פרטים מישיבת בכירי האוצר וראש הממשלה שהתקיימה שלשום, לקראת הכנת תקציב 2024, נחשפים ב"מעריב" לראשונה. לישיבה, שנערכה בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונמשכה כשלוש שעות, לא הוזמן הנגיד פרופ' אמיר ירון, וזאת אף שהוא היועץ הכלכלי לממשלה.

לקראת הדיון בהאג: האם בית הדין יכול לכפות על ישראל לעצור את הלחימה בעזה?
תושבת העוטף ששכלה 6 מבני משפחתה הטיחה בגלנט: "ממשלה מזופתת, מה אתם עושים?"

במהלך הדיון הביע פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הכלכלית, התנגדות נחרצת להעלאת מסים, וטען כי "משנת 2015 מדברים על העלאת מסים, אבל המציאות הוכיחה אחרת. הצמיחה חיפתה על העלאת מסים. לא נעלה מסים עכשיו (במיוחד את המע"מ ב־1%), נראה מה יקרה עד אמצע 2024 ואז נחליט".

שמחון ביטל בזלזול את החששות מפני הורדת דירוג האשראי, והעיר כי "לא צריך להתרגש מחברות הדירוג. אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה, ובחברות הדירוג מבינים את זה. עוד 5 מיליארד שקל מגביית מסים זה לא מה שיעשה את ההבדל מבחינתם".

ראש המועצה הכלכלית סבור כי את ההוצאה העודפת בתקציב משרד הביטחון (כ־20 מיליארד שקל לשנה) תכסה הצמיחה.

גם יוסי שלי, מנהל לשכת ראש הממשלה, הביע התנגדות להעלאת מסים והדגיש "כדאי שתפנימו - לא תהיה העלאת מסים. זו ליבת הבטחת הבחירות של נתניהו".

יוסי שלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יוסי שלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יועציו של ראש הממשלה התנגדו בעיקר לביטול נקודת זיכוי להורים עובדים לילדי 0־3 (שמותגה כחינוך חינם), וכן להעלאה של 1% במע"מ.
ראש הממשלה עצמו, שמיעט לדבר במהלך הישיבה, אמור להיפגש עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על מנת לקיים דיון סופי בנוגע לתקציב 2024, שאישורו יגיע לישיבת הממשלה ביום ראשון.

בתוך כך, בשל העובדה שלא ניתן לסגור עשרה משרדי ממשלה כפי שהמליץ האוצר, ההערכה היא שייערך קצוץ רוחבי מוגדל של 5% בתקציב המשרדים. קיצוץ נוסף של 7.4 מיליארד שקל יחול על תקציבי התשתיות, והוא יביא לביטול פרויקטים בצפון כמו הרכבת הקלה. 200 מיליון שקל יקוצצו מתוכנית החומש לחברה הערבית.

סמוטריץ' יוצא מועדת הכספים (צילום :ערוץ הכנסת)

עוד על הפרק: קיצוץ מ־8 מיליארד שקל של כספים קואליציוניים לחרדים, כאשר לציונות הדתית ועוצמה יהודית יקוצצו כ־2 מיליארד שקל בלבד.
מסים אחרים יעלו בשוליים: מדובר במס נסועה (על רכבים חשמליים), מס פחמן (שיעלה את תעריפי החשמל), מס על סיגריות ומס שבח נוסף לבעלי דירה שנייה.

מקור הכנסה נוסף הוא דיבידנדים בהיקף 2 מיליארד שקל מחברות ממשלתיות, ו־200 מיליון שקל נוספים מרווחי מכון התקנים.
סעיף מעניין הנוגע למלחמה בהון השחור הוא חובת הדיווח של גופים פיננסיים כמו בנקים להעביר מידע למס הכנסה על לקוחות.