנע מהוצאות שלא קשורות למאמץ המלחמתי": נגיד בנק ישראל ברמז עבה לסמוטריץ'

709,500 משפחות חיות באי ביטחון תזונתי בישראל, 22% מהמשפחות, בהן 36.1% מהילדים הם אזרחי ישראל. כמו כן, 332,175 משפחות (10% מהמשפחות בישראל) חיות באי ביטחון תזונתי חמור. 

על פי אומדן לתת, עלות המחיה המינימלית בישראל עומדת על 5,107 שקלים לנפש, ו-12,938 שקלים למשק בית עם שני מבוגרים ושני ילדים. ההוצאה החודשית הממוצעת של משפחה הנתמכת על ידי עמותות הסיוע עומדת על 9,529 שקלים והיא גבוהה פי 1.6 מההכנסה החודשית הממוצעת שלה.

כמו כן, 37.7% מהנתמכים חוו חסימה ו/או עיקול חשבון הבנק, פי 3.6 מבאוכלוסייה הכללית. מצבם הכלכלי של 62.1% מהתמכים הורע בשנה שחלפה. בקרב 64.9% מהמשפחות הנתמכות בגיל העבודה יש לפחות מפרנס אחד ו-56.7% מהם מעידים כי מגבלה בריאותית מונעת מהם לעבוד או לשפר את מצבם התעסוקתי.

סמוטריץ' יוצא מועדת הכספים (צילום :ערוץ הכנסת)

בתוך כך, 81.6% מהקשישים נתמכי הסיוע חיים בעוני, מהם 50.5% בעוני חמור. עלייה נרשמה מאז נתוני הדוח אשתקד (74.9% ו-48.8% בהתאמה). יותר משליש מהם מצויים באי ביטחון תזונתי חמור.

"עד כה, בשעה שהממשלה הפגינה אובדן שליטה וחוסר מנהיגות תפסו את המקום במהירות וביעילות ארגוני החברה האזרחית. אבל לא רק שהממשלה נפקדה מהאירוע, היא אפילו טרם הקצתה מימון כלשהו לארגונים שמחליפים אותה במילוי תפקידה. אבל אי אפשר להמשיך כך ותקציב המדינה חייב לכלול מענה לביטחון תזונתי ולמילוי שאר הצרכים הבסיסיים, ועכשיו ביתר שאת", אומרים ראשי לתת. 

הם מדגישים: "נכנסנו למלחמה בשנים של משבר כלכלי אחרי הקורונה ובתקופה בה יוקר המחיה, האינפלציה והריבית במשק בשיא. עלות המערכה הצבאית, המיתון הצפוי ותקופת השיקום הארוכה, יביאו בין היתר להעמקת הפערים החברתיים ולהחרפת העוני. למרות ואולי גם בגלל המלחמה, לא נוכל להרשות לעצמנו שנים נוספות של סדר עדיפויות חברתי-כלכלי לקוי, שמשאיר חלקים גדולים מאיתנו מאחור ופוגע בערך הערבות ההדדית שאנחנו כה זקוקים לו כדי להשתקם, לאחות את הפצעים ולהחלים, לחבר מחדש את חלקי החברה ולהתחיל לצמוח שוב".