מרכז האופוזיציה בוועדת הכספים ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) שיגר אתמול (ראשון) האשמה חריפה כנגד אנשי האוצר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', וטען שהמשרד רימה והנדס נתונים בהכנת תקציב 2024.

אם הדבר הבא לא יתוקן - ניפול שוב ושוב למלכודות שיעלו באלפי הרוגים | יצחק בריק
המשחק נפתח: כך תעצב המלחמה בעזה את האופן שבו יתגבש העולם מחדש

לדבריו, "דוח ההפרשים לתקציב 2024 מוכיח שבהכנת תקציב 2024 המקורי, שאושר ב־31 במאי 2023, היה ידוע שהנחות העבודה אינן נכונות - ומבחינתי הדבר גובל במרמה".

לטענתו, המספרים התמוהים בדוח ההפרשים שפורסם ביום שישי האחרון מעידים על פער של 19 מיליארד שקל שהיה ידוע בעת הכנת התקציב המקורי. על פי נתוני האוצר, קיים חור תקציבי של 67 מיליארד שקל בין ההכנסות להוצאות כתוצאה מהמלחמה, ונדרש להכין תקציב חדש.

כאמור, גירעון של 19 מיליארד שקל אינו קשור למלחמה, והיה ידוע בזמן הכנת התקציב המקורי שהוסתר מהציבור. לדבריו, "דווקא בתקופה הזאת הכלכלה מנוהלת על ידי אנשים חסרי בושה, יושרה ואחריות לאומית מינימלית - בראשות סמוטריץ'. כבר אז, בזמן אמת, התרענו בוועדת הכספים כי המספרים אינם נכונים".

בסוף השבוע עדכן האוצר כלפי מטה את תחזית ההכנסות לשנת 2024 ב־35 מיליארד שקל. בדוח מצוין שחלק מהמגמות שגרמו לירידה בהכנסות (קיטון בגביית מסים מנדל"ן ומס חברות) החלו לפני המלחמה, מה שגרר בור תקציבי של 10 מיליארד שקל. אף שמגמות אלה היו ידועות כבר במאי 2023, נתניהו וסמוטריץ' לא הקטינו את תחזית ההכנסות המופרזת.

בנוסף, באופן מפתיע, נדרשת כעת גם הגדלה של הוצאות הממשלה (בלי קשר למלחמה) ב־8.8 מיליארד שקל. בין הסיבות לגידול מציינים את עדכון המדדים (2.1 מיליארד), גידול בריבית ועמלות (3.7 מיליארד), גידול בהשתתפות האוצר בביטוח לאומי (0.8 מיליון שקל) ו־2.2 מיליארד שקל נוספים שטיבם אינו ידוע.

ח"כ בליאק: "אני דורש מיו"ר ועדת הכספים להזמין לדיון על דוח ההפרשים את שר האוצר סמוטריץ'. הגיע הזמן שהשר הגרוע בתולדות מדינת ישראל ייתן דין וחשבון לציבור, ויסביר את המספרים התמוהים".