בחלק הראשון מתוך דוח מצב המדינה השנתי שלו, מציג מרכז טאוב תמונת מצב מדאיגה על מלחמת 7 באוקטובר והשפעותיה על החברה והכלכלה בישראל.

רס"ן (מיל') אריה ריין ז"ל: "האבא המושלם ואחראי הסדר בבית"
עמית סגל תהה למה תושבי שדרות לא חוזרים לבתיהם - ולא צפה את תשובתו של אלמוג בוקר

עדיין לא ידוע כמה זמן תימשך המלחמה הנוכחית, אך כבר עכשיו ברור שהיא תהיה ארוכה מקודמותיה במידה ניכרת - וכי ההשפעות על שוק העבודה יהיו כבדות משקל.

"ההיעדרות הזמנית מהעבודה של כ־20% מכוח העבודה (יותר מ־900 אלף עובדים), ובייחוד של עובדים צעירים, שרבים מהם עובדים בענפי ההייטק המתאפיינים בפריון עבודה גבוה, לצד ההוצאות הישירות של המלחמה, משפיעים על כל המערכות הכלכליות של המדינה - ויוסיפו להשפיע עליהן עוד זמן רב", כותבים עורכי הדוח.

תיעוד מחקר התוואי התת קרקעי בעזה על ידי כוחות יהל״ם. צילום: דובר צה"ל

הם מציינים כי בחודש אוקטובר, כ־144 אלף עובדים מקרב התושבים באזורים הסמוכים לרצועת עזה ולגבול הצפוני הושבתו מעבודתם בשל פינוי מבתיהם, כ־310 אלף הורים לילדים צעירים נעדרו מהעבודה כשמערכת החינוך לא פעלה כסדרה, וכ־135 אלף עובדים הושבתו עקב סיבות כלכליות כמו פגיעה במקום עבודתם. בחודש נובמבר ירד מספר הנעדרים ממקום עבודתם מ־900 אלף לכ־500 אלף.

"אירוע טראומטי עם פוטנציאל אדיר של נזק רגשי"

הדוח מציין כי בתקופת המלחמה, ילדים רבים בגיל הרך בישראל חשופים לעקה (stress), וכי הטלטלה הרגשית המלווה בהפרת שגרה קיצונית עלולה להשפיע על התפתחותם התקינה.

"ניתן לשער שההפרעות המצטברות של המלחמה יבואו לידי ביטוי בעיכוב התפתחותי ובקשיים רגשיים ולימודיים בעתיד", אומרים חוקרי מרכז טאוב ומדגישים: "יש להבטיח פעילות לימודית תקינה לאוכלוסיית התושבים המפונים, המונה כרבע מיליון בני אדם (כ־2.5% מאוכלוסיית ישראל), מהם כ־50 אלף תלמידים.

רצוי לפעול לקליטה של התלמידים המפונים במערכות החינוך המקומיות ולרכז את התלמידים מאותו יישוב באותו בית ספר ובאותן כיתות עד כמה שאפשר. לצד זאת, יש להיערך להבטחת המשך הלימודים במקרה שהמלחמה תתרחב והמדינה כולה תהיה נתונה להתקפות טילים במשך זמן ממושך".

מערכת הרווחה בישראל נכנסה למלחמה לא מוכנה

ביום אחד נוספו לאוכלוסיית משתמשי שירותי הרווחה עשרות אלפי תושבים שנדרש לספק להם מגוון מענים חומריים ורגשיים, ובכללם 126 אלף מפונים בכ־220 מתקנים שונים ברחבי הארץ.

חוקרי מרכז טאוב מציעים לחזק את המערכת בייעול התהליכים של העברת מידע על תושבים מהשלטון המרכזי לרשויות המקומיות, הקמת מנגנון תיאום פעולות ותמיכה לארגונים אזרחיים שמסייעים לאוכלוסיות שנפגעו במלחמה, שיפור משמעותי של תנאי העבודה והשכר של עובדות ועובדים סוציאליים והרחבת היקף כוח האדם המקצועי במחלקות הרווחה.

"השלכות מרחיקות לכת על הסביבה ובריאות הציבור"

בשל הצורך להבטיח הספקה סדירה של חשמל בזמן המלחמה, נקטה הממשלה צעדים הכרוכים בפגיעה פוטנציאלית בסביבה - בהם הנפקת היתרים לשימוש בסולר ופחם לייצור חשמל, וזאת על אף זיהום האוויר הכבד שהם גורמים ותרומתו להגברת התחלואה והתמותה.

חוקרי המרכז ממליצים להגביר את האכיפה, להבטיח שהצעדים יבוטלו מיד בתום המלחמה ולהקדים לפרויקט שיקום היישובים פעולות לטיהור ולשיקום הקרקעות המזוהמות מפעילות צה"ל האינטנסיבית.